لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

مجاهدین خلق؛ «مانعی در راه روابط باثبات دو همسایه»


شبه نظامیان عضو سازمان مجاهدین خلق در پایگاه اشرف عراق
شبه نظامیان عضو سازمان مجاهدین خلق در پایگاه اشرف عراق

دولت عراق می‌گوید که سازمان مجاهدین خلق قصد دارد با اجرای عملیات انتحاری، به یکان‌های دولتی عراق حمله کند. عراق پیش از این اعلام کرده بود که با تعطیل کردن پایگاه اشرف، مجاهدین خلق را از عراق اخراج خواهد کرد.

به گزارش روزنامه آمریکایی واشینگتن پست، موضوع مجاهدین خلق یکی از موضوعات حساسیت برانگیز است که بر روابط عراق و آمریکا و همچنین عراق و ایران سایه افکنده است.

سازمان مجاهدین خلق، که از پشتیبانی صدام حسین برخوردار بود، از نظر وزارت خارجه آمریکا سازمانی تروریستی است اما ارتش آمریکا پس از حمله به عراق و ساقط کردن رژیم بعثی، نزدیک به شش سال است که حفاظت از پایگاه اشرف را برعهده دارد.


پایگاه اشرف در استان دیاله، در چهل کیلومتری شمال بغداد، واقع شده است و حدود ۳۵۰۰ از اعضای سازمان مجاهدین خلق در آن سکونت دارند.


واشینگتن پست در گزارش خود همچنین نوشته است که سازمان مجاهدین اطلاعاتی مفید در باره برنامه هسته‌ای ایران در اختیار آمریکا گذاشته است.


روزنامه واشینگتن پست می‌نویسد: نخست وزیر عراق، نوری المالکی، قصد دارد مجاهدین خلق را از عراق اخراج کند اما افراد این سازمان می‌گویند که در صورت مراجعت به ایران اعدام خواهند شد.


مقام‌های عراقی بر این باورند که حضور افراد این سازمان در عراق مانعی است برای برقراری روابط باثبات بین ایران و عراق.


روزنامه واشینگتن پست در ادامه می‌نویسد که پس از امضای قرارداد امنیتی بین آمریکا و عراق، از اول ژانویه سال جاری کنترل و حفاظت پیرامونی پایگاه اشرف به عهده یکان‌های عراقی گذاشته است.


با این وصف، آمریکا می‌خواهد با استقرار شماری از نظامیان خود در پایگاه اشرف، اطمینان حاصل کند که رفتار عراق با اعصای سازمان مجاهدین انسانی است.


از سوی دیگر، روزنامه تهران تایمز گزارش کرده است که موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق، روز دوشنبه سوم دی‌ماه، در تهران به خبرنگاران گفت که دولت عراق تصمیمی جدی دارد که مجاهدین را از خاک خود اخراج کند.


بر پایه اظهارات موفق الربیعی، یک عضو سازمان مجاهدین که خود را به نیروهای امنیتی عراق تسلیم کرده گفته است دستور داشته است ستاد نیروهای امنیتی عراق را منفجر کند.


به نوشته روزنامه واشینگتن پست، شورای ملی مقاومت ایران با رد این ادعا می‌گوید که اتهام موفق الربیعی جزیی از یک توطئه مشترک بین دولت‌های ایران و عراق برای اخراج مجاهدین از عراق است.

XS
SM
MD
LG