لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

امیدها به صلح در دارفور افزایش یافته است


نماینده دولت سودان همراه نماینده «جنبش عدالت و برابری» در گفت‌وگوهای دوحه
نماینده دولت سودان همراه نماینده «جنبش عدالت و برابری» در گفت‌وگوهای دوحه
با امضای توافقنامه میان دولت سودان و بزرگ‌ترین گروه شورشی آن کشور،‌ امیدها نسبت به پایان گرفتن منازعه خونین شش ساله در دارفور افزایش یافته است.

در گفت‌وگوهایی که با میانجیگری قطر در دوحه برگزار شد، روز سه‌شنبه نمایندگان دولت سودان با بزرگ‌ترین گروه شورشی آن کشور،‌ «جنبش عدالت و برابری» (JEM) توافقنامه‌ای اولیه امضا کرد و دو طرف موافقت کردند مذاکرات خود را ماه آینده نیز از سر گیرند.

بان گی‌مون،‌ دبیرکل سازمان ملل متحد،‌ توافقنامه دوحه را «گامی سازنده» خواند و از طرف‌های درگیر خواست تا «بلافاصله خصومت‌ها را متوقف کنند».

پیش‌تر شورای امنیت نیز از مذاکرات دوحه استقبال کرده و آن را «گامی درست»‌ خوانده بود.
گفت‌وگوها میان دولت سودان و بزرگ‌ترین گروه شورشی (جنبش عدالت و برابری) به ابتکار کشور قطر و در دوحه برگزار شد. سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب نیز از این مذاکرات پشتیبانی می‌کردند.


یوکیو تاکاسو، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که توافق‌های به عمل آمده گامی «در مسیر درست» برای پایان بخشیدن به منازعه‌ای است که تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار کشته و دو و نیم میلیون آواره بر جای گذاشته است.

رئیس شورای امنیت در عین حال تاکید کرد که اعضای این شورا خواهان پیشرفت در این مذاکرات هستند اما «موافق نیستند که در زمان مذاکرات درگیری طرفین همچنان ادامه داشته باشد».

با این حال عبدالمحمود محمد،‌ نماینده سودان در سازمان ملل متحد،‌ می‌گوید توافقنامه دوحه آغاز روندی است که ظرف سه ماه به منازعات خاتمه خواهد داد.

ابتکار دوحه

گفت‌وگوها میان دولت سودان و بزرگ‌ترین گروه شورشی (جنبش عدالت و برابری) به ابتکار کشور قطر و در دوحه برگزار شد. سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب نیز از این مذاکرات پشتیبانی می‌کردند.

نخست وزیر قطر در کنفرانس خبری پس از امضای توافقنامه میان دو طرف، آن را «نقطه عطفی در منازعه دارفور» توصیف کرد.

شیخ حمد بن جاسم آل‌ثانی،‌ نخست وزیر قطر،‌ گفت: «من بسیار خوشبینم. هر دو طرف مصمم به پایان دادن به درگیری‌ها هستند.»

خلیل ابراهیم، رهبر شورشیان «جنبش عدالت و برابری»


از سال ۲۰۰۶ که جنبش عدالت و برابری (JEM) مذاکرات صلح را تحریم کرد و دستیابی به پیمان آتش‌بس را عقیم گذاشت، گفت‌وگوهای یک هفته‌ای در دوحه نخستین تماس میان طرف‌های منازعه به شمار می‌رود.

خلیل ابراهیم، رهبر جنبش عدالت و برابری، نیز در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت که در پی پایان دادن به این منازعه است که «به خواست خدا آخرین جنگ در سودان خواهد بود».

دو طرف توافق کرده‌اند تا برگزاری دور بعدی مذاکرات، زندانیان طرف مقابل را آزاد کنند. خبرگزاری رسمی قطر گزارش کرده است شورشیان ۲۱ زندانی دولتی را آزاد خواهند کرد.

رئیس جمهوری سودان به دادگاه می‌رود؟

در صورت دستیابی به پیمان نهایی صلح در منازعه دارفور، امکان دارد عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان، با اتهام «جنایات جنگی و از جمله نسل‌کشی در دارفور» روبه‌رو شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بسیاری از سودانی‌ها بر این باورند که اقامه دعوا علیه عمر البشیر، که در صورت وقوع نخستین پرونده علیه زمامدار در قدرت خواهد بود،‌ سودان را به آشوب خواهد کشاند.

با این حال قرار است دیوان بین‌المللی لاهه بزودی تصمیم خود را در مورد صدور کیفرخواست علیه البشیر اعلام خواهد کرد.

پیش از این، در ژوییه گذشته، لوییز مورنو - اوکامپو، دادستان کل لاهه، عمر البشیر را به «اقدام علیه بشریت و جنایات جنگی» ‌متهم کرده بود.
XS
SM
MD
LG