لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

انتقاد شورای اروپا از اخته کردن در جمهوری چک


تندیس نقشه جمهوری چک در مقر شورای اروپا، بروکسل
تندیس نقشه جمهوری چک در مقر شورای اروپا، بروکسل
شورای اروپا اقدام جمهوری چک را در اخته کردن مجرمان جنسی خلاف موازین حقوق بشر دانست و خواهان ممنوعیت آن شد.

کمیته مبارزه با شکنجه شورای اروپا در گزارشی که روز پنج‌شنبه منتشر شد از جمهوری چک، رئیس فعلی اتحادیه اروپا، خواسته است فورا این اقدام خلاف موازین حقوق بشر را ممنوع کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان کمیته مبارزه با شکنجه شورای اروپا در آوریل ۲۰۰۸ از جمهوری چک بازدید کردند و در تحقیقات خود دریافتند که طی ۱۰ سال اخیر، این مجازات در مورد ۹۴ مجرم اِعمال شده است.

شورای اروپا در گزارش خود نوشته است که اين روش «تحقیر آمیز و غیرانسانی» حتی در مورد زندانیانی اجرا شده است که جرمی خشونت آمیز مرتکب نشده بودند و صرفا رفتاری مستهجن و نمايشگری جنسی از خود بروز داده بودند.
نمایندگان کمیته مبارزه با شکنجه شورای اروپا در آوریل ۲۰۰۸ از جمهوری چک بازدید کردند و در تحقیقات خود دریافتند که طی ۱۰ سال اخیر، این مجازات در مورد ۹۴ مجرم اِعمال شده است.



بر پایه گزارش شورای اروپا، طبق قوانین جمهوری چک این عمل باید فقط به درخواست فرد زندانی انجام شود اما بسیاری از این مجرمان از ترس محکوم شدن به زندان‌های طولانی‌مدت، اخته شدن را می‌پذیرند.


بنابر همین گزارش، حتی مواردی بوده است که پزشکان و روانکاوان به زندانیان توصیه کرده‌اند تنها راه رهایی از زندان ابد تن دادن به اخته شدن است.


به نوشته گزارش شورای اروپا، این روش حتی در مورد زندانیانی اجرا شده است که از نظر پزشکی و قانونی «بیمار روانی» تشخیص داده شده بودند و از همین رو قادر به اتخاذ تصمیمی عاقلانه و مستقل نبوده‌اند.


شماری از روانکاوان و کارشناسان مسئول به گزارشگران شورای اروپا گفته‌اند که به نظرشان اخته کردن بهترین راه برای کاهش آدرنالین و جلوگیری از رفتار جنسی نامتعارف این افراد در آینده است.


اما دولت چک می‌گوید این عمل فقط در مورد زندانیانی اجرا می‌شود که تقاضای کتبی و داوطلبانه داده باشند و یک کمیته کارشناسی نیز بر این تقاضا نظارت و آن را تایید کرده باشد.


دولت چک گفته است: «قبل از انجام این عمل فرد باید موافقت خود را با آن اظهار کند. این عمل فقط در مورد مردانی که قادر به کنترل شهوت جنسی خود نیستند یا رفتار جنسی متعرضانه‌ای دارند اجرا می‌شود.»


مقام‌های جمهوری چک همچنین می‌گویند: «استدلال و شواهد ارائه شده در گزارش شورای اروپا برای منع این روش قانع کننده نیست». آنها مدعی‌اند اجرای این روش در جلوگیری از تکرار جرایم جنسی بسیار مؤثر است.


اما کمیته مبارزه با شکنجه شورای اروپا ضمن اظهار تردید در مورد آمارهای ارائه شده در مورد تأثیر این شیوه بر کاهش موارد تکرار جرایم جنسی، معتقد است که حتی چنین انگیزه‌ای هم نمی‌تواند عمل اخته کردن را در مورد مجرمان توجیه کند.


گزارش کمیته مبارزه با شکنجه شورای اروپا می‌افزاید: «بازرسان این کمیته، در تحقیقات خود، به سه پرونده برخورد کردند که نشان می‌داد این مجرمان حتی پس از اخته شدن نیز باز جرایم خشونت‌بار جنسی مرتکب شده بودند. علم پزشکی این روش را برای جلوگیری از رفتار مجرمان جنسی مؤثر نمی‌داند.»


شورای اروپا می‌گوید عمل اخته کردن می‌تواند عواقب جسمی و روحی بسیار سنگینی برای فرد داشته باشد؛ از ناباروری گرفته تا افسردگی شدید و حتی تغییر ظاهر افراد.


گزارش کمیته مبارزه با شکنجه شورای اروپا در پایان می‌افزاید که نمی توان شمار دقیق افرادی را که از زمان تصویب این قانون (در سال ۱۹۶۶) تاکنون عمل اخته کردن در مورد آنها انجام شده است مشخص کرد.
XS
SM
MD
LG