لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

آخرین شماره نشریه‌ای که توقیف شد


Title:
Title:

گزارش‌ها حکایت از آن دارد پس از آن‌که هیأت نظارت بر مطبوعات ایران نشریه «شهروند امروز» را توقیف کرده، روز شنبه آخرین شماره این هفته‌نامه در ایران توزیع شده است.


مسئولان شهروند امروز و همچنین محمود علیزاده طباطبایی، وکیل این نشریه، گفته‌اند هنوز ابلاغیه کتبی توقیف را دریافت نکرده‌اند.


به نوشته خبرگزاری فارس، دبيرخانه هيأت نظارت بر مطبوعات با انتشار اطلاعيه‏ای اعلام كرده حكم توقیف موقت شهروند شنبه هجدهم آبان به آن نشريه ابلاغ شده است.


پس از بالا گرفتن شایعاتی مبنی بر توقیف شهروند امروز، سرانجام روز پنج‌شنبه معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، خبر توقیف این نشریه را تایید کرد.


علیرضا ملکیان، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دلیل توقیف شهروند امروز را «انتشار مطالب سیاسی» ذکر کرده بود. به گفته او، چاپ مطالب سیاسی با محتوای ذکرشده در پروانه انتشار این هفته‌نامه مغایرت داشته و از همین رو هیأت نظارت بر مطبوعات «به دلیل منطبق نبودن روش این نشریه با محتوایش» تصمیم بر توقیف موقت آن گرفته است.


اطلاعیه هیأت نظارت بر مطبوعات نیز، که فارس آن را منتشر کرده، دلیل توقیف شهروند امروز را «انتشار نشريه به گونه‏ای كه اكثر مطالب آن مغاير با زمينه انتشار مندرج در پروانه صادره» و همچنین «بی‏توجهی دست‏اندركاران اين نشريه به تذكرات قبلی» ذکر کرده است.



واکنش گزارشگران بدون مرز


سازمان گزارشگران بدون مرز نیز روز جمعه با صدور بیانیه‌ای از توقیف نشریه شهروند امروز انتقاد کرد و آن را پیامد انتقاد شدید آیت‌الله خامنه‌ای به مطبوعات دانست.


به نوشته بیانیه گزارشگران بدون مرز « آخرین باری که آیت‌الله خامنه‌ای به مطبوعات "هشدار" داد موج توقیف مطبوعات در ایران آغاز شد. از بهار ۱۳۷۹ تا امروز بیش از ۲۰۰ نشریه در ایران توقیف شده است.»


این سازمان مدافع حقوق روزنامه‌نگاران همچنین توقیف شهروند امروز را در پیوند با انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران دانسته و یادآوری کرده است که این نشریه در چند شماره اخیر خود به به معرفی نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری پرداخته بود.


اشاره این بیانیه به چند ویژه‌نامه شهروند امروز است که از هفته آخر تیرماه سال جاری و با شماره «خاتمی؛ بیاید یا نیاید» آغاز شد و با شماره «کروبی؛ بیاید یا نیاید» ادامه یافت.


گزارشگران بدون مرز می‌نویسد: «با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸ این نگرانی وجود دارد که دولت محمود احمدی‌نژاد سرکوب مطبوعات را تشدید کند.»


نشریه‌ای با عمر ۷۰ شماره


شهروند امروز دوره جدید انتشار خود را از ابتدای سال ۱۳۸۶ با مدیر مسئولی محمد عطریانفر، یکی از نزدیکان رفسنجانی، و با چاپ سالنامه‌ای در باره رویدادهای سال گذشته آغاز كرد.


سردبیری این نشریه را محمد قوچانی برعهده داشت که پیش از آن سردبیر روزنامه‌های اینک توقیف‌شده شرق و هم‌میهن بود.


این هفته‌نامه علاوه بر پرداختن به مباحث روشنفکری، گاه مطالبی اختصاصی اما خبرساز نیز منتشر می‌کرد که از جمله می‌توان به خبر نشست مشترک محمد خاتمی با علی‌اكبر ناطق نوری در باره انتخابات ریاست جمهوری، سرمقاله محمد قوچانی به مناسبت درگذشت قیصر امین‌پور، شاعر، و جوابیه كانون نویسندگان ایران به آن، نامه‌نگاری اعتراضی میان محسن آرمین، از اعضای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، و محمد قوچانی اشاره کرد.


شهروند امروز در شماره قبلی خود گفت‌وگویی با فائزه هاشمى، دختر رييس جمهورى سابق ايران، را به چاپ رسانده بود كه او در باره شايعات پيرامون وضعيت خانواده اكبر هاشمى رفسنجانى و همین طور در باره ماجرای مرگ آیت‌الله لاهوتی اظهاراتی كرده بود.


XS
SM
MD
LG