لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

کره شمالی از توافق با آمريکا خبر داد


کريستوفر هيل و مذاکره کنندگان روس و کره جنوبی در پکن
کريستوفر هيل و مذاکره کنندگان روس و کره جنوبی در پکن

کره شمالی می گويد، گفت و گو های اتمی اين هفته با ايالات متحده که در برلين و به شکل دو جانبه برگزار شد، با دستيابی با توافقاتی همراه بوده است.


کريستوفر هيل مذاکره کننده اصلی آمريکايی در گفت و گوها با کره شمالی می گويد، اميدوار است که گفت و گوهای شش جانبه پيش رو با موفقيت انجام شود.


آقای هيل دستيابی به توافقات را در هفته ای که رو به پايان است رد کرد، با اين همه گفت مذاکرات سودمند بوده اند.


بنا بر گفته های نماينده ايالات متحده در گفت و گو ها، اين احتمال وجود دارد تا مذاکرات اصلی با حضور هر شش کشور يعنی دو کره، آمريکا، چين، ژاپن و روسيه تا يک ماه ديگر دو باره از سر گرفته شود.


کريستوفر هيل می گويد، تنها در جريان گفت و گو های شش جانبه، پيشرفت در مذاکرات امکان پذير است.


سخنگوی دولت کره شمالی روز جمعه در پيونگ يانگ، پايتخت اين کشور به طور ناگهانی اعلام کرد، گفت و گو هايی که دولت متبوععش تا روز پنج شنبه در برلين با ايالات متحده انجام داده، برخی توافقات را به همراه داشته است.


اطلاعيه سخنگوی دولت کره شمالی، نخستين اعلاميه رسمی بود که در مورد گفت و گو های اتمی در رسانه های داخلی اين کشور منتشر شد.


کريستوفر هيل می گويد منظور دقيق سخنگوی دولت کره شمالی را از دستيابی به موافقت درک نمی کند.


آقای هيل بلافاصله پس از گفت و گو های برلين به سئول سفر کرد و از آنجا به توکيو و پکن سفر خواهد رفت تا طرف گفت و گو ها در خاور دور را از نتيجه مذاکرات برلين با مقام های کره شمالی مطلع کند.


کره شمالی پس از آنکه در ماه اکتبر سال گذشته ميلادی اعلام کرد اولين آزمايش نظامی هسته ای خود را انجام داده است با انتقاداتی جهانی، حتی از سوی چين و روسيه رو به رو شد.


پيونگ يانگ خواستار رفع تحريم های آمريکا در مقابل دست کشيدن از ادامه برنامه اتمی خود است.


مقام های کره شمالی همچنين خواهان دريافت کمک های مادی، اقتصادی و رفع همه تحريم های سازمان ملل هستند.


XS
SM
MD
LG