لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

ایران؛ موضوع گفت‌وگوی ۱+۵ با کشورهای عربی


شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده است. عکس: وب‌سایت سازمان ملل
شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده است. عکس: وب‌سایت سازمان ملل

در رویدادی کم‌سابقه، اعضای گروه موسوم به ۱+۵ روز سه‌شنبه در نیویورک در باره پرونده هسته‌ای ایران با مقام‌های کشورهای عربی دیدار می‌کنند.


به گفته دیوید میلی‌بند، وزیر خارجه بریتانیا، این نشست به بررسی نگرانی کشورهای عربی از «بلندپروازی‌های اتمی» ایران خواهد پرداخت.


به گزارش رویترز، آقای میلی‌بند روز دوشنبه پس از نشست شورای امنیت، که به موضوع زیمبابوه اختصاص داشت، به خبرنگاران گفت: «برنامه سلاح‌های اتمی ایران هر روز بیشتر به عنوان یک تهدید برای منطقه خاورمیانه جلوه‌گر می‌شود.»


وزیر خارجه بریتانیا افزود: «برنامه گسترش سلاح‌های اتمی، که به مسابقه تسلیحات اتمی دامن می‌زند، آخرین چیزی است که خاورمیانه به آن نیاز دارد.»


کشورهای عربی‌ای که به نشست روز سه‌شنبه دعوت شده‌اند عبارتند از: عراق، مصر، اردن و شمار زیادی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس.

ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را صلح‌آمیز می‌خواند و اتهام اقدام پنهانی برای دستیابی به سلاح‌های اتمی را رد می‌کند.


طی چند سال اخیر شماری از کشورهای عربی اعلام کرده‌اند برنامه‌هایی برای توسعه فعالیت‌های غیرنظامی هسته‌ای در دست دارند.


دیوید میلی‌بند، وزیر خارجه بریتانیا، گفت که شش قدرت جهانی (گروه ۱+۵) مایلند به کشورهای عربی اطمینان دهند که «ایرانیان قربانی انتقام‌گیری شورای امنیت نیستند».


کشورهای عربی‌ای که به نشست روز سه‌شنبه دعوت شده‌اند عبارتند از: عراق، مصر، اردن و شمار زیادی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس.


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز هدف از این نشست را «کاستن از نگرانی کشورهای عربی نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران» ذکر کرد.


آقای لاوروف گفت: «این خواست همه و همین طور خواست آنها [کشورهای عربی] است که وضعیت در منطقه بدتر از این نشود.»


قرار است در نشست روز سه‌شنبه کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، و خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز شرکت داشته باشند.


شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده است.


اما از آنجا که جمهوری اسلامی با رد مشوق‌های اقتصادی و سیاسی ۱+۵، همچنان از متوقف کردن فعالیت حساس غنی‌سازی اورانیوم سر باز می‌زند، دولت جرج بوش پیشنهاد کرده بود قطعنامه سوم تحریمی نیز در شورای امنیت به تصویب برسد.


اما برخی از مقام‌های دیگر کشورهای ۱+۵ گفته‌اند ترجیح می‌دهند تا زمانی که باراک اوباما زمام امور را در ایالات متحده در دست می‌گیرد صبر کنند.


باراک اوباما، که از بیستم ژانویه (اول یهمن) عملا عهده‌دار ریاست جمهوری آمریکا خواهد شد، پیش از این گفته است نگرش جدیدی را در برابر ایران و برنامه هسته‌ای آن کشور در پیش خواهد گرفت و حتی، اگر ضرورت ایجاب کند، گفت‌وگوی مستقیم با تهران را خواهد پذیرفت.


همچنین خبرگزاری رویترز از قول دیپلمات‌ها گزارش کرده است که مقام‌های بلندپایه گروه ۱+۵ پس از بیستم ژانویه برای بررسی گام‌های بعدی علیه تهران نشستی در اروپا برگزار خواهند کرد.


XS
SM
MD
LG