لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

سخنگوی ارشاد: توقف اکران «رستاخیز» ربطی به تظاهرات خیابانی ندارد


اعتراض به اکران فیلم «رستاخیز» در شهر مشهد
اعتراض به اکران فیلم «رستاخیز» در شهر مشهد

به گفته سخنگوی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی، توقف نمایش فیلم «رستاخیز» فقط به دلیل «احترام به نظر علما و مراجع» صورت گرفته و ارتباطی به اعتراضات خیابانی انجام شده در مورد آن ندارد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، شامگاه پنج‌شنبه، ۲۵ تیر، در جریان نشستی در زنجان اعلام کرد که این وزارتخانه با توجه به برخی نگرانی‌ها درباره فیلم «رستاخیز»، اکران آن را متوقف کرده است.

به گفته آقای نوش‌آبادی، دغدغه مراجع تقلید شیعه سبب شده تا فیلم سه ساعته‌ای که برای ساخت آن ده سال زمان و سرمایه‌ بسیار هزینه شده، به دو ساعت و ۲۰ دقیقه کاهش یابد.

معاون پارلمانی وزیر ارشاد در ادامه درمورد انتقادهای پیرامون این فیلم اعلام کرد: ‌«بیشترین بخشی که در این فیلم مورد انتقاد قرار گرفت نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل بود و البته در پاسخ به این انتقاد باید گفت که به جز ائمه معصوم، برای نمایش چهره هیچ یک از افراد منعی وجود ندارد.»

سخنگوی ارشاد در ادامه افزود:‌ «در بخشی از فیلم که مورد تحریف قرار گرفته بحث تک‌خوانی بانوان است که تمام صاحب‌نظران نسبت به این موضوع اجماع نظر داشتند که چنین صحنه و اتفاقی در کربلا وجود نداشته است.»

آقای نوش‌آبادی همچنین درباره توقف اکران «رستاخیز» گفت:‌ «اکران فیلم برای بازبینی توسط مراجع عظام تقلید و دریافت نظر آنان متوقف شده است، اما این موضوع به معنای خارج شدن آن از گردونه اکران نیست.»

در همین حال حسین نوش‌آبادی روز ۲۴ تیرماه در گفت‌وگویی با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، درباره توقف اکران فیلم «رستاخیز» اعلام کرد که «تصمیم به تعویق اکران فیلم فقط با احترام به نظر علماست و ارتباطی به تظاهرات خیابانی ندارد».

طی هفته گذشته در دو نوبت تعدادی از مخالفان اکران این فیلم در مقابل وزارت ارشاد تجمع کرده و خواستار اکران نشدن فیلم احمدرضا درویش شدند.

همچنین روز پنج‌شنبه هم عده‌ای از مخالفان اکران این فیلم با تجمع در مشهد نسبت به برخی مسائل مطرح شده در این اثر اعتراض کرده و خواستار توقیف همیشگی آن شدند.

فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش که درباره قیام روز عاشورا ساخته شده، روز چهارشنبه، ۲۴ تیرماه، و درحالی که تنها چند سئانس از آغاز اکران آن می‌گذشت، از پرده پایین کشیده شد.

برخی از مخالفان نمایش این فیلم با تجمع مقابل سینما شکوفه تهران، ضمن درگیری با عوامل این سینما، خواستار آتش زدن نسخه این فیلم شده بودند.

احمدرضا درویش هم پس از متوقف شدن اکران فیلم خود اعلام کرد که برای ساخت این فیلم از مراجع تقلید تایید گرفته و این اثر منطبق با نظر آنها ساخته شده است.

XS
SM
MD
LG