لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

نشست فوق العاده سران کشورهای مستقل همسود در مسکو


سفر رييس جمهوری گرجستان به روسيه در مرکز توجه محافل سياسی قرار دارد.(عکس ايتار تاس)
سفر رييس جمهوری گرجستان به روسيه در مرکز توجه محافل سياسی قرار دارد.(عکس ايتار تاس)

رهبران کشورهای مستقل همسود، کشورهای تازه استقلال يافته شوروی پيشين، در مسکو گرد هم آمدهاند تا روز، جمعه، سوم اسفند ماه، در نشست فوق العاده سران اين کشورها شرکت کنند.

رهبران کشورهای آذربايجان، ارمنستان، ازبکستان، اوکراين، بلاروس، تاجيکستان، ترکمنستان، روسيه، قرقيزستان، قزاقستان، گرجستان و مولداوی، برای شرکت در نشست فوقالعاده سران، روز پنج شنبه و جمعه وارد مسکو شدند.

نشست روز جمعه، آخرين حضور ولاديمير پوتين، بهعنوان رييس جمهوری روسيه، در يک اجلاس چند جانبه خواهد بود.

روز پنج شنبه، رييس جمهوری روسيه، در اقامتگاه خود در بيرون از شهر مسکو، به طور جداگانه با قربانبک آقابيکف رييس جمهوری قرقيزستان، امامعلی رجمان رييس جمهوری تاجيکستان و ميخاييل ساآکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، ديدار و گفتوگو کرد.

در نشست روز جمعه سران کشورهای تازه استقلاليافته، حضور رييس جمهوريهای ترکمنستان و گرجستان، بيشتر جلب توجه ميکند.

ترکمنستان، پس از دوران صفر مراد نيازف، رييس جمهوری پيشين ترکمنستان که از او به عنوان ترکمنباشی ياد می شد، می کوشد رفته رفته از انزوا بيرون بيايد و در مجامع بينالمللی، حضور پررنگ تری داشته باشد.


اين کشور، تاکنون بهعنوان عضو غير متعهد در جامعه کشورهای مستقل همسود حضور داشته است.

از سوی ديگر، تنشهای بين مسکو و تفليس در هفتهها و روزهای گذشته، سفر ميخاييل ساآکاشويلی به مسکو را در کانون توجه محافل سياسی در منطقه قرار داده است.


تازه ترين دور تنش ها بين روسيه و گرجستان به پشتيبانی تفليس از استقلال کوسوو و در برابر، تهديد مسکو به پشتيبانی از استقلالخواهی آبخازيا و اوستيای جنوبی، دو استان خودمختار گرجستان مربوط می شود.

مقام های روسيه و گرجستان ابراز اميدواری کردهاند که ديدار ديدار پوتين و ميخاييل ساآکاشويلی، به کاهش تنشها بين دو کشور کمک کند.


XS
SM
MD
LG