لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

جایزه حقوق بشر نورمبرگ به سلطانی تعلق گرفت


عبدالفتاح سلطانی، فعال حقوق بشر. (عکس: AFP)
عبدالفتاح سلطانی، فعال حقوق بشر. (عکس: AFP)

جایزه حقوق بشر شهر نورمبرگ به عبدالفتاح سلطانی، فعال حقوق بشر و وکیل پرونده‌های متهمان سیاسی، تعلق گرفت.


روز سه‌شنبه هیأت داوران این جایزه اعلام کرد که عبدالفتاح سلطانی را بخاطر فعالیت‌هایش در زمینه حقوق بشر برگزیده است.


عبدالفتاح سلطانی در گفت‌وگو با رادیو فردا، ضمن تایید این خبر، گفت که ابتدا با تماس شیرین عبادی از این مسأله باخبر شده است.


آقای سلطانی به رادیو فردا گفت: «امروز [سه‌شنبه] خانم عبادی از محل هیأت داوران این جایزه با من تماس گرفتند و با اعلام این خبر، تبریک خود و داوران را ابلاغ کردند.»


جایزه حقوق بشر نورمبرگ از سال ۱۹۹۵ تأسیس شده و هر ساله به یکی از فعالان حقوق بشر اعطا می‌شود.


عبدالفتاح سلطانی به رادیو فردا می‌گوید: «طبیعی است که داوران این جایزه با معیارهای خودشان تصمیم می‌گیرند؛ ولی آن چه که من می‌توانم در باره فعالیت‌های خود بگویم این است که طی این ده دوازده سال اخیر فعالیت‌هایم در زمینه دفاع از مظلوم‌ترین متهمان و محکومانی ایران بوده است: یعنی متهمان سیاسی و کسانی که به دلایل عقیدتی در معرض اتهام قرار می‌گیرند.»


به گفته آقای سلطانی، «عده زیادی از وکلا در ایران متأسفانه امکان دفاع و پذیرفتن وکالت این متهمان را ندارند؛ زیرا وکیلی که چنین پرونده‌هایی را قبول کند، در معرض مخاطراتی قرار می‌گیرد.»


عبدالفتاح سلطانی، به همراه چندتن از وکلا و فعالان حقوق بشر در ایران از جمله شیرین عبادی، از سال ۱۳۸۱ با تأسیس «کانون مدافعان حقوق بشر»، به علنی کردن موارد بارز نقض حقوق بشر و همچنین حمایت از خانواده فعالان سیاسی زندانی پرداختند.


آقای سلطانی تاکنون وکالت برخی از پرونده‌های معروف، از جمله پرونده قتل زهرا کاظمی و پرونده اتهامات اکبر گنجی، را برعهده داشته است.


او می‌گوید به همراه همکاران خود در کانون، وکالت متهمان سیاسی را به رایگان بر عهده می‌گیرند و «حتی اگر خانواده‌های این متهمان نیز از نظر مالی مشکلاتی داشته باشند، از محل صندوقی که در در کانون راه‌اندازی شده، به آنها کمک می‌شود.»


جایزه پانزده هزار یورویی حقوق بشر نورنبرگ هنگامی که در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد، از تصویب قانون «نژادها»ی نازی‌ها شصت سال و از پایان جنگ جهانی دوم پنجاه سال می‌گذشت.


عبدالفتاح سلطانی به رادیو فردا می‌گوید یکی از وظایف خود را «آموزش حقوق بشر» می‌داند و با برگزاری کلاس‌های آموزشی در محل کانون مدافعان حقوق بشر، می‌کوشد تا «شهروندان ایرانی را هرچه بیشتر با حقوق خود، به ویژه در زمینه‌هایی که در معرض اتهام قرار می‌گیرند» آشنا کند.


آقای سلطانی همچنین در باره دیدگاه‌هایی که حقوق بشر را با مبانی دینی در تضاد می‌دانند می‌گوید: «ما معتقدیم می‌توانیم این مرزبندی را از بین ببریم. حتی در حوزه علمیه قم نیز بعضی از فقیهان دیدگاه‌هایی دارند که با دیدگاه سیاسی و دینی حاکمان متفاوت است. بعضی از علمای دینی، چه در ایران و چه در سایر کشورهای اسلامی، باورها و برداشت‌هایی از اسلام دارند که با برداشت دین حکومتی و دین حاکمان فعلی جمهوری اسلامی مغایرت اساسی دارد.»


نخستین برنده جایزه حقوق بشر شهر نورمبرگ (در سال ۱۹۹۵) سرگئی کوالیوف از روسیه بود و در سال‌های اخیر نیز اویگنی موسای ایدیر، از رواندا، تامارا خیکونوا، از ازبکستان، و اسقف ساموئل روئیز گراتسیا، از مکزیک، این جایزه را کسب کرده‌اند.


XS
SM
MD
LG