لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

جزئیات خرید سربازی: زیردیپلم ۱۰ میلیون،‌ پزشک متخصص ۵۰ میلیون


مجلس ایران در مصوبه‌ای میزان جرایم تعیین شده برای معافیت از خدمت سربازی مشمولان غایب ۸ سال و بیشتر از آن را تعیین کرد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق، در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه ۱۵ بهمن مجلس، گفت: « طبق مصوبه کمیسیون کسانی که ۸ سال به بالا غیبت سربازی دارند با پرداخت جریمه از خدمت معاف می‌شوند و این مصوبه جهت بررسی در صحن علنی، بعد از تعطیلات ۲۲ بهمن آماده خواهد شد.»

به گفته آقای مفتح، این جرایم برای غایبان زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان،‌ دیپلم ۱۵ میلیون، فوق دیپلم ۲۰ میلیون، لیسانس ۲۵ میلیون، فوق لیسانس ۳۰میلیون، دکترای غیرپزشکی ۳۵ میلیون، دکترای پزشکی ۴۰ میلیون و پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون است که با پرداخت این جرایم، این دسته از افراد از خدمت سربازی معاف می‌شوند.

در ادامه، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید مجدد بر این‌که این میزان از جرایم برای مشمولان غایب بیش از ۸ سال است،‌ اعلام کرد: «به ازای هر سال غیبت مازاد بر ۸ سال، ۱۰ درصد به مبلغ جریمه اضافه می‌شود و غیبت بیش از ۶ ماه نیز یک سال محسوب می‌شود؛ ضمنا برای مشمولان متاهل ۵ درصد و برای مشمولان دارای فرزند به ازای هر فرزند ۵ درصد از مجموع جرایم کم خواهد شد.»

اما دارندگان این نوع از معافیت‌ها تفاوت‌هایی با سایر کسانی که به سربازی رفته‌اند خواهند داشت.

آقای مفتح در این‌باره گفت: «دارندگان این نوع کارت‌های معافیت، از نمایندگی مجلس، عضویت در شوراهای اسلامی و انتصاب در سمت‌های مدیریتی اعم از سیاسی و اداری دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری، محروم هستند و نمی‌توانند هم‌چون فردی که سربازی رفته، از تمامی مزایا برخوردار باشند.»

پیشتر، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، تعداد مشمولان غایب خدمت سربازی با مدت غیبت بیش از ۱۰ سال را بیش از «دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر» اعلام کره بود.

عباسعلی منصوری، همچنین گفته بود که «۳۰۰ هزار نفر» ایرانیِ تحصیل کرده در خارج از کشور به دلیل غیبت از سربازی نمی‌توانند به ایران بازگردند.

گفته‌های این نماینده مجلس در حالی بود که ابوذر ندیمی، دیگر نماینده مجلس، در یک مناظره، تعداد مشمولان غایب خدمت سربازی با مدت غیبت بیش از ۱۰ سال را بین یک و نیم تا دو میلیون نفر اعلام کرده بود.

موسی کمالی، معاون ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نیز روز ۲۲ آذر گفته بود: «یک میلیون و ۵۰۰ هزار جوان داریم که متولد ۱۳۵۵ به بعد هستند و تاکنون تکلیف نظام وظیفه آن‌ها روشن نشده است.»

طرح خرید خدمت سربازی پیش از این در سال ۷۷ در ایران اجرا شد اما این طرح در‌‌ نهایت درسال ۷۹ و به دنبال مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح متوقف شد.

در حال حاضر ۱۰۸ کشور جهان، خدمت اجباری سربازی را از برنامه خود حذف کرده‌اند و ۱۲ کشور از جمله ایالات متحده، دوره سربازی انتخابی دارند.

همچنین در هشت کشور جهان، امکان گذران مدت تعیین شده برای سربازی در فعالیت‌های مدنی در نظر گرفته شده و ۱۲ کشور از جمله اسرائیل از ترکیب نیروهای اجباری و داوطلب برای تامین نیروهای نظامی خود استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG