لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

قالیباف: توافق شده ساختمان عشرت‌آباد حداکثر هفت طبقه باشد


شهردار تهران روز پنج‌شنبه، پنجم شهریورماه، از توافقی خبر داد که بر اساس آن ساختمان مناقشه‌برانگیز و در حال ساخت در میدان سپاه، عشرت‌آباد سابق، تنها هفت طبقه روی همکف خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، روز پنج‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ساختمان در حال ساخت میدان سپاه گفت: «با توافقی که میان حوزه شهرسازی شهرداری تهران و حوزه حقوقی و مهندسی سپاه صورت گرفته، این ساختمان بر اساس توافقات ساخته خواهد شد.»

به گفته شهردار تهران، ارتفاع این ساختمان با رعایت مباحث مربوط به موضوع میراث فرهنگی خواهد بود و توافق شده که حداکثر هفت طبقه باشد.

آقای قالیباف در ادامه افزود: «طراحی این ساختمان ۱۶ یا ۱۸ طبقه بود که اکنون دقیق نمی‌دانم، اما مقرر شد هفت طبقه روی همکف ساخته شود و این یعنی به اندازه همان ساختمان جلویی که نزدیک به میدان است.»

شهردار تهران با اشاره به این که این توافق هنوز مرحله نهایی خود را در بخش اداری طی نکرده، اعلام کرد: «اگر دقت کرده باشید دیوارچینی هم در آن طبقات انجام می‌شود و دوستان سپاه به توافق عمل می‌کنند.»

ساخت و ساز در شمال میدان سپاه (عشرت‌آباد) و در نزدیکی عمارت کلاه فرنگی قرار دارد و ساخت این پروژه با مخالفت رسمی اعضای شورای شهر تهران،‌ برخی مسئولان بلندپایه شهرداری و حتی رئیس دیوان عدالت اداری همراه بوده است.

ساخت این پروژه در محدوده ۷۰ متری کاخ عشرت‌آباد از شهریورماه سال ۹۳ آغاز شده و طبق آخرین گزارش‌ها با وجود مخالفت نهادهای مختلف، ‌اسکلت فلزی این سازه تا ۱۴ طبقه بالا رفته است.

به گفته رئیس دیوان عدالت اداری و همچنین برخی از اعضای شورای شهر تهران،‌ این پروژه به سپاه پاسداران ایران تعلق دارد.

پیشتر محمدجعفر منتظری، رئیس سازمان دیوان عدالت اداری، در نشستی با اعلام مخالفت خود با ساخت و ساز درمیدان سپاه اعلام کرده بود که جلو این تخلف را خواهد گرفت.

در همین رابطه، تیرماه سال جاری پژمان پشمچی‌زاده، معاون شهردار تهران، ضمن رد گفته معاون سپاه مبنی بر وجود مجوز شهرداری برای ساخت بنا در مجاورت عمارت تاريخی عشرت‌آباد تاکيد کرده بود که شهرداری چندين بار به سپاه تذکر داده که این اقدام «غيرمجاز» است.

پیشتر محمدرضا يزدی، معاون حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفته بود که مديرکل پيگيری امور نهادها و سازمان‌های معاونت امور مناطق شهرداری تهران روز ۱۳ شهريور ۹۲ در نامه‌ای اعلام کرده که سپاه پاسداران «مجاز به انجام اقدامات لازم» در اين پروژه است.

عمارت کلاه‌ فرنگی عشرت‌‌آباد در ۲۳ فروردین ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۶۴۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این عمارت به دستور مظفرالدین شاه قاجار با الگوی معماری ایرانی در چهار طبقه ساخته شده ‌است.

پس از سقوط سلسله قاجار و روی کار آمدن سلسله پهلوی، این باغ و کاخ همراه با خانه‌های دور حوض برای کاربری پادگانی به شهربانی واگذار شد و از آن رو آن را پادگان «شهربانی» یا «عشرت‌آباد» نامیدند.

پس از انقلاب این پادگان توسط سپاه پاسداران مصادره شد و به «پادگان ولی‌عصر» تغییر نام پیدا کرد.

قالیباف: نمی‌گوییم در شهرداری رشوه و فساد نیست

بخش دیگری از گفته‌های محمدباقر قالیباف در روز پنج‌شنبه به مسائل مرتبط با شهرداری تهران اختصاص داشت.

او با اشاره به این که «ما نمی‌گوییم یک سازمان بی عیب و نقص هستیم و در شهرداری رشوه و فساد نیست» گفت: «محکم می‌گوییم که شهرداری تهران در حوزه مفاسد اداری و مالی از بقیه سازمان های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی سالم‌تر است؛ این موضوع را هم ما نمی‌گوییم بلکه دستگاه‌های ذی‌ربطی که صلاحیت دارند این حرف را می‌زنند، اما متاسفانه در افکار عمومی این‌ گونه نیست.»

شهردار تهران در ادامه اعلام کرد: «اگر در جایی می‌شنویم که کسی می‌گوید فلان جا در شهرداری فلان اتفاق افتاده و همه دزد هستند، ما هم با آنها همراهی می کنیم؛ این در حالی است که اگر فردی چنین مسئله‌ای را گفت، باید بگوییم شما چه سندی دارید؟»

به گفته آقای قالیباف، «اگر درصد بسیار کمی همکار نادان داریم که آبروی ما را می‌برند، نباید بگذاریم آبروی دیگران را ببرند.»

XS
SM
MD
LG