لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۹

وزیر ارشاد: فیلم «قصه‌ها»‌مشکل ندارد؛ «عصبانی نیستم» باید اصلاح شود


نمایی از فیلم «من عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان
نمایی از فیلم «من عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در اظهار نظر تازه‌ای پیرامون فیلم‌های توقیفی گفت که فیلم «قصه‌ها» مشکلی برای اکران ندارد و فیلم «عصبانی نیستم» نیز در صورت اعمال اصلاحات لازم، ‌ممکن است اکران شود.

علی جنتی روز پنج‌شنبه ۲۲ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره فیلم جنجال‌برانگیز «عصبانی نیستم» گفت: «باید اصلاحاتی صورت بگیرد ولی هنوز اصلاحاتی که مورد نظر ما است در آن اعمال نشده است. اگر اصلاحات صورت پذیرد، ممکن است فیلم هم اکران شود».

وی درباره فیلم رخشان بنی‌اعتماد و مشکلاتی که برای آن ایجاد شده است،‌ گفت: «من هم خودم، فیلم قصه‌ها را دیده‌ام و هم شورای نظارت آن را بررسی کرده است؛ این فیلم مشکل خاصی ندارد».

آقای جنتی ضمن دفاع از مجوز فیلم‌ها اظهار داشت: «اگر فیلمی قابل دفاع باشد یعنی طبق آن مجوزی که برای ساخت داده شده، عمل شده باشد، طبیعتا ما مجوز اکران هم می‌دهیم ولی اگر فردی فیلمنامه‌ای بیاورد و بعد فیلم دیگری بسازد، طبیعتا نمی‌شود از آن دفاع کرد».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از دولت محمود احمدی‌نژاد به دلیل صدور مجوز برای برخی از فیلم‌ها، گفت:«الان فیلم‌هایی که این‌قدر بحث درباره‌شان مطرح می‌شود، ما اصلا در جریان ساخت‌شان نبوده‌ایم و در دوره گذشته مجوز گرفته‌اند و در خود دولت گذشته هم برخی از آنها توقیف شده بودند».

سخنگوی وزارت ارشاد نیز بیستم آبان با اشاره به هشت فیلمی که برای اکران دچار مشکل هستند، گفت که کمیسیون فرهنگی مجلس مخالف اکران این آثار است و هم‌اکنون هیچ‌کدام از آنها در دستور اکران نیستند.

حسین نوش‌آبادی نام این فیلم‌ها را «خیابان‌های آرام» و «پاداش» به کارگردانی کمال تبریزی، «خانه پدری» اثر کیانوش عیاری، «گزارش یک جشن» اثر ابراهیم حاتمی‌کیا، «صد سال به این سالها» اثر سامان مقدم، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» اثر محسن امیریوسفی، «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان و «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد اعلام کرد.

به گفته وی، درباره فیلم «عصبانی نیستم» وزارت ارشاد خود اقدام کرده و دستور به توقف اکران آن داده است، اگرچه «برخی نهادها در خصوص این فیلم نظراتی داشتند».

در مورد فیلم «قصه‌ها» هم سخنگوی ارشاد اعلام کرده بود که تقاضایی برای اکران این فیلم وجود ندارد.

احمد سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، هشتم مهر، گفته بود که در نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستار جلوگیری از اکران هشت فیلم شده ‌است.

محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، نیز در مهرماه در نامه‌ای به حجت‌الله ایوبی، معاون سینمایی وزارت ارشاد، خواستار جلوگیری از اکران فیلم‌های به گفته او «مرتبط با فتنه ۸۸» تا زمان رسیدگی به اعتراضات و شکایات مربوطه شده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران روز ۲۸ مهر در واکنش به این نامه‌ها گفت که در زمینه نمایش و یا توقیف فیلم‌ها، قرار نیست کسی تعیین تکلیف کند و وزارت ارشاد ضوابط خاص خود را در این زمینه دارد.

XS
SM
MD
LG