لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

آزادی قایق ایرانی پس از مرگ «۷ دزد دریایی» سومالیایی


تصویری از یکی از دزدان دریایی سومالی
تصویری از یکی از دزدان دریایی سومالی

به نوشته برخی منابع خبری، قایق ماهیگیری ایرانی که گفته می‌شد هفته گذشته با ۱۵ سرنشین توسط دزدان دریایی اهل سومالی ربوده شده، پس از تبادل آتش، و در نتیجه، کشته شدن تعدادی از دزدان آزاد شده است.

هنوز جزئیاتی از این عملیات و سرنوشت خدمه ایرانی آن منتشر نشده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۳ آذر گزارش داده بود یک قایق ماهیگیری ایرانی که در آب‌های شمال سومالی شناور بوده، توسط دزدان دریایی ربوده شده و همه ۱۵ سرنشین آن به اسارت دزدان درآمده‌اند.

در همین رابطه، امروز یکشنبه ۸ آذرماه، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این قایق ماهیگیری در یک عملیات که جزئیات آن هنوز مشخص نیست، آزاد شده و هفت دزد دریایی کشته و دو نفر هم زخمی شده‌اند.

به نوشته این خبرگزاری، هنوز اطلاع دقیقی درباره اینکه این عملیات توسط خدمه قایق ماهیگیری انجام شده یا نیروهای بین‌المللی در این کار دخالت کرده‌اند، منتشر نشده است.

یک ماهیگیر محلی، خبر کشته شدن ۷ دزد دریایی و زخمی شدن دو نفر دیگر را در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری آلمان هم روز یکشنبه نوشت که «۸ دزد دریایی اهل سومالی» که این قایق ایرانی را ربوده بودند، در یک درگیری مسلحانه کشته شده‌اند و قایق آزاد شده است.

به نوشته این خبرگزاری، یک مقام امنیتی در موگادیشو، پایتخت سومالی گفته است که وقتی دزدان دریایی در خواب بوده‌اند، به آنها حمله شده است.

پیشتر و در شهریور ماه سال ۹۴ خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که یک قایق ماهیگیری ایرانی که بیش از ۵ ماه در اسارت ماهیگیران سومالیایی بود، توانست از دست آنها بگریزد.

این خبرگزاری با استناد به اطلاعات یک موسسه کار‌شناسان امور دزدان دریایی روز جمعه ششم شهریورماه گزارش داد که قایق ماهیگیری «جابر» توانسته است از دست سومالیایی‌ها فرار کند.

این قایق که گفته می‌شد بیش از ۱۹ خدمه داشته است، همراه با یک قایق ایرانی به نام «سیرج» پنجم فروردین سال ۹۴ توسط ماهیگیران سومالی متوقف شد.

مقامات محلی سومالی ادعا کرده‌اند که این افراد به صورت غیرقانونی وارد آب‌های تحت مالکیت این کشور شده بودند.

کار‌شناسان هشدار داده‌اند که افزایش ماهیگیری غیرقانونی در آب‌های سومالی از سوی کشتی‌های خارجی، درآمد‌ مردم محلی را تهدید می‌کند و ممکن است باعث از سرگیری راهزنی دریایی از سوی آن‌ها شود.

«امنیت ماهیگیری»، وابسته به «بنیاد آینده یک زمین»، ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در گزارشی هشدار داد که اگر ماهیگیری غیرقانونی پایان نیابد این احتمال وجود دارد که راهزنی دریایی بار دیگر به برخی مناطق باز گردد.

در حالی که ماهیگیری غیرقانونی به بهانه دزدان دریایی برای حمله به قایق‌های صید ماهی تبدیل شده است، این موضوع می‌تواند باعث تحریک دور جدیدی از دزدی دریایی در آب‌های سومالی شود.

این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که دزدان دریایی در حملات خود همچنین قایق‌های تفریحی، نفتکش‌ها و کشتی‌های کانتینربر را هدف قرار می‌دهند.

دولت محلی منطقه پونتلند در شمال سومالی طی ماه‌های اخیر شماری از قایق‌ها را به بهانه ماهیگیری غیرقانونی ضبط کرده است.

XS
SM
MD
LG