لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

۳۰ بازیگر زن ایرانی و اعتراض به «مافیای شهوت پرست»


فقیهه سطانی، بازیگر سینما و تلویزیون، نامه اعتراض آمیز ۳۰ بازیگر زن به مدیران تلویزیون ایران را رسا‌نه‌ای کرد.
فقیهه سطانی، بازیگر سینما و تلویزیون، نامه اعتراض آمیز ۳۰ بازیگر زن به مدیران تلویزیون ایران را رسا‌نه‌ای کرد.

هفته گذشته بود که نامه‌ای خطاب به معاون سازمان صدای و سیمای ایران از سوی ۳۰ بازیگر زن در اعتراض به «پشت صحنه ناسالم و غیرمطلوب اکثر پروژه‌های تلویزیونی» و وجود تلویحی فساد منتشر شد.

این نامه را که اسامی امضا کنندگان آن مشخص نشده است، فقیهه سلطانی، یکی از بازیگران تلویزیون ایران چند روز پس از ارسال به مدیران تلویزیون رسانه‌ای کرد.

محتوای اصلی نامه، اعتراض این بازیگران به شرایطی است که به گفته آنها، «تولیدکنندگان برخی آثار تلویزیونی پیش روی آنها قرار می‌دهند» و «نپذیرفتن پیشنهادهای غیراخلاقی آنها»، باعث بیکار ماندن این بازیگران شده است.

در بخشی از این نامه خطاب به معاون تلویزیون ایران نوشته شده است: «امیدواریم شما برادر عزیز از پشت صحنه ناسالم و غیرمطلوب اکثر پروژه‌های تلویزیونی با خبر باشید؛ از روابط آلوده و مافیای قدرتمند عده‌ای بی‌صلاحیت و شهوت پرست که روز به روز به نفوذ و قدرت ایشان برای وارد کردن چنین افرادی در صحنه مقدس تلویزیون اسلامی افزوده می‌شود، مطلع باشید.»

در بخش دیگری از این نامه خطاب به اصغر پورمحمدی نوشته شده است: «چگونه است که عده‌ای از بانوان بازیگر بی‌حاشیه موجه و اخلاق‌گرا با دستمزدهای انسانی و معقول تنها به دلیل باج ندادن به این عده سودجو و حفظ عفت و سلامت روحی و حفظ حدود و شان حرفه‌ای خود به بهانه‌های مختلف از طرف ایشان از کار باز می‌مانند.»

یکی از اعتراضات این بازیگران زن که در نامه اعتراضی‌شان نیز منعکس شده، متاهل بودن آنها و عدم دریافت پیشنهاد کار از سوی سازندگان برنامه‌های تلویزیونی است.

آنها در نامه خود نوشته‌اند: «چگونه است که اکثریت بانوان موجه این حرفه به دلیل تشکیل خانواده و ازدواج که توصیه و دستور اسلام است در تلویزیون و سینمای جمهوری اسلامی – ناخواسته از میدان به در می‌شوند.»

این نامه را فقیهه سلطانی، که سابقه بازی در چند سریال تلویزیونی و فیلم سینمایی را در کارنامه دارد، اوائل این هفته در گفت‌وگو با روزنامه «بانی فیلم» رسانه‌ای کرد.

این بازیگر در گفت‌وگویش با تاکید بر این موضوع که امضاکنندگان این نامه سرگشاده همگی از بازیگران با سابقه و پرکار تلویزیون و سینما هستند، خبر داده بود که بسیاری از این بازیگران زن از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان پیشنهاد کار داشته‌اند اما علاقمندند در کشورشان و برای تلویزیون و سینمای ایران کار کنند.

اما پس از انتشار نامه این ۳۰ بازیگر، تعدادی از آنها روز ۱۲ اردیبهشت به دیدار اصغر پورمحمدی، معاون رییس سازمان صدا و سیمای ایران رفتند و با او به صحبت نشستند.

در این جلسه که به نوشته خبرگزاری‌ها پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، آقای پورمحمدی با اشاره به این که دغدغه این بازیگران قابل بررسی است، گفت که « با بی‌اخلاقی و بی‌مسئولیتی هر فرد در هر سمت، برخورد خواهد شد.»

او اعلام کرد: «همواره تلاش کرده‌ام در هر مسئولیت و هر زمان از هنرمندان فهیم کشور حمایت کنم و امروز به هیچ عنوان اجازه سوء استفاده از شغل را در مجموعه سیما نمی‌دهم.»

از اسامی بازیگران حاضر در این نشست، فهرستی منتشر نشده است اما بر اساس چند عکس منتشر شده از این جلسه، می‌توان به فقیهه سلطانی، شیرین بینا، زهره حمیدی، آرام جعفری و معصومه کریمی به عنوان برخی از امضا کنندگان نامه اعتراض آمیز اشاره کرد.

طی چند سال اخیر مطرح شدن «فساد در سینما و تلویزیون ایران»، با واکنش‌های متفاوت اهالی این صنعت مواجه شده است.

چند سال پیش بود که پرستو صالحی، بازیگر چند فیلم سینمایی و سریال، در صفحه فیس‌بوکش به وجود «فساد در سینما» اعتراض کرد.

او سپس در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس تاکید کرد که « حق سینمای ما حضور یک عده افراد فرصت طلب، فاسد و مریض‌های روحی و روانی و جنسی نیست.»

صحبتی که واکنش برخی دیگر از بازیگران و عوامل سینما را نیز در پی داشت و به عنوان نمونه بهرام رادان و نیکی کریمی در گفت‌وگوهایی به آن عکس‌العمل نشان دادند.

نیکی کریمی در گفت‌وگویی اعلام کرد که «حقیقتش را بخواهید موقعی که این اظهار نظرات را می‌خوانم، خیلی متأسف می‌شوم، چون در این ۲۰ سالی که در این سینما هستم، سینمایی را دیدم که به شدت درست و انسانی است.»

بهرام رادان هم دراظهار نظر تندی گفت که «همه كسانی كه در خصوص فساد در سينماي ايران اظهارنظر كرده‌اند، ربطي به سينما ندارند و هركس مي گويد سينما فاسد است آن را رها كند.»

پس از نامه‌ اعتراض‌آمیز ۳۰ بازیگر زن، هنوز واکنشی از سوی تولید‌کنندگان سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی در جواب این نامه صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG