لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

«محمد» از اسکار جاماند؛ «اسلام‌ستیزی مانع موفقیت فیلم شد»


نمایی از فیلم «محمد» پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران
نمایی از فیلم «محمد» پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

با اعلام اسامی ۹ فیلم، نامزدهای بخش غیرانگیسی زبان اسکار درحالی معرفی شدند که در این میان نامی از «محمد» ساخته مجید مجیدی به چشم نمی‌خورد.

در فهرست اولیه نامزدهای دریافت بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان،‌ نام ۹ فیلم از کشورهایی نظیر بلژیک، مجارستان، فرانسه و حتی اردن و کلمبیا دیده می‌شود که درنهایت نام ۵ فیلم نهایی این رقابت،‌ روز ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ (۲۴ دی) اعلام خواهند شد.

هفت فیلم از ۹ فیلم فهرست اولیه، اروپایی هستند و از آمریکای شمالی، شرق آسیا و آفریقا هیچ فیلمی به این فهرست راه پیدا نکرده است.

بنابر اعلام وبسایت رسمی اسکار، فیلم‌های «عهد خیلی جدید» ساخته ژاکو وان دورمل از بلژیک، «آغوش مار» ساخته سیرو گرا از کلمبیا، «یک جنگ» ساخته توبیاس لیندهولم از دانمارک، «شمشیرباز» ساخته کلاوس هارو از فنلاند، «موستانگ» ساخته دنیز غمزه ارگوون از فرانسه، «هزارتوی دروغ‌ها» ساخته جولیو ریچارلی از آلمان، «پسر شائول» ساخته لاشلو لمس از مجارستان، «زنده‌باد» ساخته پدی براناخ از ایرلند و «ذیب» ساخته ناجی ابو نوار از اردن، ۹ فیلم فهرست اولیه نامزدهای دریافت اسکار بخش غیرانگلیسی زبان هستند.

«محمد» ساخته پر‌هزینه و پرسر و صدای مجید مجیدی که از سوی ایران به اسکار معرفی شده بود، در نهایت نتوانست نظر اعضای آکادمی را برای ورود به این بخش جلب کند.

مجید مجیدی پیشتر و در سال ۱۹۹۷ برای فیلم «بچه‌های آسمان» توانسته بود در جمع ۵ فیلم نهایی نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی حضور پیدا کند.

سینمای ایران تنها یکبار و در سال ۲۰۱۲ توانست اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را با فیلم «جدایی نادر از سیمین» از آن خود کند.

سال گذشته فیلم سینمایی «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی از سوی ایران به اسکار معرفی شده بود.

در اسکار ۲۰۱۵ فیلم سینمایی «آیدا» به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی از لهستان در نهایت توانست اسکار بهترین فیلم خارجی را از آن خود کند.

دلائل ناکامی:‌ «اسلام ستیزی» و «نبود پخش‌کننده قوی»

انتخاب نشدن فیلم «محمد» از سوی آکادمی اسکار، واکنش تهیه‌کنندگان فیلم و همچنین مدیر امور بین‌الملل بنیاد فارابی را در پی داشت.

امیر اسفندیاری، مدیر بین‌الملل بنیاد فارابی و سخنگوی کمیته انتخاب فیلم برای اسکار روز شنبه ۲۸ آذر در گفت‌وگو با ایسنا درباره انتخاب نشدن «محمد» گفت:‌ «یکی از دلائل اصلی، عدم حضور پخش‌کننده قوی در آمریکا است تا فیلم به گونه‌ای عرضه شود که همه اعضای آکادمی آن را ببینند.»

این کارشناس حوزه بین‌الملل سینمای ایران در ادامه افزود: «دلیل دیگر، فضای اسلام ستیزی است که در ماه‌های گذشته تشدید شد؛ البته این به آن معنا نیست که همه اعضای آکادمیک تحت تأثیر این فضا باشند اما فضای کلی در دنیا طبیعتا تأثیر خودش را می‌گذارد.»

در همین رابطه، شرکت سینمایی «نور تابان» به عنوان سرمایه‌گذار، تهیه‌کننده و پخش کننده فیلم سینمایی «محمد»، در پی راه نیافتن این فیلم به جمع نامزدهای اسکار، بیانیه ای صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده بود: «سازندگان فیلم تاکید می‌نمایند که آکادمی محترم اسکار فرصتی ویژه را در زمینه تهدیدات اسلام جعلی، با عدم معرفی این فیلم بزرگ در جامعه آمریکا، دریغ کرده است.»

نامزدهای نهایی اسکار هشتاد و هشتم در روز ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ (۲۴ دی) اعلام می‌شوند و مراسم نهایی نیز ۲۸ فوریه ۲۰۱۶(بامداد دوشنبه ۱۰ اسفند به ‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر هالیوود برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG