لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

متن کامل گفت و گوی جرج بوش با راديو فردا


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا
عکس از epa
جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا عکس از epa

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در آستانه سال نو خورشيدی، گفت و گويی اختصاصی با راديو فردا انجام داد.


آقای بوش در اين گفت و گو، به مهم ترين مسايل موجود بين ايالات متحده آمريکا و ايران پرداخت و از جمله با تبريک عيد نوروز به ايرانيان گفت و افزود آمريکا هميشه از مردم ايران در راه آزاديخواهی پشتيبانی می کند.


آقای بوش در عين حال در اين مصاحبه به راديو فردا گفت: اگر چه آمريکا هميشه از مردم ايران در راه آزاديخواهی پشتيبانی می کند، اما هيچ گاه از تلاش دولت ايران برای دستيابی به سلاح هسته ای حمايت نخواهد کرد.


متن کامل اين گفت و گو را در ادامه می خوانيد:


  • به نظر من ايرانيان حق دارند صاحب نيروی هسته ای غير نظامی باشند. اين حق آنها است.اما مسئله اينجا است که در مورد غنی ساختن اورانيوم نمی توان به حکومت ايران اعتماد کرد.
جرج بوش در گفت و گو با راديو فردا

راديو فردا: در آغاز نوروز و سال نو ايرانی، پيام شما به مردم ايران و بويژه به زنان و نسل جوان ايران چيست؟


جرج بوش: قبل از هر چيز، ايالات متحده آمريکا سال نو را به همه تبريک می گويد. ثانيا مردم ايالات متحده به تاريخ و فرهنگ بزرگ ايران احترام می گذارد. ما برای مردم ( ايران) احترام عميقی قائليم اما با حکومت (ايران) مشکلاتی داريم؛ زيرا حکومت دست به تهديد و تمهيداتی زده و تصميماتی گرفته و اظهاراتی بيان داشته که درواقع مردم ايران را دچار انزوا کرده است.


پيام من به جوانان ايران اين است که روزی جامعه شما آزاد خواهد شد و آن هنگام، دوران خوبی برای شما خواهد بود.


پيام من به زنان ايران اين است که زنان آمريکا، در آرزوی عميق شما برای پرورش کودکان در جامعه ای پر از اميد و صلح سهيم هستند.


راديو فردا: آقای رييس جمهوری! در باره زنان ايران صحبت شد. بخش بزرگی از جامعه ايران را زنان تشکيل می دهند و حتی در فرهنگ ايران، مردان تا حد زيادی به زنان تکيه می کنند. آيا برنامه ای هست يا می تواند وجود داشته باشد که به کمک آن، زنان ايرانی مقيم آمريکا در يک جنبش متحد و متمرکز در تلاش برای داشتن ايرانی آزاد و دمکراتيک سهيم باشند؟


جرج بوش: خب، به نظر من مردم ايران به اين نتيجه خواهند رسيد که داشتن يک کشور آزاد به نفع آنان است. البته ما از جنبش های آزادی خواه در تمام دنيا پشتيبانی می کنيم.


ما در همسايگی ايران، از جنبش آزادی خواه عراق پشتيبانی می کنيم. ما طرفدار يک جامعه آزاد در عراق هستيم و به عراقی ها کمک می کنيم تا يک جامعه آزاد بسازند.


در ضمن، عراقی آزاد به ايرانيان هم کمک خواهد کرد که در راه رسيدن به جامعه ای آزاد تلاش کنند.


من شکی ندارم که زنان در جنبش های آزادی خواه ايران و کشورهای ديگر، نقشی برجسته خواهند داشت و نقش ايالات متحده آمريکا اين است که از نظر معنوی و ديگر جهات از آنها حمايت کند، بدون آنکه به آنان آسيبی برساند.


جنگ عراق و تاثيرات آن


راديو فردا: در پنجمين سالگرد جنگ عراق، به نظر شما حل مسالمت آميز بحران هسته ای ايران و عادی شدن روابط با ايران، چه تاثيری می تواند بر وضع امنيتی و سياسی عراق و به طور کلی خاورميانه داشته باشد؟


جرج بوش: به نظر من، موفقيت عراق قبل از همه چيز، وابسته به آرزوی عراقی ها برای حل اختلافاتشان و زندگی در صلح و صفا است که آن هم دارد اتفاق می افتد.


  • شانس رفع اختلافات بين ايالات متحده آمريکا و ايران وجود دارد، اما حکومت ايران بايد گزينه های متفاوتی را انتخاب کند. يکی از اين گزينه ها، توقف قابل تاييد فرآيند غنی سازی اورانيوم است. در اين صورت، راه پيشرفت باز می شود.مردم ايران نيز بايد درک کنند که ايالات متحده آمريکا در مورد خواست خود مبنی بر جلوگيری از توليد سلاح هسته ای از سوی ايران قاطع است، اما ما اين خواست منطقی را هم داريم که می خواهيم شما دارای نيروی هسته ای غير نظامی شويد، بدون آنکه به حکومت ايران امکان غنی ساختن اورانيوم داده شود.
جرج بوش در گفت و گو با راديو فردا

تلاش و کوشش برای پشت سر گذاشتن يک ديکتاتوری از نوعی که صدام حسين به راه انداخته بود، کار مشکلی است، اما با اين همه، اکثر عراقی ها می خواهند با همسايگان خود در صلح و صفا زندگی کنند.


نکته دوم اين است که صلح در عراق وابسته به آن است که برای ايرانيان روشن شود که بايد ارسال اسلحه از ايران به عراق را قطع کنند؛ چيزی که باعث مسلح شدن شبه نظاميان و باندهای جنايتکار می شود و به مردم بی گناه صدمه می زند.


نکته سوم اين است که برای مردم مهم است درک کنند که ايالات متحده آمريکا پايبند به صلح است و ما به خاطر وجود خشونت، صحنه را ترک نخواهيم کرد. بايد اين را درک کنند که به دليل موجهی، يعنی پشتيبانی از آزادی و صلح در آنجا (عراق) هستيم.


شانس رفع اختلافات بين ايالات متحده آمريکا و ايران وجود دارد، اما حکومت ايران بايد گزينه های متفاوتی را انتخاب کند. يکی از اين گزينه ها، توقف قابل تاييد فرآيند غنی سازی اورانيوم است. در اين صورت، راه پيشرفت باز می شود.


مردم ايران نيز بايد درک کنند که ايالات متحده آمريکا در مورد خواست خود مبنی بر جلوگيری از توليد سلاح هسته ای از سوی ايران قاطع است، اما ما اين خواست منطقی را هم داريم که می خواهيم شما دارای نيروی هسته ای غير نظامی شويد، بدون آنکه به حکومت ايران امکان غنی ساختن اورانيوم داده شود.


مشکل ديگر اين است که آنها در گذشته واقعيت را نگفته اند. به همين خاطر، برای آمريکا و ديگر کشورها، يا اکثر کشورهای جهان، خيلی مشکل است که به راستگويی حکومت ايران اعتماد کنند.


از اين نقطه نظر، من از پيشنهاد روسيه مبنی بر دادن اورانيوم غنی شده به ايران برای استفاده در يک نيروگاه هسته ای غير نظامی حمايت می کنم. راهی برای حرکت به جلو وجود دارد.


به عبارت ديگر، من نمی دانم که مردم ايران در مورد ايالات متحده آمريکا چه فکر می کنند، اما آنها بايد باور کنند که ما راهی برای حرکت به جلو پيشنهاد کرده ايم که منتج به صلح خواهد شد و اين حکومت آنها است که در مقابل اين تغييرات مقاومت می کند.


گفتار و کردار


راديو فردا: با در نظر گرفتن اينکه شما و متحدان شما دست به اقدام بين المللی برای مبارزه با تروريسم هسته ای زده ايد. مهم ترين چالش در اين راستا چيست؟ آيا اين چالش عبارت از افشا و متوقف کردن نقشه نهانی حکومت ايران در غنی کردن اورانيوم و در عين حال جلب اعتماد شهروندان ايران است که خوشبختی و پيشرفت و صلح، امری قابل دسترس برای آنها است؟


جرج بوش: البته. اول اين را تکرار کنم به نظر من ايرانيان حق دارند صاحب نيروی هسته ای غير نظامی باشند. اين حق آنها است.


اما مسئله اينجا است که در مورد غنی ساختن اورانيوم نمی توان به حکومت ايران اعتماد کرد.


اول اينکه، آنها در گذشته يک برنامه خود را پنهان کرده بودند و شايد حالا يک برنامه ديگر خود را پنهان می کنند. کسی چه می داند؟


دوم اينکه، آنها تصميم گرفته اند، اعلام کرده اند که می خواهند سلاح هسته ای داشته باشند تا مردم را، بعضی ها را، در خاورميانه نابود کنند و اين برای ايالات متحده غير قابل قبول است و برای دنيا هم غير قابل قبول است.


اما برای من قابل قبول است که در همکاری با کشوری مثل روسيه، سوخت نيروگاه تامين شود تا کار نيروگاه پيش برود. اين هم به اين معنی است که حکومت ايران لازم نيست فن آوری غنی سازی را ياد بگيرد.


تنها نکته ای که به مردم می خواهم بگويم اين است که ما می خواهيم شما از حقوق مستقل خودتان برخوردار باشيد.


حکومت ايران در مقابل دنيا، با دروغ و رياکاری عمل کرده، کمتر کسی وجود دارد که به حکومت شما اعتماد کند و اگر حکومت رفتار خود را عوض کند، مردم ايران راه بهتری برای حرکت به پيش خواهد داشت.


راديو فردا: از يک سو دموکراسی حق طبيعی هر کسی برای زندگی است و از سوی ديگر در ايران احترامی به حقوق اوليه شهروندان ايران گذاشته نمی شود، حاکميت قانون وجود ندارد و البته آزادی فکر و بيان هم نيست. به نظر شما، مردم ايران شانسی دارند که با حمايت شما در مقابل اين رژيم تغييرات مثبتی در کوتاه مدت به وجود آورند؟


جرج بوش: خب، من خيلی مايلم که مردم ايران به جامعه مبتنی بر حاکميت قانون و آزادی فکر و آزادی دين باور داشته باشند.


  • مردم ايران می توانند مطمئن باشند که ايالات متحده آمريکا، چه من رييس جمهوری آن باشم و چه رييس جمهوری بعدی باشد، از خواست آنها برای زندگی در يک جامعه آزاد پشتيبانی خواهد کرد.
جرج بوش در گفت و گو با راديو فردا

بزرگ ترين آرزوی من جامعه ای است که دختران آن در محيطی پرورش پيدا کنند که بتوانند به آرزوهای خود برسند و يک نظام تحصيلی خوب داشته باشند.


اما خب، شما می دانيد در اين رژيم، در مواردی، وقتی کسی نظرش را به طور آشکار بيان می کند، به طور جدی مجازات می شود.


رژيم ايران، رژيمی است که می گويد انتخابات خواهد شد، اما خودشان تعيين می کنند که چه کسانی در انتخابات شرکت کنند، اين البته انتخاباتی آزاد و عادلانه نيست. اين رژيم و اين جامعه راهی طولانی در پيش روی خود دارند.


اما مردم ايران می توانند مطمئن باشند که ايالات متحده آمريکا، چه من رييس جمهوری آن باشم و چه رييس جمهوری بعدی باشد، از خواست آنها برای زندگی در يک جامعه آزاد پشتيبانی خواهد کرد.


سپر دفاعی


راديو فردا: شما چند بار گفته ايد که هدف پيشنهاد آمريکا برای استقرار سيستم دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان، دفاع از آمريکا و متحدان اروپايی اين کشور در مقابل حملات «کشورهای شرور» از قبيل ايران است. اما هنوز هم در اين مورد بين ايالات متحده آمريکا و روسيه برخی اختلاف نظرها وجود دارد. آيا به حل اين مسايل خوش بين هستيد؟


جرج بوش: جالب است که اين سوال را می پرسيد. ما می خواهيم اين کار را که به نفع ناتو است در جمهوری چک و لهستان انجام دهيم.


البته بهتر می شود اگر روس ها و ايالات متحده در اين زمينه، يعنی دفاع موشکی همکاری کنند. کاندوليزا رايس و رابرت گيتس، وزيران امور خارجه و دفاع آمريکا، در روزهای اخير در روسيه بودند و در مورد امکان همکاری صحبت کردند.


هدف سيستم های موشکی، سيستم های دفاعی، روسيه نيست. هدف کشورهايی خواهند بود که بخواهند با سلاح هسته ای دنيای آزاد را گروگان بگيرند.


از اين نقطه نظر، من خوش بين هستم، به طرز محتاطانه ای خوش بين هستم. نمی دانم آيا زمينه مشترکی خواهيم يافت يا نه، اما در اين سمت کوشش خود را به خرج می دهيم. اولين قدم هم اين است که دست به اين اقدام بزنيم.


راديو فردا: آقای رييس جمهوری! متشکريم.


XS
SM
MD
LG