لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

نامه نمایندگان مجلس به روحانی در اعتراض به خوانندگی زنان


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، ضمن انتقاد از تک‌نوازی و خوانندگی زنان در ایران، ‌از ارسال نامه‌ای با امضای تعدادی از نمایندگان مجلس خطاب به حسن روحانی در اعتراض به برخی فعالیت‌های بانوان در زمینه موسیقی خبر داد.

حسین نقوی حسینی، روز شنبه دهم آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر،‌ با انتقاد از تک‌نوازی و خوانندگی زنان در برخی اجراها،‌ گفته است: « نامه‌ای با امضای تعدادی از نمایندگان مجلس به حسن روحانی نوشته شد و مواردی را در این زمینه بیان و مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم.»

به گفته این نماینده مجلس،‌ «اگر مسئولان به دغدغه‌ها و خواسته‌های نمایندگان در این زمینه توجه لازم نکنند، مجلس از اختیارات و حدود قانونی خود برای حل و بررسی این مشکل استفاده خواهد کرد.»

نماینده شهر ورامین، در بخش دیگری از این گفت‌وگو، با اشاره به برخی فعالیت‌های بانوان ایرانی در زمینه موسیقی اعلام کرده است: «تک نوازی و خوانندگی زنان یکی از حرمت‌هایی است که در کشور شکسته شده و این موضوع ضد باورها و ارزش‌های دینی مردم ایران است و وزیر ارشاد و رئیس جمهور نسبت به رواج این موضوع مسئول بوده و باید پاسخگو باشند.»

طی ماه‌های گذشته،‌ حضور و فعالیت بانوان ایرانی در برخی اجراهای صحنه‌ای با مخالفت‌ها و محدودیت‌های فراوانی روبرو بوده است. به عنوان نمونه،‌ چندی پیش کنسرت گروه موسیقی «عرفان» که قرار بود در اصفهان روی صحنه برود، به‌ دلیل حضور نوازندگان زن لغو شد.

‌این گروه قرار بود در جریان آیین افتتاح «جشنواره بین‌المللی میراث معنوی» و پس از آن در «هنرسرای خورشید» اصفهان،‌ اجرای برنامه داشته باشد ‌که اجازه حضور نوازندگان زن، روی صحنه داده نشد و کنسرت لغو شد.

از سوی دیگر طی ماه‌های گذشته،‌ انتقادات فراوانی از سوی جریان‌های تندرو و محافظه‌کار در ارتباط با خوانندگی زنان در ایران،‌ صورت گرفته است؛‌ ازجمله در اواخر مهرماه بسیج دانشجویی چهل دانشگاه کشور، در نامه‌ای سرگشاده به وزیر ارشاد، نسبت به تک‌خوانی زنان اعتراض کردند.

در بیانه آنها آمده بود: «اینجا تهران است، صدای ما را از رادیو ایران می‌شنوید، به گزارش واحد مرکزی خبر، امروز ۲۵ مهر ماه سال ۹۳ چهار کنسرت تک‌خوانی زنان در حضور مردان نامحرم و برای اولین بار به شکل هم‌زمان در بزرگ‌ترین تالارهای تهران و همراه با حرکات موزون برگزار شد.»

در پایان این نامه از رئیس جمهور خواسته شده بود تا او هرچه سریع‌تر در اصلاح امور فرهنگی و زدودن شائبه «ترویج بی‌عفتی» از دامان دولت، اقدام کند.

در همین حال،‌ مسئله مخالفت به حضور بانوان در موسیقی، حتی به خطبه‌های نماز جمعه هم کشیده شده و احمد علم‌الهدی، ‌انتقادات شدیدی را نسبت به آن ابراز کرده است.

او اواخر مهرماه امسال،‌ در تریبون نماز جمعه مشهد گفت: «اباحه‌گری و تک‌خوانی زنان و توسعه موسیقی در راستای منافع دشمنان اسلام و نظام است و در این دولت، کار به جایی رسیده که تک‌خوانی زنان در کشور رواج یافته و هدف،‌ براندازی نظام است.»

در همین رابطه،‌ پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، روز ۲۸ مهرماه، درباره انتشار اخبار تک‌خوانی بانوان اعلام کرد که «پس از پیروزی انقلاب، مجوز اجرای موسیقی توسط بانوان صرفاً برای مخاطبان زن صادر شده که همواره مورد تایید نظام بوده و تاکنون هیچ مجوزی برای اجرا و تکخوانی بانوان در حضور آقایان صادر نشده است.»

اما علی جنتی،‌ وزیر ارشاد دولت حسن روحانی،‌ نظر متفاوتی در زمینه تک‌خوانی بانوان دارد. او که برای پاسخ در این زمینه، ‌به مجلس هم فراخوانده شده بود، ‌در این ‌رابطه گفته است: «در مورد تک‌خوانی خانم‌ها، من نظر علما را مد نظر قرار داده‌ام که قید دارند تک‌خوانی و جمع‌خوانی مهم نیست، بلکه مهم این است که مفسده نباشند.»

XS
SM
MD
LG