لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

برنامه ۹۰ ماندنی شد


عادل فردوسی پور
عادل فردوسی پور

سرانجام پس از اما و اگرهای فراوان در باره پخش برنامه تلویزیونی «۹۰»، دوشنبه‌شب، هفتم بهمن‌ماه، بینندگان این برنامه پرطرفدار ورزشی بار دیگر موفق به تماشای آن شدند.


برنامه ۹۰، که برنامه‌ای تخصصی و ویژه ورزش فوتبال است، هر دوشنبه از شبکه سوم تلویزیون دولتی ایران پخش می‌شود و بینندگان و طرفدارانی فراوان در بین فوتبال‌دوستان ایرانی دارد.


این برنامه تلویزیونی به نقد و تحلیل مسایل و رویدادهای مربوط به فوتبال، از برنامه ریزی تا داوری، می‌پردازد.


پس از کش و قوس‌ها و خبرهایی که ادامه پخش این برنامه تلویزیونی را با پرسش روبه‌رو کرده بود هفته گذشته، سی‌ام دی ماه، عادل فردوسی‌پور در برنامه‌اش، که با تأخیر آغاز می‌شد، نشانه‌هایی بروز داد که در بیشتر رسانه‌ها به نارضایتی او از شرایط پیش‌آمده تعبیر شد.


غفور هاشمی، از کارشناسان ورزشی مطبوعات ایران، در باره برنامه ۹۰ به رادیو فردا می‌گوید: «عادل فردوسی‌پور واقعیت‌ها را می‌گوید. اگر تیمی بد بازی می‌کند، او باید نقاط قوت و ضعف آن تیم را بگوید. چه اشکالی دارد که برای بهتر شدن کار، این نکات مطرح شود؟ اما برخی، از گفتن واقعیت‌ها در برنامه ۹۰ ناراضی هستند و به مذاقشان خوش نمی‌آید. ما می‌دانیم که برخی از مسئولان فوتبال کشور به صورت اسمی در فدراسیون هستند اما خودشان اهل فوتبال نیستند. متأسفانه فوتبال ما به دست غیر فوتبالی‌ها افتاده است؛ و این مشکل و درد ماست. اگر این مسئولین فوتبالی بودند از فردوسی‌پور انتقاد نمی‌کردند. پس اگر انتقاد می‌کنند حق دارند؛ چون نمی‌دانند فوتبال چیست.»


طی هفته‌های اخیر شایعاتی در باره اختلاف نظر میان گردانندگان برنامه ۹۰ و سازمان تربیت بدنی بر سر زبان‌ها افتاد.


کیومرث هاشمی، معاون سازمان تربیت بدنی، در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما، در اعتراض به رویه برنامه ۹۰ و برخی برنامه‌های ورزشی دیگر اعلام کرد: «متأسفانه در برخی برنامه‌های ورزشی شبکه‌های صدا و سیما، با استفاده از روش‌های نامعقول و نامتعارف، و ابراز نظرات شخصی مجریان، سعی در مخدوش کردن وجهه ورزش و به تبع آن نظام داشته‌اند.»


بعد از انتشار این نامه شایعاتی در رسانه‌ها و در بین تماشاگران این برنامه پخش شد که سازمان تربیت بدنی برنامه ۹۰ را تحریم کرده است.توسط سازمان تربیت بدنی شنیده شد.


جلوگیری از ورود دوربین برنامه ۹۰ به محل برگزاری دو مسابقه فوتبال و پس از آن وقوع اختلال در فرستادن اس.ام.اس به این برنامه، این شایعات را جدی‌تر کرد.


عادل فردوسی‌پور در برنامه هفته گذشته از مسئولان مخابرات خواست تا پاسخگوی اختلال به وجود آمده باشند. مسئولان مخابرات نیز روز پنج‌شنبه اعلام کردند گروهی را مأمور رسیدگی به مشکل پدیدآمده کرده و آنها پس از بررسی‌های اولیه وقوع مشکلی فنی را عامل این اختلال معرافی کردند. دلیل فنی مشکل نیز «ناپايداری مسير از گيت‌وی همراه اول تا سِرور پيمانكار» اعلام شد.


به هر روی دوشنبه‌شب نه تنها برنامه ۹۰ پخش شد بلکه در پاسخ به سوال برنامه (موافقت یا مخالفت بینندگان با رویکرد برنامه ۹۰)، بیش از دو میلیون اس.ام.اس به این برنامه فرستاده شد و رکوردی بی‌نظیر بر جای گذاشت.


عادل فردوسی‌پور در برنامه دوشنبه‌شب با اشاره به سیل عظیم حمایت‌ها، چه در دنیای مجازی اینترنت و چه در ورزشگاه‌ها، گفت: «امیدواریم مسئولان هم به نظر همین مردم احترام بگذارند و قدرت نقدپذیری خود را بالا ببرند و این تعامل همیشه به شکل مطلوبی ادامه داشته باشد.»

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG