لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

دنیای مجازی ویژه مسلمانان در اینترنت افتتاح شد


تصویر محمد فطاطری، مدیرعامل شرکت رایانه‌ای «مکسلیم پال» در وب‌سایت این شرکت. عکس از (AFP)
تصویر محمد فطاطری، مدیرعامل شرکت رایانه‌ای «مکسلیم پال» در وب‌سایت این شرکت. عکس از (AFP)

اولین دنیای مجازی که متناسب با آداب و سنن اسلامی طراحی شده است روی شبکه اینترنت افتتاح شد.


در این دنیای مجازی، مراجعان می‌توانند شخصیت مجازی دلخواه و محل زندگی خود را طراحی کنند و ضمن خرید مجازی، با دیگر کاربران نیز ارتباط برقرار کنند.


نام این دنیای مجازی «مکسلیم پال» (Muxlim Pal) است و توسط یک شرکت رایانه‌ای فنلاندی، به نام مکسلیم، طراحی شده است.


زبان این عرصه مجازی انگلیسی است و در درجه اول برای مسلمانان ساکن کشورهای غربی طراحی شده است تا بتوانند، از طریق آن، با سایر مسلمانان و دیگر فرهنگ‌های اسلامی ارتباط برقرار کنند.


محمد فطاطری، مدیرعامل جوان این شرکت، می‌گوید که این دنیای مجازی دریچه‌ای است برای کاربران، تا از طریق رسانه‌های گروهی اینترنتی و در محیطی سالم و امن، ارتباطات خود را با دیگران گسترش دهند.


عضویت در این پایگاه رایگان است و کاربران عضو می‌توانند کارهای معمول روزانه خود را، مانند خرید از فروشگاه، رفتن به کافه رستوران‌ها، خواندن نماز در مساجد و رفتن به کنسرت و نمایشگاه، برنامه‌ریزی کنند و سامان دهند.


تنها تفاوت این دنیای مجازی با موارد مشابه، و از جمله دنیای تحت وب موسوم به «زندگی دوم» (Second Life)، در این است که به خاطر احترام به سنن اسلامی، در «مکسلیم» هیچ نشانی از مواد مخدر، الکل، خشونت و سکس دیده نمی‌شود.


اعضای این دنیای مجازی می‌توانند به وجود هر نوع جلوه‌ای از پدیده‌های مغایر با اسلام اعتراض کنند. مدیران این وب‌سایت نیز پس از بررسی اعتراض‌ها، موارد یادشده را حذف خواهند کرد.


محمد فطاطری، مدیرعامل ۲۳ ساله این شرکت، می‌گوید: «هدف از حذف این موارد صرفا احترام به سنن اسلامی نیست. قصد ما این هم هست که محیط مجازی مناسبی برای استفاده تمام اعضای خانواده فراهم کنیم و به تمام کاربران مسلمان این امکان را بدهیم که دیدگاه‌های خود را مطرح و با دیگران تماس برقرار کنند.»


مدیرعامل شرکت مکسلیم، خالق این دنیای مجازی، تاکید می‌کند که راه‌اندازی این وب‌سایت در درجه اول برای پاسخ به نیاز مسلمانان ساکن کشورهای غربی است. یعنی جایی که آنها در اقلیت هستند و برای انجام آیین‌ها و برطرف کردن نیازهای جاری خود، یا حتی برای ایجاد ارتباط با دیگران محدودیت‌هايی دارند.


محمد فطاطری می‌گوید به تجربه دریافته است که جوانان مسلمان ساکن غرب یه یک عرصه مجازی مدرن نیاز دارند.


به گفته او، «در حال حاضر ۷۰ درصد اعضای این وب‌سایت جدید را جوانان ساکن آمریکا و بریتانیا تشکیل می‌دهند و ما فعلا در فکر گسترش به نقاط دیگر نیستیم.»


این وب‌سایت، که در حال حاضر به شکل آزمايشی راه‌اندازی شده است، هر ماهه حدود یک‌ونیم میلیون بازدیدکننده از ۱۹۰ کشور مختلف دارد که نیمی از آنان از آمریکا هستند.


به گفته مدیرعامل این وب‌سایت، بخش اعظم درآمد آن از سوی مراجعان ساکن کشورهایی تامین می‌شود که کاربری و استفاده از اینترنت در آنها بسیار بالاست. در آینده ممکن است این شرکت با اتکا به افزایش این درآمد بازار و فعالیت خود را در کشورهای اسلامی نیز گسترش دهد.


دنیای مجازی مکسلیم پال علاوه بر فراهم کردن ارتباطات دوستانه و تفریحی، به اعضای خود امکان می‌دهد که اخبار شبکه الجزیره را دریافت کنند، به قرائت قرآن گوش بدهند و با دعوت دوستان به این شبکه با آنها گفت‌وگو کنند.


مدیرعامل این شرکت در مورد احتمال مسدود شدن وب‌سایت Muxlim Pal چندان نگران نیست. با وجودی که بسیاری از دولت‌های اسلامی، ازجمله عربستان سعودی یا ایران، هزینه و انرژی فراوانی را صرف سانسور و مسدود کردن وب‌سایت‌ها می‌کنند، محمد فطاطری می‌گوید شرکتش راههایی برای دور زدن فیلترینگ پیدا خواهد کرد.


بحران اقتصادی بین‌المللی نیز از دیگر چالش‌های پیش روی این وب‌سایت است. اما با این حال، مدیرعامل این شرکت می‌گوید که کارنامه اقتصادی مکسلیم پال نشان می‌دهد که در آینده رشد خواهد کرد و شمار کارکنانش طی سال آینده دو برابر خواهد شد.


دنیای مجازی مکسلیم پس از طی کردن دوره آزمایشی یک ساله، قرار است نسخه کامل و نهایی دنیای مجازی مکسلیم پال را از سال آینده میلادی روی شبکه اینترنت افتتاح کند.


XS
SM
MD
LG