لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

نامزدهای گلدن گلوب؛ همگی در پیوند با واقعیت


جوایز برترین‌های گلدن گلوب در مراسمی که در یازدهم ژانویه در لس‌آنجلس برگزارمی‌شود، اهدا خواهد شد (عکس: official website)
جوایز برترین‌های گلدن گلوب در مراسمی که در یازدهم ژانویه در لس‌آنجلس برگزارمی‌شود، اهدا خواهد شد (عکس: official website)

شامگاه پنج‌شنبه فهرست نامزدهای بخش بهترین فیلم خارجی برای دریافت جایزه گلدن گلوب معرفی شدند.


پنج فیلمی که برای رقابت در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان معرفی شدند ازین قرارند: «والس با بشیر» از اسرائیل، «هراس بادرماینهوف» از آلمان، «لحظات جاودانی» محصول مشترک سوئد و دانمارک، «گومورا» از ایتالیا، و «دیر زمانی است که دوستت دارم» از فرانسه.


فیلم ایرانی «آواز گنجشک‌ها»، ساخته مجید مجیدی علی‌رغم برخی حدس‌ها نتوانست به مرحله نهایی راه یابد.


تمامی فیلم‌هایی که در این دوره به عنوان نامزد معرفی شده‌اند بر پایه حوادث واقعی ساخته شده‌اند. حتی یکی از فیلم‌ها نیز که انیمیشن است روایتگر رویدادی واقعی است: فیلم «والس با بشیر»، ساخته فیلمساز اسرائیلی آری فولمن.


نامزدها


ـ والس با بشیر فیلمی ضدجنگ است و به حمله اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۲، به فرماندهی آریل شارون، می‌پردازد. فیلم بر پایه مصاحبه فیلمساز با اطرافیانش و با یک رواشناس ساخته شده است.


این مصاحبه‌ها در زمینه شنیده می‌شوند و با کمک تصاویر انیمیشن، که گاه ساختاری سورئال به خود می‌گیرد، چهره‌ای حقیقی پیدا می‌کنند.


این فیلم در جشنواره کن نیز شرکت داشت. نشریه سینمایی «اسکرین دیلی» آن زمان در باره این فیلم نوشته بود: «والس با بشیر از زاویه‌ای شخصی به حضور نظامی اسرائیل در لبنان می‌پردازد و رخدادهای صبرا و شتیلا را بازخوانی می‌کند. این اثر کیفرخواست شخصی فولمن علیه رهبران کشورش است».


آری فولمن، کارگردان این فیلم که اکنون ۴۵ سال دارد، در آن دوران سرباز ارتش اسرائیل بود و به گفته خود، «هنگامی که در ۴۰ سالگی به خدمت دوره احتیاط فرا خوانده شدم، فکر ساخت این فیلم به ذهنم خطور کرد.»


این نخستین بار طی سال‌های اخیر است که فیلمی اسرائیلی نامزد دریافت «گلدن گلوب» می‌شود.


ـ لحظات ماندگار ساخته‌ای ست از فیلمساز سوئدی، یان تروئل. فیلم به ماجرای واقعی یکی از خویشاوندان فیلمساز می‌پردازد که برای گریز از زندگی آشفته خود به عکاسی روی می‌آورد.


با وجود آن که عموما فرض می‌شود درخشش در مراسم گلدن گلوب دریچه‌ای است به موفقیت در اسکار، ولی در دهه ۱۹۷۰ دو فیلم از همین کارگردان سوئدی (به نام‌های «مهاجر» و «سرزمین جدید») با این که جایزه گلدن گلوب را از آن خود کردند، هیچ‌یک به اسکار دست نیافت.


یان تروئل ۷۷ ساله می‌گوید تاکنون چندین بار در چنین موقعیتی قرار گرفته است اما چون بخت زیادی برای دریافت اسکار وجود ندارد پس نباید امید زیادی هم به آن داشت.


ـ گومورا محصول ایتالیا ست و بر اساس رمانی نوشته روبرتو ساویانو ساخته شده است.


رمان گومورا به مافیای شهر ناپل می‌پرداخت نویسنده آن، در هراس از انتقام‌جویی گروه‌های تبهکار، اکنون تحت حفاظت پلیس زندگی می‌کند.


ماتئو گارونه، کارگردان ایتالیایی فیلم، نیز می‌گوید امیدوار است که نامزدی فیلمش در گلدن گلوب، باعث شود توجه سینمادوستان آمریکایی به این فیلم جلب شود.


وی همچنین می‌گوید از آنجا که فیلمش تبهکاران را به صورت قهرمان تصویر نمی‌کند، برایش جالب است که واکنش مردم آمریکا را ببیند.


ـ هراس بادرماینهوف محصول آلمان است و تاریخ خشونت‌بار گروه مسلح بادرماینهوف (در طول دو دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰) را روایت می‌کند.


ـ دیر زمانی است که دوستت دارم، اثر فیلمساز فرانسوی فیلیپه کلادل، فیلمی داستانی در باره ماجراهای احیای رابطه عاطفی یک زن با خواهرش است.


کریستین اسکات توماس، بازیگر نقش اول این فیلم، نیز نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شده است.


جوایز برترین‌های گلدن گلوب در مراسمی که در یازدهم ژانویه (۲۲ دی) در لس‌آنجلس برگزارمی‌شود، اهدا خواهد شد و از بین این پنج فیلم، یکی به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان معرفی خواهد شد.


یازده روز پس از آن، فهرست نامزدهای جایزه اسکار رسما اعلام خواهد شد.


سال گذشته فیلمی فرانسوی، به نام «زنگ معلق و پروانه» که براساس خاطرات واقعی ساخته شده بود ، جایزه بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب را از آن خود کرد.


XS
SM
MD
LG