لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

سازهای آمريکايی در پيونگ يانگ می نوازند


سفر ارکستر سمفونيک نيويورک به کره شمالی که به دعوت دولت آن کشور صورت گرفته، در حالی انجام می گيرد که پيونگ يانگ در انزوای جهانی به سر می برد. ( عکس: AFP)
سفر ارکستر سمفونيک نيويورک به کره شمالی که به دعوت دولت آن کشور صورت گرفته، در حالی انجام می گيرد که پيونگ يانگ در انزوای جهانی به سر می برد. ( عکس: AFP)

در يک اقدام تاريخی بی سابقه، اعضای ارکستر سمفونيک نيويورک که از مشهورترين گروه های موسيقی آمريکا به حساب می آيد، روز دوشنبه ۲۵ فوريه پکن را به مقصد پيونگ يانگ، پايتخت کره شمالی، ترک کردند تا در اين کشور ، قطعاتی از موسيقی کلاسيک را اجرا کنند.


گزارش های رسيده از پيونگ يانگ حاکی است که کره شمالی تسهيلات بی سابقه ای را در اختيار اين کاروان ۳۰۰ نفره متشکل از نوازندگان، موسيقی دانان و روزنامه نگاران قرار داده است.


اين گروه شامگاه سه شنبه در پيونگ يانگ به اجرای برنامه خواهد پرداخت و بر اساس گزارش های رسيده اين برنامه بطور زنده از راديو و تلويزيون سراسری آن کشور پخش خواهد شد.


کاروانی متشکل از ۳۰۰ موسيقيدان و نوازنده سرشناس آمريکايی و روزنامه نگاران همراه آنها امروز دوشنبه وارد پايتخت کره شمالی شدند تا در آن کشور به اجرای برنامه بپردازند.

جودی نيلسون، نوازنده ويلون که اين گروه را همراهی می کند، اين حرکت تاريخی را «خارق العاده» توصيف کرده و گفته است:«هيچ سفيری نمی تواند جايگزين چنين اقدامی شود.»


سفر ارکستر سمفونيک نيويورک به کره شمالی که به دعوت دولت آن کشور صورت گرفته، در حالی انجام می گيرد که پيونگ يانگ به خاطر برنامه های هسته ای خود همچنان با فشارهای بين المللی دست به گريبان است و در انزوای جهانی به سر می برد.


اين کشور در سال ۲۰۰۶ ميلادی اولين آزمايش هسته ای خود را انجام داد. اين آزمايش با واکنش شديد جامعه جهانی و تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد رو به رو شد.


پيونگ يانگ در زير فشار تحريم پذيرفت تا در پايان سال ۲۰۰۷ ميلادی به تمامی برنامه های اتمی پايان دهد، راکتورهای هسته ای را از چرخه فعاليت خارج سازد و فهرست کاملی از فعاليت های اتمی خود را اعلام کند؛ اما کره شمالی در ضرب الاجل تعيين شده، به تعهدات خود به طور کامل عمل نکرده است.


در همين حال، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا که برای ديدار از کشورهای منطقه هم اکنون در کره جنوبی به سر می برد، قبل از ترک واشينگتن گفت که سفر هنری کاروان ارکستر سمفونیِک نيويورک به پيونگ يانگ می تواند دريچه ای را پيش روی کره شمالی گذارد تا اين کشور را از انزوای جهانی خارج کند.


XS
SM
MD
LG