لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

طالبان با انتشار پیام صوتی از سالم بودن رهبرشان خبر داد


اخبار ضد و نقیضی از زنده بودن رهبر طالبان منتشر شده است
اخبار ضد و نقیضی از زنده بودن رهبر طالبان منتشر شده است

گروه طالبان با انتشار یک پیام صوتی منسوب به ملا اختر محمدمنصور، رهبر این گروه از زنده و سالم بودن او خبر داده است.

به گزارش رویترز، در این پیام ۱۶ دقیقه‌ای که در صفحه اینترنتی این گروه منتشر شده، مردی که خود را ملااختر محمدمنصور معرفی کرده، می‌گوید که در سلامت کامل است و اخبار منتشر شده درباره کشته شدنش را «تبلیغات دشمن» توصیف کرده است.

از سوی دیگر با اینکه این پیام در توییتر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز باز نشر شده‌ است، اما روز یکشنبه ۱۵ آذر یکی از اعضای گروه طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، این پیام صوتی را «جعلی» خواند و گفت: «من باور دارم که او مرده است.»

به گفته این عضو طالبان، «این گروه در حال خریدن زمان برای انتخاب رهبر بعدی است».

در پیام صوتی منسوب به آقای منصور، گفته شده این گزارش که در منطقه کچلاغ کویته پاکستان میان نیروهای گروه طالبان درگیری به وقوع پیوسته و در این درگیری محمدمنصور زخمی و بعد کشته شده،‌ حقیقت ندارد و تبلیغات رسانه‌هاست.

پیشتر برخی مقام‌های دولت افغانستان و برخی فرماندهان گروه طالبان خبر داده بودند که آقای محمدمنصور پس از درگیری داخلی با برخی فرماندهان شبه نظامیان زخمی شده و پس از انتقال به بیمارستان در شهر کویته در پاکستان درگذشته است.

سلطان فیضی، سخنگوی معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، روز پنج‌شنبه، ۱۲ آذرماه، در حساب توییتر خود از مرگ رهبر گروه طالبان این کشور بر اثر جراحت‌های اخیر خبر داد.

پس از این ماجرا، گروه طالبان (امارت اسلامی افغانستان) در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرد که رهبر این گروه نه در اطراف شهر کویته پاکستان حضور داشته و نه اساسا در این منطقه درگیری رخ داده است.

رهبری ملااختر محمدمنصور با مخالفت برخی فرماندهان طالبان روبرو و باعث بروز اختلافاتی در این گروه شده است.

ملا اختر منصور چندی پیش، پس از تأیید خبر مرگ ملا عمر، رهبر پیشین طالبان، به عنوان جانشین او انتخاب شد.

XS
SM
MD
LG