لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

دو مداح و یک «پایتخت»؛ ‌از «ملعون» تا «سرمایه ملی»


طی روزهای گذشته مداحان معروفی چون منصور ارضی و سعید حدادیان در منبرهای روضه‌خوانی و یا در گفت‌وگو با رسانه‌ها به اظهارنظر در مورد برخی سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی پرداخته‌اند.

این اظهارنظرها البته تاحدود زیادی متناقض بایکدیگر بوده است به خصوص در مورد سریال پرمخاطب و پرسر و صدای «پایتخت»؛ در حالی‌که سعید حدادیان، محسن تنابنده بازیگر نقش «نقی» در این سریال را «سرمایه ملی» خطاب کرده، دیگر همکار او یعنی منصور ارضی، تنابنده و عوامل این سریال را «ملعون» خوانده است.

ماجرا از جایی آغاز شد که منصور ارضی در مراسم ویژه ماه رمضان در مسجد ارک تهران،‌ به سراغ تلویزیون و سریال «پایتخت» رفت و از آن انتقاد شدیدی کرد.

این مداح مشهور تهران، با اشاره به سکانس مرده شورخانه در قسمت دوم این سریال آن را «تمسخر مرگ» نامید و گفت: «با این کارها معارف دینی را زیر سئوال می‌برند و دین را به تمسخر گرفته‌اند؛ یواش یواش به مبانی دین رخنه می‌کنند این ملعونین. مردم حواسشان باشد. به این فیلم‌ها نخندید.»

در قسمت دوم این سریال، کاراکتر نقی به خاطر شرطی که با یک نفر بسته است، به غسال‌خانه می‌رود و از غسال تقاضا می‌کند که او را روی تخت غسال‌خانه شست‌وشو دهد.

پس از این انتقادِ منصور ارضی، محسن تنابنده در گفت‌وگویی تصویری با شبکه اینترنتی تی‌وی‌پلاس به سخنان این مداح واکنش نشان داد.

بازیگر نقش نقی در این سریال گفت که به همه مخالفان احترام می‌گذارد ولی «پاسخ دادن به حاج منصور کار بی‌معنی است.»

اما پس از گذشت چند روز از این ماجرا،‌ صفحه اينستاگرامی که منتسب به منصور ارضی است دست به تصحیح نقل قول منتشر شده از سوی این مداح زد و در پستی نوشت که او از عبارت «ملعونین» استفاده نکرده است.

با این حال اگر سری به سخنرانی‌ها و نقل قول‌های منتشر شده از منصور ارضی بزنید، ‌متوجه خواهید شد که این مداح از واژه «ملعون» یا «ملعونین» بارها استفاده کرده و این واژه از تکیه کلام‌های او در خطاب کردن مخالفانش محسوب می‌شود.

به عنوان نمونه او در یکی از سخنرانی‌هایش در عاشورای سال ۹۰، در مورد اسفندیار رحیم مشایی گفته بود که «این ملعون یهودی صفت برای کاندیدا شدن پول خرج می‌کند».

حاج منصور، البته یکبار دیگر و در جریان سخنرانی‌های شب‌های قدر هم، رحیم مشایی را ملعون خطاب کرده بود.

این «ملعون» خواندن‌های رحیم مشایی توسط حاج منصور،‌ به شکایت دفتر ریاست جمهوری در زمان محمود احمدی‌نژاد از این مداح هم کشیده شد که البته نتیجه‌ای دربر نداشت.

پرخاشگری‌های تند حاج منصور تنها به «نقی معمولیِ» سریال پایتخت و یا اسفندیار رحیم مشایی محدود نمی‌شود.

او پیش از آن، ضمن آرزوی مرگ برای اکبر هاشمی رفسنجانی، ‌او را «پیرِ کفتار» نامیده و یا انوشه انصاری، ‌فضانورد ایرانی را «زنازاده» خوانده بود.

البته این مداح از این‌گونه سخن گفتن خود، ‌دفاع هم کرده است. او یک‌بار دربرابر برخی انتقادات از نحوه گفتارش،‌ گفته بود: «می‌گويند مگر مداح فحش می‌دهد؟ بله. مداح این کار را می‌کند، ولی کجا؟ آنجايی که باید بگويد، می‌گويد.»

با اینکه حاج منصور چندان از سریال پایتخت، خوشش نیامده، اما او گویا همیشه نظرش درباره برنامه‌های تلویزیونی، ‌آنهم از نوع شادش،‌ اینگونه نبوده است.

اخیرا، سعید حدادیان، یکی دیگر از مداحان مشهور و صاحب نفوذ در ایران، در یکی از سخنرانی‌های تازه‌اش به ذکر خاطره‌ای از گریه منصور ارضی برای یک بازیگر تلویزیون پرداخته است.

سعید حدادیان چهارشنبه شب، ۱۶ تیرماه اینگونه درباره گریه منصور ارضی برای یک بازیگر توضیح داده است: «خیلی سال پیش برنامه‌ای بود در برنامه کودک به نام مهرنگ و اورنگ. آن وقت‌ها یک روز من بر حاج منصور وارد شدم و دیدم ایشان گریه می‌کند. آنهم چون یکی از بازیگران آن برنامه از دنیا رفته بود. من گفتم که فکر کردم آیت‌اللهی از دنیا رفته. گفت نگو سعید! بالاخره بچه‌های مملکت ما او را دوست داشتند. به عنوان یک دوست مهربان، یک معلم مهربان، یک هنرمند مهربان، بچه‌ها را واقعا نصیحت می‌کرد و برایشان نمایش هم اجرا می‌کرد. این آدم‌، آدم خوبی بود».

اما برنامه‌ و بازیگرانی که حاج منصور آنها را دوست داشته است، به پیش از انقلاب و سال‌های دهه پنجاه مربوط می‌شود.

برنامه‌ای در آن سال‌ها به نام «بچه‌ها بچه‌ها» از تلویزیون ملی ایران پخش می‌شده که یکی از آیتم‌های آن در سالهای ۵۵ تا ۵۷، نمایشی بوده به نام «مهرنگ و اورنگ».

در این نمایش‌ها نقش اورنگ را حسین واعظی بازی می‌کرده و مهرنگ را هم فرهنگ مهرپرور. بازیگر مورد اشاره حاج منصور هم به احتمال فراوان مرحوم فرهنگ مهرپرور است که در سال ۷۳ و در سن ۴۹ سالگی از دنیا می‌رود.

اما «پایتخت» و نظر متفاوت سعید حدادیان؛ این مداح برخلاف پیشکسوت خود،‌ معتقد است که محسن تنابنده نه تنها «ملعون» نیست،‌ بلکه «سرمایه ملی» ایران محسوب می‌شود.‌

سخنرانی ۱۶ تیر سعید حدادیان، اظهارنظرهای فرهنگی فراوانی داشت و این مداح با رویکرد نسبتا مثبت به برنامه‌های پرطرفدار و مورد توجه مردم، سعی داشت تا خود را در جبهه مردمی قرار دهد که عموما سلیقه‌ آنها از دید این قشر، نامقبول خوانده می‌شود.

حدادیان در مورد سریال پایتخت اینگونه اظهار نظر کرده است:‌ «معتقدم این آقا [محسن تنابنده] که نویسنده و قهرمان این برنامه است یک سرمایه بزرگ است برای این مملکت و به نظرم دلش هم فوق‌العاده پاک است.»

البته گویا سعید حدادیان هم ماجرای شوخی با غسل میت را زیاد نپسندیده، ولی برخوردش با این مسئله نرم‌تر از منصور ارضی است: «شک نکنید اشتباه بود که شب‌های اول ماه رمضان، این غسل را نشان دادند ولی من عاشق بازیگرش [محسن تنابنده] هستم.»

البته حدادیان هم همانند حاج منصور، اظهارنظرهای جنجالی و توهین‌آمیز کم ندارد؛ مشهورترین آنها هم تشبیه کردن اسفندیار رحیم مشایی به «عورتِ محمود احمدی‌نژاد» است که در دولت دوم رئیس جمهور سابق صورت گرفت.

اما سعید حدادیان در سخنرانی‌ اخیر خود،‌ به چهره‌های معروف دیگری هم اشاره کرده و به آنها پرداخته است. او با تعریف از برنامه «خندوانه» رامبد جوان را «مجاهد در راه خدا» نامیده،‌ اکبر عبدی را از «اولین امام حسینی‌ها» دانسته و احسان علیخانی و برخی دیگر از مجریان تلویزیون را هم «توانمند و هنرمند» نامیده است.

یکی دیگر از مداحانی که او هم اخیرا در یکی از مجالس خود به سراغ فکت آوردن از سینما رفته،‌ محمود کریمی است. این مداح که به واسطه استفاده از اسلحه در یک درگیری باعث به وجود آمدن حاشیه‌های زیادی شده بود،‌ از فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا مثال آورده و از آن تعریف کرده است.

این روزها مداحان بعد از موضوعاتی نظیر مسائل هسته‌ای،‌ انتخابات و اقتصاد، به اظهارنظر پیرامون فضای سینما و تلویزیون هم ورود پیدا کرده‌اند و پای هنرمندان هم به سخنرانی‌های مجالس مداحی باز شده است.

ورودی که می‌تواند یک بازیگر را از سویی «سرمایه ملی» بداند و از سوی دیگر «یک ملعون».

XS
SM
MD
LG