لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

ممنوعیت اجرای موسیقی توسط زنان «در ۱۲ استان ایران»


حمیدرضا نوربخش،‌ مدیرعامل خانه موسیقی ایران، از منع حضور زنان خواننده و نوازنده «در نزدیک به ۱۲ استان» ایران خبر داده و گفت: «مگر می‌شود در یک مملکت، اجازه تحصیل موسیقی به بانوان داده شود، اما اجازه اجرای موسیقی داده نشود؟»

به گزارش وب‌سایت «موسیقی ما»، این سخنان در نشست دست‌اندرکاران موسیقی مطرح شده که برای هم‌اندیشی در برابر لغو کنسرت‌ها و محدودیت‌های اهالی موسیقی گرد هم آمده‌ بودند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در روز دوشنبه، ۱۸ اسفندماه، مدیرعامل خانه موسیقی ایران همچنین لغو کنسرت علیرضا قربانی در شهر گلبهار و ممانعت از حضور حریر شریعت‌زاده روی صحنه را توهین به موسیقیدانان ایران دانسته است.

او گفت: «مگر می‌توان به هنرمندان توهین کرد و گفت موسیقی در هر شکلی مطرب‌بازی است؟ فکر می‌کنید جامعه موسیقی چنین توهین‌هایی را تحمل می‌کند؟»

این سخن آقای نوربخش واکنشی است به سخنرانی امام جمعه مشهد در روز هشتم اسفندماه که در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «کنسرت موسیقی مطرب‌بازی است و چون تمام شهر مشهد حرم امام رضا است، لذا برگزاری کنسرت در مشهد مطرب‌بازی در حرم آن حضرت است.»

امام جمعه شهر ارومیه نیز ۱۶ اسفندماه اعلام کرد که ترویج موسیقی هرچند موسیقی حلال، با «اهداف عالیه» نظام جمهوری اسلامی سازگار نیست و بهتر است جوانان وقت خود را صرف یادگیری علوم و فنون لازم بکنند.

در هفته‌های گذشته لغو تعدادی از کنسرت‌های موسیقی در چندین شهر ایران،‌ باعث نارضایتی مردم و اهالی موسیقی شده است.

به گزارش وب‌سایت موسیقی ما، در هفته گذشته کنسرت عبدالحسین مختاباد، رئیس کمیته‌ هنری شورای شهر تهران، که به اجرای کنسرت بدون حضور نوازندگان زن تن نداد نیز لغو شده‌ است.

در هفته‌های گذشته،‌ دو کنسرت عليرضا قربانی یکی در دانشگاه شهید بهشتی تهران و با دستور مسئولان دانشگاه و دیگری در دانشگاه آزاد شهر گلبهار در نزديکی مشهد، با حکم دادستان اين شهر لغو شده‌ است.

پس از این اقدامات، وزیر ارشاد ایران روز سه‌شنبه، ۱۲ اسفند، با انتقاد از اقدام مقامات قضایی در جلوگیری از برگزاری کنسرت‌ها، از استانداران خواسته بود از مجوزهای موسیقی این وزارتخانه دفاع و حمایت کنند.

علی جنتی اعلام کرد: «معنا ندارد که یک جایی، یک مقام قضایی یا گروهی دیگر جلوی موسیقی سنتی یا اجرای موسیقی که مجوز دارد را بگیرند. یا در دانشگاه از برگزاری یک کنسرت موسیقی که مجوز دارد و اجرای آن هم به صورت تفکیک جنسیتی انجام می‌شود جلوگیری کنند.»

«مشکلات امروز حاصل کارهای حساب‌شده سیاسی است»

در نشست دست‌اندرکاران موسیقی، عبدالحسین مختاباد موسیقی در ایران را «عرصه رقابت‌های سیاسی» خواند و گفت: «زمانی دولت هم مخالف موسیقی بود، اما حالا دولت طرف ماست.»

رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران افزود: «مشکلاتی که این روزها می‌بینیم حاصل کارهای حساب‌شده سیاسی است. ما درخواست می‌کنیم تا آنها مشغول به کار خودشان باشند و بگذارند ما هم کار خودمان را بکنیم. امیدوارم که طرفداران شما ده میلیون باشند و طرفداران ما هزار نفر و ما هم حسودی نمی‌کنیم. ما به سیاسیون می‌گوییم که ما را رها کنید در این رنج بی‌حصار.»​

XS
SM
MD
LG