لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

امام جمعه ارومیه: ترویج موسیقی حلال هم با اهداف جمهوری اسلامی سازگار نیست


تعداد هفته‌های گذشته، چندین اجرای مختلف علیرضا قربانی،‌خواننده موسیقی سنتی ایران، ‌لغو مجوز شده‌اند
تعداد هفته‌های گذشته، چندین اجرای مختلف علیرضا قربانی،‌خواننده موسیقی سنتی ایران، ‌لغو مجوز شده‌اند

در تازه‌ترین اظهار نظر در زمینه مخالفت با اجرای موسیقی در ایران، ‌امام جمعه شهر ارومیه اعلام کرده است که ترویج موسیقی هر چند موسیقی حلال، با «اهداف عالیه» نظام جمهوری اسلامی سازگار نیست و بهتر است جوانان وقت خود را صرف یادگیری علوم و فنون لازم بکنند.

به گزارش خبرآنلاین،‌ مهدی قریشی امروز ۱۶ اسفند در خطبه‌های نماز جمعه شهر ارومیه با طرح این پیشنهاد که «بهتر است جوانان اوقات فراغت خود را با ورزش و تفریحات سالم بگذرانند»، گفت: «اخیرا مسئله کنسرت‌های موسیقی به دانشگاه‌ها و مراکز علمی راه یافته است و در این خصوص مسئولین دانشگاه‌ها و اساتید و دانشجویان باید به این مساله بیشتر توجه کنند.»

آقای قریشی در ادامه اعلام کرد: «بیشتر در دانشگاه‌ها باید مباحث علمی بیان شود تا موسیقی، لذا بنده از ریاست دانشگاه‌های استان خواستارم که فرمایشات مقام معظم رهبری را عملی کنند.»

طی هفته‌های گذشته لغو تعدادی از کنسرت‌های موسیقی در شهرهای مختلف ایران،‌ باعث نارضایتی مردم و اهالی موسیقی شده است.

در یکی دو هفته گذشته،‌ دو کنسرت عليرضا قربانی یکی در دانشگاه شهید بهشتی تهران و با دستور مسئولین دانشگاه و دیگری در دانشگاه آزاد شهر گلبهار در نزديکی مشهد، با حکم دادستان اين شهر لغو شده‌اند.

پس از این لغو اجراها، وزیر ارشاد ایران روز سه‌شنبه، ۱۲ اسفند، با انتقاد از اقدام مقامات قضایی در جلوگیری از برگزاری کنسرت‌ها، از استانداران خواسته بود از مجوزهای موسیقی این وزارتخانه دفاع و حمایت کنند.

علی جنتی اعلام کرده بود: «معنا ندارد که یک جایی، یک مقام قضایی یا گروهی دیگر جلوی موسیقی سنتی یا اجرای موسیقی که مجوز دارد را بگیرند. یا در دانشگاه از برگزاری یک کنسرت موسیقی که مجوز دارد و اجرای آن هم به صورت تفکیک جنسیتی انجام می‌شود جلوگیری کنند.»

در همین رابطه، داریوش پیرنیاکان،‌ سخنگوی خانه‌ موسیقی ایران، هفته گذشته در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که «ما خودمان یک نهاد صنفی هستیم و درباره‌ لغو کنسرت‌های اخیر در کشور، تشکیل جلسه خواهیم داد و به دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم کاری نداریم.»

خانه‌ موسیقی ایران پس از لغو کنسرت‌ها روز ۱۰ اسفندماه، با صدور یک بیانه‌ و اعلام این‌که «هنر شریف و هنرمندان مظلوم و متعهد این دیار تحت فشار قرار گرفته و در هیاهویی مشکوک و در جنگ و جدال‌های سیاسی و تسویه‌حساب‌های جناحی محاصره و مسلوب‌الاختیار شده‌اند»، نسبت به این روند واکنش نشان داد.

از سوی دیگر، امروز شانزدهم اسفندماه، پیروز ارجمند رئیس دفتر موسیقی وزارت ارشاد، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به لزوم ایجاد تعامل با نیروی انتظامی گفت: «در سال ۹۳ ما با نیروی انتظامی به یک شیوه نامه‌ای رسیدم که چندی پیش مفاد آن نیز نهایی شد و هم اکنون آماده امضا توسط وزیر ارشاد و فرمانده نیروی انتظامی است؛ با این شیوه نامه بخش زیادی از مشکلات برگزاری کنسرت ها رفع خواهد شد.»

آقای ارجمند همچنین به موضوع حضور مشاوران مذهبی در دفتر موسیقی وزارت ارشاد اشاره کرد و افزود: «ما در مباحث فقهی فعالیت‌های خوبی را در سال ۹۳ انجام دادیم به طوری که تعدادی از مشاوران مذهبی با حضور در جلسات متعددی که داریم؛ البته بنده در این مدت ملاقات های بسیاری با آیات عظام، مراجع و ائمه جمعه شهرستان‌ها هم داشته‌ام.»

در هفته‌های گذشته، برخی از روحانیون و ائمه جمعه، مخالفت خود را با برگزاری کنسرت‌ موسیقی اعلام کرده‌اند.

از جمله آیت‌الله محمد یزدی، رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان، با حمله به عملکرد وزارت ارشاد در حوزه موسیقی، از علی جنتی خواسته بود به معاونت هنری این وزارتخانه تذکر دهد که موسیقی در اسلام حرام است.

وزیر ارشاد هم در این‌بارهگفته بود: «بین علما درباره موسیقی اختلاف‌ نظر وجود دارد. گروهی آن را کلا حرام می‌دانند و گروهی خیر. ما با احترام به نظر تمامی علما، ملاک‌مان در این زمینه توجه به سخنان و فتاوای مقام معظم رهبری است.»

XS
SM
MD
LG