لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

مدیر دفتر موسیقی ارشاد: «یانی» به ایران می‌آید


به گفته مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد،‌ «یانی»، آهنگ‌ساز و نوازنده معروف یونانی، ‌طی ماه‌های آینده به ایران سفر خواهد کرد تا در تهران و کیش به اجرای برنامه بپردازد.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد،‌ درباره حضور و اجرای یانی در ایران گفته است: «ما علاقمند هستیم این گروه‌ها در کشور ما اجرا کنند و اجراهای اخیر مثل کیتارو نشان داد که مخاطبان خوبی داریم و این‌ها تنها کمی از ظرفیت‌های دفتر موسیقی ارشاد است.» به گفته پیروز ارجمند، «یانی» در ماه‌های آینده در تهران و کیش اجرای برنامه خواهد داشت.

اگر سفر یانی به ایران انجام پذیرد،‌ او دومین آهنگ‌ساز و نوازنده شهیر جهانی، پس از «کیتارو» خواهد بود که پس از انقلاب به ایران سفر می‌کند.

«کیتارو» به همراه گروهش،‌ اواخر مهرماه به ایران رفت و ۴ اجرا در تهران برگزار کرد. او قرار بود برای شب پنجم نیز به روی صحنه برود که با مخالفت اداره اماکن نیروی انتظامی روبرو شد و این اجرا لغو شد.

بخشی از کنسرت یانی در «آکروپلیس» با رهبری شهرداد روحانی

از سوی دیگر، چند سال پیش هم صحبت‌هایی مبنی بر سفر یانی به ایران و اجرای برنامه در تخت جمشید،‌ توسط او شنیده می‌شد اما هیچ‌گاه این مسئله اتفاق نیفتاد.

«یانی» در ایران آهنگ‌ساز شناخته شده‌ای است و بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی، چند کنسرت معروف او مانند اجرا در «آکروپلیس» یا در سالن «رویال آلبرت هال» لندن را احتمالا تماشا کرده‌اند.

اما شاید بیشترین دلیل محبوبیت یانی در ایران،‌حضور یک ایرانی به عنوان رهبر ارکستر و نوازنده در چند اجرای او بوده است؛ شهرداد روحانی،‌ موزیسین و آهنگ ساز ایرانی،‌ در کنسرت معروف یانی در آتن،‌ پایتخت یونان به عنوان رهبر ارکستر حاضر بود و به هنرمندی پرداخت. این کنسرت بینندگان بسیار زیادی در سراسر جهان داشته و ویدئوی آن از پرفروش‌ترین‌ها در دنیا بوده است.

در همین حال،‌ شهرداد روحانی، که این‌روزها در ایران به سر می‌برد، درباره کنسرت و حضور یانی در ایران به اظهار نظر پرداخته است.

رهبر سابق ارکستر کنسرت‌های «یانی» با اشاره به خبر حضور این آهنگ‌ساز و نوازنده جهانی در ایران به خبرگزاری مهر گفته است: «با این‌که حضور این نوازنده و آهنگساز جهانی موسیقی کشور ما را متحول نمی‌کند اما می تواند تاثیر زیادی در معرفی اوضاع فرهنگ و هنر کشورمان و همچنین اعتلای نام ایران در منطقه داشته باشد.»

روحانی با اشاره به این‌که مدت‌هاست با «یانی» ارتباط ندارد، اعلام کرده است: «هنوز نمی‌توانم اطلاعات دقیقی بدهم که آیا می‌توانم با او در ایران برنامه‌ای اجرا کنم یا خیر. ولی چه با من و چه بدون من، حضور یانی در ایران خبر بسیار خوشایندی است که می تواند موجب ایجاد ثبات فرهنگی و تبیین دیپلماسی فرهنگی شود.»

گفته می‌شود کنسرت «یانی» بع از ماه‌های محرم و صفر در ایران برگزار شد و برای هماهنگی و رایزنی در این مورد،‌ مدیربرنامه‌های او چند روز پیش از دوبی وارد ایران شده است.

XS
SM
MD
LG