لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

کلد پلی: کپی نکرده‌ایم


گروه موسیقی راک «کلد پلی» (عکس: EPA)
گروه موسیقی راک «کلد پلی» (عکس: EPA)

گروه موسیقی راک «کلد پلی» (Cold play) روز سه‌شنبه با رد اتهام کپی کردن یکی از ترانه‌های جو ساتریانی، اعلام کرد که شباهت میان دو اثر کاملا اتفاقی بوده است.


جو ساتریانی، گیتاریست مشهور راک، هفته گذشته با متهم کردن گروه کلد پلی به «نقض قوانین مالکیت معنوی» شکایتی را تسلیم دادگاه لس‌آنجلس کرد.


این گیتارنواز سرشناس سبک راک مدعی شده است که ترانه موفق گروه کلد پلی، با نام Viva La Vida [زنده‌باد زندگی] تقلیدی است از یکی از ترانه‌های وی با نام If I Could Fly [اگر می‌توانستم پرواز کنم] که در سال ۲۰۰۴ منتشر شده است.


جو ساتریانی در شکایت خود خواستار آن شده بود که تمام درآمدهای حاصل از فروش ترانه گروه کلد پلی به وی تعلق بگیرد.


اما گروه کلد پلی این اتهام را رد کرده و در وب‌سایت خود اعلام کرده است: «اگر شباهتی بین این دو قطعه موسیقی وجود داشته باشد صرفا تصادفی است و درست به همان اندازه که برای وی تعجب‌آور است برای ما نیز تازگی دارد.»


بیانیه گروه کلد پلی در ادامه می‌افزاید: «جو ساتریانی نوازنده‌ای برجسته است؛ ولی نه سازنده ترانه زنده‌باد زندگی است و نه هیچ تاثیری روی ساخت این ترانه داشته است. ما در کمال احترام از او می‌خواهیم که تضمین ما را در این زمینه بپذیرد. برای وی و برنامه‌هایش در آینده آرزوی موفقیت داریم.»


شکایت جو ساتریانی از گروه کلد پلی از آن رو نیز خبرساز شد که درست یک روز پیش از آن، کلد پلی در مراسم جوایز گرمی نامزد دریافت هفت جایزه شد.


در مراسم گرمی امسال، گروه کلد پلی از جمله نامزد کسب مهم‌ترین آلبوم و مهم‌ترین ترانه سال شد که هر دو به خاطر ترانه «زنده‌باد زندگی» از آلبومی به همین نام بود.


این ترانه موفق ساخته مشترک هر چهار عضو گروه است و عنوان آن ظاهرا الهام گرفته از یک تابلو نقاشی، اثر فریدا کاهلو (نقاش مکزیکی)، است.


ترانه ساخته جو ساتریانی، با نام «اگر می‌توانستم پرواز کنم»، جزو ترانه‌های آلبوم وی به نام «آیا در فضا هم عشق هست؟» است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد.


برخی از طرفداران جو ساتریانی قطعه‌ای ترکیبی ساخته و منتشر کرده‌اند که صدای گیتار او در زیر صدای ترانه‌خوان گروه کلد پلی قرار گرفته و شباهت ملودی و تطابق پرده‌ها را در این دو اثر به نمایش گذاشته می‌شود.


اورن جی.وارشافسکی، وکیل دعاوی کارشناس حقوق مالکیت معنوی در نیویورک، می‌گوید که اگر جو ساتریانی بتواند «شباهت واضح» بین دو اثر را اثبات کند، دادگاه ممکن است به «کپی بودن» اثر دوم رأی بدهد.


و از آنجا که قطعه ساخت جو ساتریانی سال‌ها پیش منتشر و در شمارگانی وسیع توزیع شده است، بنابر این گروه کلد پلی به سختی می‌تواند این ادعا را ثابت کند که شباهت دو قطعه صرفا تصادفی بوده است.


البته ممکن است دادگاه به این نتیجه برسد که کپی شدن ترانه جو ساتریانی عمدی نبوده و در نتیجه کار خلافی صورت نگرفته است.


XS
SM
MD
LG