لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها برای چندمین بار ممنوع شد


مدیراجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات ایران از صدور بخشنامه‌ای مبنی بر منع ارائه مجوز عرضه قلیان در اماکن عمومی خبر داد. این چندمین باری است که عرضه قلیان در ایران ممنوع می‌شود.

علی‌عطا طاهری، مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات، روز چهارشنبه، ۲۴ تیرماه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا،‌ گفت:‌ «قرار است عرضه قلیان در اماکن عمومی از جمله قهوه‌خانه‌ها با بخشنامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده، غیرقانونی اعلام شود و از کسانی که برای تمدید مجوز مراجعه می‌کنند نیز تعهدی گرفته شود که طی چند ماه عرضه آن را متوقف کنند.»

آقای طاهری در ادامه با اشاره به این که طرح جمع‌آوری قلیان در چند شهر ایران آغاز شده اعلام کرد: «مرحله اول این طرح مربوط به مراکز غیرمجاز ارائه قلیان است و فاز دوم آن نیز برای مراکزی است که مجوز دارند و جهت تمدید مجوز مراجعه می‌کنند؛ در این صورت این افراد باید تعهد دهند که طی چند ماه نسبت به جمع‌آوری عرضه قلیان اقدام کنند.»

این مقام مسئول در سازمان مبارزه با دخانیات همچنین با تاکید بر لزوم ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی گفت: «ما باید در زمینه ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی فرهنگ‌سازی اساسی داشته باشیم، نه این که به طور مقطعی عرضه آن را ممنوع کنیم و بعد هم به دولت فشار آورده شود و ارائه آن از سر گرفته شود.»

طی سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی برای ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی و قهوه‌خانه‌ها اعلام شده و گاه به اجرا درآمده، اما هر بار پس از گذشت مدتی، ‌این ممنوعیت از بین رفته است.

حتی در سال ۸۶ محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم از وزیران كشور و بهداشت خواسته بود تا برخورد با قهوه‌خانه‌داران برای استفاده از قلیان متوقف شود.

اما جدا از مسئله سلامت و بهداشت در ممنوعیت از عرضه قلیان،‌ در برخی موارد نیز ممنوعیت استعمال قلیان تنها شامل خانم‌ها شده است.

از جمله ماموران نیروی انتظامی حدود ۸۷ رستوران سنتی، چایخانه و قهوه‌خانه را در سال ۹۱ در منطقه فرحزاد تهران پلمب کرده و گفتند که به دلیل «بدحجابی و ارائه قلیان به خانم‌ها» این مکان‌ها تعطیل شده‌اند.

در این رابطه،‌ محمدعلی نجفی، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در گفت‌وگویی در مهرماه سال ۹۲، ممنوعیت استفاده از قلیان برای خانم‌ها را غیرقابل توجیه دانست.

یک روز پس از این اظهار نظر، ۲۰ نماینده مجلس ایران نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده و به معاون سابق رئیس جمهور تذکر دادند.

همچنین تیرماه سال ۹۳، بیش از چهار هزار پزشک در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور، با ابراز ‏نگرانی از مصرف بی‌رویه قلیان در ایران و «سونامی سرطان» ناشی از آن درخواست کردند تا بر اساس قوانین، ‏جلو گسترش روز افزون مصرف قلیان گرفته شود.

XS
SM
MD
LG