لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

یاشار کمال نویسنده‌ سرشناس ترکیه درگذشت


یاشار کمال، نویسنده‌ سرشناس ترکیه روز شنبه در سن ۹۲ سالگی در استانبول درگذشت. کتاب‌های او به ۴۰ زبان مخلتف از جمله فارسی ترجمه شده است.

او که اواخر دی‌ماه به علت مشکلات تنفسی تحت مراقبت بود، عصر شنبه در بخش مراقبت‌های ویژه دانشکده پزشکی دانشگاه استانبول چشم از دنیا فروبست.

آقای کمال که در سال ۱۹۲۳ در روستایی کردنشین در استان عثمانیه ترکیه در کناره شرق دریای مدیترانه به دنیا آمده بود، از مهم‌ترین نویسندگان ادبیات معاصر ترکیه به شمار می‌رفت.

یاشار کمال در کودکی طی تصادفی چشم راستش را از دست داد و در پنج سالگی هم شاهد قتل پدرش توسط برادرخوانده‌اش بود. این حادثه چنان تاثیری در روح و روان او گذاشت که دچار لکنت زبان شد و هفت سال به طول انجامید تا بهبودی بیابد.

یاشار کمال در ۹ سالگی به مدرسه رفت و شغل‌های متفاوتی چون چوپانی، کفاشی، عریضه‌نویسی، کارگری کارخانه و رانندگی تراکتور را تجربه کرد.

کمال که در آثارش به مشکلات اجتماعی و مسائل عامه مردم به ویژه مردم زادگاهش پرداخته، چندین بار به خاطر دفاع از آزادی بیان و حقوق کردهای ترکیه دستگیر و زندانی شد.

یاشار کمال، نویسندهٔ بلند آوازهٔ کرد، در میان خوانندگان ایرانی هم نامی آشناست. بیشتر رمان‌های او به زبان فارسی ترجمه شده و مقبولیت خاص و عام، یافته‌اند.

یاشار کمال در کنار عزیز نسین،‌ دیگر نویسنده بزرگ ترکیه.(سال ۱۹۹۵-استانبول)
یاشار کمال در کنار عزیز نسین،‌ دیگر نویسنده بزرگ ترکیه.(سال ۱۹۹۵-استانبول)

آثار یاشار کمال اگر چه از متن سرزمین و جغرافیایی محدود ومشخصی بر آمده‌اند، اما ساختار و محتوایی جهانی دارند. رمان «اینجه ممد» او تا کنون به بیش از ۲۰ زبان منتشر شده و به فیلم هم تبدیل شده است. «اینجه ممد» نخستین رمان او و از مشهورترین آن‌هاست.

نخستین بخش چهارگانه «اینجه ممد» که نخستین بار در سال ۱۹۵۵ به صورت پاورقی در روزنامه جمهوریت منتشر شد، روایت اعتراض و شورش دهقان‌زاده‌ای است که در برابر زمین‌داران بزرگ و استثمارگر به پا می‌خیزد.

یاشار کمال در اکتبر ۱۹۹۷ به ‌خاطر دفاع از صلح و حقوق بشر، موفق به دریافت جایزه صلح ناشران آلمانی شد. این نویسنده در سال ۲۰۰۸ جایزه بزرگ ادبیات ریاست جمهوری ترکیه را دریافت کرد که یکی از مهم‌ترین جوایز ملی در ترکیه است و به نویسندگان، شاعران، هنرمندان و خوانندگان ملی تعلق می‌گیرد.

یاشار کمال در سپتامبر سال ۲۰۱۳ آخرین کتاب خود را منتشر کرد که عنوانش «پرنده‌ای با یک بال» بود. او این کتاب را چهل سال پیش از انتشار نوشته و در کشوی میز خود نگه داشته بود.

XS
SM
MD
LG