لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

امارات قرارداد پنج میلیارد دلاری خرید سلاح امضا کرد


نمایشگاه سالانه نظامی در ابوظبی
نمایشگاه سالانه نظامی در ابوظبی
امارات متحده عربی، همسایه جنوبی ایران، در جریان یک نمایشگاه بین‌المللی نظامی در ابوظبی یک قرارداد خرید تسلیحاتی به ارزش پنج میلیارد دلار امضا کرد.

سرلشکر عبید الکتبی، یکی از فرماندهان ارشد ارتش امارات، به خبرگزاری رویترز گفت که این قرارداد در جریان «نمایشگاه بین‌المللی دفاعی» در ابوظبی منعقد شده است.

رقم قرارداد فعلی بیش از پنج برابر رقمی است که امارات متحده عربی در نمایشگاه دو سال پیش برای خرید تجهیزات نظامی هزینه کرد اما با این حال سرلشکر کتبی وجود «مسابقه تسلیحاتی» در میان کشورهای عربی خلیج فارس را رد کرده است.

این مقام نظامی امارات به رویترز گفت: «هیچ مسابقه تسلیحاتی‌ای در منطقه نیست. این برنامه راهبردی ما است. هر کشوری فقط بر برنامه راهبردی خود تمرکز می‌کند.»

خبرگزاری رویترز با اشاره به ایران،‌ همسایه شمالی امارات، نوشته است که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به بن‌بستی بین ایران و غرب تبدیل شده و در بین کشورهای منطقه نیز نگرانی‌هایی فزاینده پدید آورده است.

نمایشگاه بین‌المللی دفاعی به مدت پنج روز در ابوظبی برپا بود و به گفته سرلشکر کتبی، ۸۹۷ شرکت از ۵۰ کشور مختلف در آن به عرضه تجهیزات نظامی خود پرداختند.

آقای کتبی حضور این تعداد شرکت را در نمایشگاه امسال، علی رغم بحران مالی بین‌المللی کنونی و افت شدید بهای نفت، «دلیلی بر قدرت اقتصادی امارات متحده عربی و به ویژه اقتصاد ابوظبی» ارزیابی کرده است.

قرارداد پنج میلیارد دلاری (۴/۱۸ میلیارد درهم) خرید تجهیزات نظامی روز پنج‌شنبه به امضا رسید. مبلغ ۴۳۰ میلیون درهم از این قرارداد به خرید رزمناو ضدزیردریایی از شرکت ایتالیایی Fincantieri اختصاص یافته است.

بنابر همین گزارش،‌ روز سه‌شنبه نیز دو شرکت آمریکایی بوئینگ و لاکید مارتین قراردادهایی به ارزش ۸/۲ میلیارد دلار با امارات امضا کردند. این قراردادها برای خرید کشتی‌های حمل و نقل نظامی منعقد شده‌اند.

امارات متحده عربی دومین قدرت اقتصادی در میان کشورهای عربی و پنجمین صادرکننده نفت در جهان به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG