لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

لیست نامزدهای اسکار ۸۷؛ فیلم کوتاه کارگردان ایرانی در فهرست نهایی


مراسم معرفی نامزدهای اسکار سال ۲۰۱۵
مراسم معرفی نامزدهای اسکار سال ۲۰۱۵

طی مراسمی در لس‌آنجلس آمریکا،‌ نامزدهای هشتاد و هفتمین جایزه اسکار معرفی شدند و فیلم «پروانه» ساخته تلخون حمزوی در میان نامزدهای نهایی بهترین فیلم کوتاه قرار گرفت.

اسامی نامزدهای اسکار سال ۲۰۱۵ روز پنج‌شنبه ۲۵ دی‌ماه در حالی اعلام شد که دو فیلم «بردمن» ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو و «هتل بزرگ بوداپست» به کارگردانی وس اندرسون با نامزدی در ۹ رشته، پیشتاز این جایزه سینمایی شدند.

فیلم‌های «بازی تقلید» به کارگردانی مورتن تیلدام با نامزدی در هشت رشته و دو فیلم ‌«تک‌تیرانداز آمریکایی» ساخته کلینت ایستوود و «پسربچگی» به کارگردانی ریچارد لینک‌لیتر هم با نامزدی در شش رشته، ‌در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

امسال در بخش بهترین فیلم،‌ «تک تیرانداز آمریکایی»، «پسربچگی»، «بردمن»، «هتل بزرگ بوداپست»، «ویپلش»، «تئوری همه چیز»، «بازی تقلید» و «سلما» نامزد دریافت اسکار شده‌اند.

همچنین آلخاندرو گونزالس ایناریتو (بردمن)، ریچارد لینک‌لیتر (پسربچگی)، بنت میلر (فاکس کچر)، وس اندرسن (هتل بزرگ بوداپست) و مورتن تیلدام (بازی تقلید) نامزدهای بهترین کارگردانی هستند.

ادی ردماین (تئوری همه چیز)، استیو کارل (فاکس‌کچر)، بردلی کوپر (تک‌تیرانداز آمریکایی)، بندیکت کامبربچ (بازی تقلید) و مایکل کیتن (بردمن) نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد هستند.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن هم جولین مور (هنوز آلیس)، ماریون کوتیار (دو روز و یک شب)، فلیستی جونز (تئوری همه چیز)، رزاموند پایک (دختر از دست رفته) و ریس ویثرسپون (وحشی) نامزد دریافت اسکار شده‌اند.

از سوی دیگر، رابرت دووال (قاضی)، ایتن هاوک (پسربچگی)، ادوارد نورتن (بردمن)، مارک روفالو (فاکس کچر) و جی کی سیمونز (ویپلش) برای بازیگر نقش مکمل مرد و پاتریشیا آرکت (پسربچگی)، مریل استریپ (درون جنگل)، لورا درن (وحشی)، اما استون (بردمن) و کایرا نایتلی (بازی تقلید) برای بازیگر نقش مکمل زن، نامزد دریافت اسکار در سال ۲۰۱۵ هستند.

ضمنا فیلم‌های «تک‌تیرانداز آمریکایی»، «بازی تقلید»، «خباثت ذاتی»، «تئوری همه چیز» و «ویپلش» در بخش بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و فیلم‌های «بردمن»، «پسربچگی»، «فاکس‌کچر»، «شب‌رو/ Nightcrawler» و «هتل بزرگ بوداپست» در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی نامزد اسکار هشتادوهفتم شده‌اند.

همچنین پنج فیلم ایدا (لهستان)، لویاتان (روسیه) تیمبوکتو (موریتانی)، قصه‌های وحشی (آرژانتین) و نارنگی‌ها (استونی) نامزدهای اسکار بهترین فیلم خارجی زبان امسال هستند.

تلخون حمزوی به دنبال اسکار

تلخون حمزوی فیلمساز ایرانی مقیم سوئیس است که با فیلم کوتاهش نامزد جایزه اسکار ۲۰۱۵ شده است. او فیلمش را به زبان آلمانی تهیه کرده و از طرف کشور محل اقامتش، سوئیس به اسکار فرستاده شده است.

خانم حمزوی در سال ۱۹۷۹ در تهران متولد شده و در هفت سالگی به سوئیس مهاجرت کرده است. او که دارای مدرک فوق لیسانس فیلم‌سازی از دانشگاه هنر زوریخ است، با فیلم کوتاه «پروانه» پیش از این در چند جشنواره خارجی دیگر نیز شرکت کرده است.

کسب جایزه اسکار دانشجویی بهترین فیلم کوتاه خارجی در سال ۲۰۱۳ در شهر لس‌آنجلس،‌ از جمله موفقیت‌های این کارگردان به‌ شمار می‌رود.

فیلم کوتاه ۲۵ دقیقه‌ای «پروانه» درباره دختری افغان است که به اردوگاه پناهندگان سوئیس وارد شده، اما زمانی که از وضع بد سلامت پدرش آگاه می‌شود تصمیم می‌گیرد تمام پولش را که به شکل غیرقانونی به دست آورده، برای خانواده‌اش ارسال کند؛ او برای این کار مجبور است به شهر زوریخ برود و از آنجا که گذرنامه معتبر ندارد، قادر نیست پول را ارسال کند و در همین زمان با دختری به نام «امیلی» آشنا می‌شود و ماجراهایی برای این دو در ادامه فیلم رخ می‌دهد.

مراسم اعطای جوایز هشتاد و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار شامگاه ۲۲ فوریه (یکشنبه سوم اسفند) در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG