لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

فروش غیرقانونی فرودگاه قدیم قشم، «متری ۸۰ هزار تومان»


به گفته رئیس دادگستری استان هرمزگان، یکی از مدیران سابق منطقه آزاد قشم بازداشت شده است. کل فرودگاه قدیم قشم شامل باند پرواز و برج مراقبت به صورت غیرقانونی و به یک‌دهم قیمت اصلی از قرار متری ۸۰ هزار تومان به فروش رفته است.

این خبر را نخستین بار محمدصادق اکبری، رئیس دادگستری استان هرمزگان، در نشست خبری هفته قوه قضائیه که روز یک‌شنبه، ۳۱ خردادماه، در این استان برگزار شد، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مقام قضایی ‌در مورد آخرین وضعیت این پرونده گفت: «پرونده در شعبه مورد نظر در حال بررسی و پیگیری است و تعدادی از مدیران و افراد مرتبط با پرونده جهت بازجویی و جمع‌آوری اطلاعات احضار شدند که در روند بررسی پرونده یکی از مدیران اسبق منطقه آزاد قشم به صورت موقت بازداشت شد.»

به گفته آقای اکبری، این پرونده در جریان ابهام و شکایت مطرح‌شده در مورد اراضی فرودگاه قدیم قشم و تخلفات مالی در استان تشکیل شده و در حال بررسی بیشتر است.

پیشتر شهریار مشیری، مدیرعامل پیشین منطقه آزاد قشم، درباره تخلف‌های کلان در قشم گفته بود: «کل فرودگاه قشم را یک‌دهم قیمت فروختند؛ چون اراضی به هکتار فروخته شده و اصلا خبری از متر نیست، چند هکتار زمین به اقساط ٣٠ ماهه و ازدَم‌‌قسط و به قیمت یک‌دهم ارزش معاملاتی روزشان فروخته شده ‌است.»

این در حالی است که طبق گفته‌های این مدیر سابق قشم، فرودگاه قدیم این منطقه مطابق «شرع و قانون» از «اموال عمومی و جزء انفال و منافع ملی» یک کشور محسوب می‌شود.

آقای مشیری همچنین در مورد قیمت فروش زمین فرودگاه گفته بود:‌ «بنچاق سندهای زمین‌های همسایگانی که آن‌ سوی خیابان فرودگاه زندگی می‌کنند، نشان می‌دهد در همان تاریخ، آنها زمین‌هایشان را بین ٨٠٠ تا یک‌ میلیون‌ تومان فروخته‌اند؛ اما زمین فرودگاه را به متری ٨٠ هزار تومان یعنی یک‌دهم قیمت واقعی فروخته‌اند.»

بر اساس اطلاعاتی که مدیرعامل پیشین منطقه آزاد قشم ارائه کرده است، «کل باند فرودگاه و برج مراقبت آن فروخته شده؛ در حالی‌ که بر اساس قانونِ خصوصی‌سازی، تنها مدیریت فرودگاه را می‌توان واگذار کرد، نه‌ این که کل فرودگاه را بفروشند.»

به گفته این مدیر سابق قشم، کل زمین فرودگاه فروخته و روی باندش شهرک‌سازی شده و باند به‌ طور کلی از بین رفته ‌است.​

XS
SM
MD
LG