لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

رئیس جمهوری عراق با احمدی‌نژاد دیدار کرد


محمود احمدی نژاد به جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق، خوش‌آمد می‌گوید
محمود احمدی نژاد به جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق، خوش‌آمد می‌گوید
جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق که برای سفری سه‌روزه به تهران رفته است، روز جمعه نخستین دور مذاکرات خود را با رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد.

جلال طالبانی، رئيس جمهوری عراق، شامگاه پنج‌شنبه در رأس هيأتی سياسی و اقتصادی وارد تهران شده بود.

مراسم رسمی استقبال رسمی محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، از آقای طالبانی نیز ظهر جمعه و در محل نهاد ریاست جمهوری ایران انجام گرفت.

پس از این مراسم نخستین دور گفت‌وگوهای دو طرف آغاز شد. به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران، دو طرف بر توسعه مناسبات و همكاری‌های تهران – بغداد در عرصه‌های مختلف تاكيد كردند.

بنابر همین گزارش،‌ محمود احمدی‌نژاد در دیدار با آقای طالبانی گفت که تجربيات ايران «برای تسريع در پيشرفت عراق» در اختيار آن کشور قرار می‌گيرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با آقای طالبانی همچنین گفت: «همكاری‌های چهارجانبه ايران، عراق، تركيه و سوريه بسيار مهم و پايه يک امنيت پايدار و تقويت برادری است.»

جلال طالبانی، رئيس جمهوری عراق، نيز در مذاكرات روز جمعه تصريح كرد: «سطح روابط ايران با عراق بايد تا حداكثر ممكن گسترش و افزايش يابد.»

هدف از این سفر آقای طالبانی به تهران «گسترش روابط دوجانبه» اعلام شده است اما شماری از رسانه‌ها و تحلیلگران احتمال داده‌اند او طالبانی در سفر خود به تهران در باره از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا در موضوع عراق نیز تلاش کند.

همچنین انتظار می‌رود ایران نیز خواسته خود را برای پایان دادن به حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق بار دیگر با جلال طالبانی در میان بگذارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ‌ایرنا، گزارش کرده است آقای طالبانی را در سفرش به تهران وزیران بازرگانی، برق، مسکن و همچنين شماری دیگر از مقام‌های عراقی همراهی می‌کنند.

رئیس جمهوری عراق در سفر سه روزه خود به تهران قرار است با محمود احمدی‌نژاد،‌ رئیس جمهوری اسلامی، دیدار و گفت‌وگو کند.

دیدار با آیت‌الله علی خامنه‌ای، ‌رهبر جمهوری اسلامی، و همچنین شماری دیگر از مقام‌های بلندپایه ایران، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، علی لاريجانی ‌و محمود ‌هاشمی شاهرودی، از دیگر برنامه‌های آقای طالبانی در سفرش به تهران اعلام شده است.

جلال طالبانی از سئول،‌ پایتخت کره جنوبی، وارد تهران شد. سفر او به کره جنوبی نیز با اهدافی اقتصادی و برای جذب سرمايه‌گذاری‌هایی از آن کشور انجام شده بود.
XS
SM
MD
LG