لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

انتشار نامه‌ها، مکاتبات و اسناد تازه‌ای از بن لادن


به تازگی مجموعه‌ جدیدی از اسناد،‌ مکاتبات و اطلاعاتی که از مخفیگاه اسامه بن‌لادن در زمان حمله به او به دست آمده بود،‌ توسط مقامات آمریکایی منتشر شده است.

این مجموعه در ۱۰۳ صفحه به انگلیسی ترجمه شده و شامل اطلاعاتی است درباره کتاب‌ها و مقالاتی که بن‌لادن در آن زمان مطالعه می‌کرده و همچنین نامه‌ها و مکاتباتی که از میان ۸۰ سند به‌دست آمده است.

«راهنمای مختصر شناخت اسلام»، «ظهور و سقوط قدرتهای بزرگ» نوشته پل کندی، ‌مورخ بریتانیایی و همچنین «جنگهای اوباما» نوشته باب وودوارد از جمله کتاب‌هایی هستند که در مخفیگاه بن لادن وجود داشته است.

بخش‌هایی از این مجموعه هم به دست‌نوشته‌های بن لادن مربوط می‌شود که پس از کشتن او در خانه‌اش در «ابیت آباد پاکستان» توسط نیروهای آمریکایی کشف شده بود.

این اطلاعات همچنین حاوی جزئیاتی درباره مذاکرات انجام شده میان القاعده و متحدان آن در طالبان پاکستان و همچنین نمایندگان دستگاه اطلاعاتی پاکستان است.

در میان این اسناد تعدادی از مکاتبات بن لادن و درخواست‌های عضویت در القاعده هم به چشم می‌خورد.

بن لادن در یکی از نامه‌ها که در تاریخ ۱۵ اوت ۲۰۰۸ خطاب به یکی از همسرانش نوشته، توصیه‌هایی در مورد مراقبت از فرزندانش به او کرده و آورده است : «اگر بعد از من خواستی با فرد دیگری ازدواج کنی، از نظر من ایرادی ندارد، اما بدان من واقعا دوست دارم که تو در بهشت هم همسر من باشی و زنانی که دو بار ازدواج کرده‌اند در روز قیامت خدا به آنها تنها حق انتخاب زندگی با یکی از همسرانشان را می‌دهد.»

بن لادن همچنین در نامه دیگری که در تاریخ ۷ اوت ۲۰۱۰ و پس از ماجرای افشاگری‌های ویکی لیکس نوشته است از اعضای القاعده در افغانستان و پاکستان که به زبان انگلیسی تسلط دارند خواسته تا متن این اسناد افشا شده را به دقت ترجمه کنند.

او در بخشی از این نامه نوشته است: «این اسناد بیانگر استراتژی دشمن برای مقابله با ما در منطقه ای که در آن زندگی می‌کنیم است. وزیردفاع آمریکا گفته انتشار این اسناد تاثیر منفی در جنگ آنها خواهد داشت.»

در یکی از این نامه‌های کشف شده، بن لادن به واسطه معاونش از اعضای القاعده خواسته است که روی مبارزه با آمریکایی‌ها تمرکز داشته باشند و توان خود را صرف درگیری با نیروهای محلی نکنند.

همچنین در نامه‌ای دیگر تاکید شده که اطلاعات مهم و حساس از طریق ایمیل ردو بدل نشود و این کار تنها از راه پیک‌های مطمئن القاعده صورت پذیرد.

بن لادن در این باره نوشته است: «ما باید فرض کنیم که دشمن همه این مکاتبات ما از طریق ایمیل را می‌بیند و می‌خواند؛ به همین خاطر باید تنها اطلاعاتی را از طریق ایمیل رد و بدل کنیم که با خوانده شدن آن توسط دشمن ضربه‌ای به ما وارد نشود. نباید به ایمیل اعتماد داشت چون اطلاعات رمز گذاری شده است.»

در یکی دیگر از نامه‌ها هم بن لادن به خانواده‌اش که گفته می‌شود مدتی در ایران به سر می‌بردند، توصیه کرده است که به ایرانی‌ها اعتماد نکند و این احتمال وجود دارد که مقامات ایرانی در میان وسایل آنها ابزار جاسوسی کار گذاشته باشند.

در این مجموعه منشر شده، علاوه بر ترجمه اسناد و مدارک،‌ تصاویر اصلی برخی از اسناد هم به زبان عربی گنجانده شده است.

بن لادن رو دوم ماه می ۲۰۱۱ در یک عملیات فوق سری نیروهای ویژه امنیتی آمریکا در خانه امن خود در منطقه ابیت آباد پاکستان کشته شد و سپس اعلام شد که جسد او به اقیانوس هند انداخته شده است.

XS
SM
MD
LG