لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

توپ به زمین فلسطینی‌ها افتاد


فلسطین درسال ۱۹۹۸ رسما به عضويت فيفا پذيرفته شد. (عکس: وب سایت رسمی فدراسیون فوتبال فلسطین)
فلسطین درسال ۱۹۹۸ رسما به عضويت فيفا پذيرفته شد. (عکس: وب سایت رسمی فدراسیون فوتبال فلسطین)

شهر رام الله در کرانه باختری روز اردن روز يكشنبه، پنجم آبان ماه، شاهد رخدادى بى سابقه دراستاديوم تازه ساخت اين شهر خواهد بود.


به گزارش « خبرگزارى فرانسه»، هزاران فلسطينى ازهم اکنون با هيجان منتظررفتن به این استاديوم تازه تاسیس، براى ديدن نخستين مسابقه رسمى تيم ملى فوتبال خود با يك «كشورخارجى» هستند.


اين «خارجی‌ها» هم از راه خيلى دورى نمى آيند. اين مسابقه قرار است با تيم اردن انجام شود.


تاكنون مسابقات تيم ملى فوتبال فلسطين با كشورهاى ديگر، از يك سو، به دليل نبود امكانات متناسب با استانداردهاى «فيفا» و از طرف ديگر، به دلايل امنيتى هميشه خارج از مناطق فلسطينى انجام مى شد.


تاكنون مسابقات تيم ملى فوتبال فلسطين با كشورهاى ديگر، از يك سو، به دليل نبود امكانات متناسب با استانداردهاى «فيفا» و از طرف ديگر، به دلايل امنيتى هميشه خارج از مناطق فلسطينى انجام مى شد.

در مسابقه روز يكشنبه، در كنارهزاران فلسطينى مشتاق، محمود عباس رهبر ۷۳ ساله تشكيلات خودگردان فلسطينى، ژوزف بلاتر، ریيس فدراسيون بين‌المللى فوتبال، « فيفا» و محمد بن حمام، ریيس فدراسيون فوتبال آسيا، نيز حضوردارند.


جبرئيل رجوب، فرمانده پيشين نيروهاى امنيتى و پليس فلسطين، استادیوم جدید رام الله را ساخته است.


وی پس از آن كه حماس قدرت را در نوار غزه به دست گرفت، از سمت خود كنار رفت و از بهار امسال به رياست فدراسيون ملى فوتبال فلسطين منصوب شد.


آقای رجوب در ماه ‌هاى اخير هر روز به محل استاديوم در دست ساخت سركشى مى‌كرد تا شخصاً بر پيشرفت كارنظارت كند.گ


او به خبرگزارى فرانسه گفت: «من اينجا هستم تا موانع را از سر راه بردارم.»


استاديوم جديد با بودجه فيفا و براساس معيارهاى بین المللی ساخته شده است.


استاديوم «فيصل الحسينى» كه به ياد يكى از شخصيت‌هاى مهم فلسطينى شرق اورشليم، بیت المقدس، نامگذارى شده است، درحومه رام الله قرار دارد.


اين استاديوم، شش هزار صندلى و زمين چمن مصنوعى دارد.


به گفته جبرئيل رجوب، مسابقه روز يكشنبه در رام الله، «پيام مهمى به جهان است تا نشان دهد تسلط اسرائيل بر كرانه باخترى يا محاصره غزه، اراده فلسطينی‌ها را درهم نشكسته است و همه فلسطينیان به آينده‌اى روشن‌تر ايمان دارند.»


در گذشته، گفته می شد که وی كه هميشه مى‌گويد «به كسى بدهكارنيست و به هيچ طرفى هم باج نمى‌دهد» مورد تنفر حماس است.


اما او اكنون «افتخارمى‌كند كه با همه جناح‌ها مناسبات حسنه دارد» و مى‌گويد در مقام رياست فدراسيون فوتبال «نمى‌خواهد فوتبال را سياست زده كند.»


احمد كشكش، يكى ازمهاجمان تيم ملى فوتبال فلسطين، با اشاره به اينكه در این تيم، هم فوتباليست‌هاى كرانه باخترى و هم فوتباليست‌هاى غزه بازى مى‌كنند، ‌گفت: «درجایى كه سياست شكست خورده، ورزش پيروزشده است.»


عزت حمزه، سرمربى تيم ملى فوتبال اردن، نيز كه تيم خود را درمسابقه دوستانه در رام الله همراهى مى‌كند، ‌گفت: «اين مسابقه، رخدادى تاريخى، و راهگشا براى ورود فوتبال فلسطين به عرصه بين‌المللى است.»


فلسطين در سال ۱۹۹۸، پنج سال پس ازبرپایى تشكيلات فلسطينى، رسماً به عضويت فيفا درآمد.


تيم‌هاى ورزشى فلسطين، عليرغم نبود امكانات و ابتدایى بودن وسائل، پاى ثابت مسابقات كشورهاى اسلامى و جهان عرب هستند.


XS
SM
MD
LG