لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

جایزه ۲۵ هزار دلاری برای «گُل» جعفر پناهی


جعفر پناهى برای فیلم‌نامه پروژه جدید خود با نام «گُل» توانست جایزه ۲۵ هزار دلاری «آسیا پاسیفیک» را از آن خود کند.

هر سال پس از برگزاری مراسم «آسیا پاسیفیک»، مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به ۴ فیلم‌نامه برگزیده، برای کمک هزینه ساخت فیلم پرداخت می‌شود و در هشتمین دوره،‌ جعفر پناهی توانست برای فیلم‌نامه «گُل» یکی از این ۴ برنده باشد.

امسال از میان ۱۰۰ فیلم‌نامه رسیده،‌ علاوه بر جعفر پناهی،‌ سینماگرانی از کشورهای بنگلادش، دانمارك و اسرائيل برنده اين کمک‌هزینه ساخت فیلم شدند.

ضمنا در سال‌هاى گذشته نيز چند فيلم‌ساز ايرانى از جمله اصغر فرهادى برنده اين جايزه شده بودند.

اما فیلم‌نامه جدید جعفر پناهی از یک ماجرای حقیقی الهام گرفته شده و به آدم‌های معلول و معضلات زندگی آنها در جامعه ایران می‌پردازد.

«گُل» داستان پدرى است كه بايد پسر مفلوج خود را به قتل برساند تا آرامش را به خانواده‌اش بازگرداند.

قرار است پناه پناهى، ‌پسر جعفر پناهى که در چند فیلم دستیار او بوده است،‌ اين فيلم را در آینده نزدیک مقابل دوربين ببرد.

آخرین فیلم ساخته شده توسط جعفر پناهی،‌ «پرده»‌ بود که دو سال پیش در جشنواره برلین شرکت کرد و جایزه بهترین فیلم‌نامه را به‌دست آورد.

پناهی این فیلم را که هنوز در ایران اکران نشده است به همراه کامبوزیا پرتوی کارگردانی کرده بود.

این ساخته مشترک به همراه «این یک فیلم نیست»، ‌دیگر ساخته مشترک او با مجتبی میرطهماسب،‌ آثاری هستند که جعفر پناهی در دوران محکومیت و ممنوع‌الخروجی‌اش، ‌جلوی دوربین برده است.

این دو اثر،‌ به اضافه چند فیلم قبلی او مانند «آفساید»،‌ «طلای سرخ» و «دایره»، در ایران توقیف هستند و اجازه نمایش ندارند.

جعفر پناهی که پس از اعتراضات به انتخابات سال ۸۸،‌ دستگیر و زندانی شده بود،‌ پس از آزادی و بر اساس حکم دادگاه، به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی، ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌نامه‌نویسی، ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران و ۲۰ سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شد.

XS
SM
MD
LG