لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

«۷۰ درصد» سکونت‌گاه‌ها در ایران در معرض «خطر زلزله»


با این که، به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس ایران، ۷۰ درصد از سکونت‌گاه‌ها در کشور در معرض «خطر زلزله قرار دارند» و بحران زلزله در کلان‌شهرها به‌ویژه تهران بسیار جدی است،‌ مردم ایران برای مقابله با این پدیده آمادگی لازم را ندارند.

مهدی هاشمی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، روز شنبه، ۱۰ آبان‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اعلام این که هر روز زلزله‌های زیادی در ایران اتفاق می‌افتد، گفت: «متاسفانه ۹۰ درصد سکونت‌گاه‌های کشور در معرض بلایای طبیعی قرار دارند و ۷۰ درصد آنها در معرض خطر زلزله هستند.»

به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، برای مقابله با زلزله، ‌آمادگی لازم در ایران وجود ندارد و طرح «سازمان مدیریت بحران» در طول ۵ سال گذشته، نتوانسته انتظارات مجلس را پاسخ دهد.

مهدی هاشمی در ادامه با اشاره به این‌ که برای مقابله با زلزله قانون ایجاد «سازمان مدیریت بحران» اجرا نشده، ‌گفت: «اگرچه بودجه مناسبی برای اجرای این قانون درنظر گرفته شده، اما شاهد هستیم که علی‌رغم مصوبه مجلس، اقدام مناسبی در بحث پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی صورت نگرفته است.»

بنا بر اظهارات رئیس کمیسیون عمران مجلس، در طول دو سال گذشته «شورای عالی مدیریت بحران» حتی یک‌ بار هم تشکیل جلسه نداده است.

چندی پیش،‌ سازمان مدیریت بحران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دو و نیم میلیون واحد مسکونی در ایران بافتی فرسوده دارند و ۱۰ میلیون شهروند ایرانی «در معرض خطر» زندگی می‌کنند.

از سوی دیگر،‌ رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان نیز ماه گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر،‌ با بیان این که عمر مفید ساختمان در ایران کمتر از ۴۰ سال است، ‌گفته بود:‌ «بیش از ۸۰ درصد از مساحت ایران در معرض خطر زلزله قرار دارد، ولی اقدامات مناسبی برای اجرای صحیح ساختمان‌سازی انجام نمی‌گیرد.»

در همین زمینه هفته گذشته سرپرست دفتر مدیریت کاهش خطر و بلایای وزارت بهداشت ایران میزان آمادگی مردم ایران در برابر بلایای طبیعی را به طور متوسط هشت درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی اردلان روز شنبه، سوم آبان، گفت که در چهار دهه اخیر به طور متوسط سالانه سه هزار ایرانی بر اثر بلایای طبیعی جان خود را از دست داده‌اند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم تحت تاثیر این بلایا بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG