لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

محمد جواد اکبرين بازداشت شد


شماری از ناظران می گويند دور تازه ای از بازداشت ها در ايران آغاز شده است.
شماری از ناظران می گويند دور تازه ای از بازداشت ها در ايران آغاز شده است.

محمد جواد اکبرين،روزنامه نگار و روحانی نزديک به اصلاح طلبان جمهوری اسلامی عصر روز چهارشنبه ۲۵ مهر ۸۶ در فرودگاه مهرآباد از سوی نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.


آقای اکبرين که از دو سال پيش برای ادامه تحصيل در لبنان اقامت دارد، از تيرماه گذشته به ايران بازگشته بود و زمانی بازداشت شد که قصد داشت برای ادامه تحصيل خود در دوره دکتری به بيروت بازگردد.


خبر بازداشت محمد جواد اکبرين در حالی منتشر می شود که هادی قابل عضو ارشد حزب جبهه مشارکت ايران اسلامی که از ۲۱ شهريور در بازداشت به سر می برد، در تماسی تلفنی به خانواده اش خبر داده که تاکنون ۲ جلسه از دادگاه وی بدون حضور وکيل مدافع و به شکلی غير علنی برگزار شده است.

بازداشت در فرودگاه


بنابرگزارش های غير رسمی، محمد جواد اکبرين روزنامه نگار و پژوهشگر ساعت ۵ عضر روز چهارشنبه با حکم دادگاه ويژه روحانيت در فرودگاه مهرآباد بازداشت شده است.


آقای اکبرين در تماسی تلفنی با نزديکانش گفته است«زمانی توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده که حتی ‏مهر خروج از گذرنامهاش درج شده و قصد سوار شدن به هواپيمايی به مقصد بيروت را داشته است.»


روزنامه اينترنتی روز آنلاين که محمد جواد اکبرين طی دو سال اخير يادداشت ها و مقالات خود را در آن انتشار داده ضمن انتشار خبر بازداشت وی، گزارش داده«فردی که اکبرين را دستگير کرده، کارت شناسايی "نهاد رياستجمهوری" را همراه داشته و در همين ‏حال احضاريهای را به آقای محمدجواد اکبرين نشان داده که از سوی "دادگاه ويژه روحانيت" صادر شده بود. ‏ماموران بازداشت کننده وقتی که با اعتراض اکبرين در خصوص محل و نحوه بازداشت خود مواجه شدهاند، پاسخ ‏دادهاند که چون آدرس منزل را نداشتند، احضاريه را به فرودگاه فرستادهاند.»


آقای اکبرين که در شمار نسل جديدی از روحانيان جوان و منتقد است،از نزديکان به حزب مشارکت و از روحانيانی است که با تشکيل انجمنی با نام«مجمع طلاب خط امام» تلاش می کردند تا مراجع و روحانيان بلند پايه در قم و اصلاح طلبان را به يکديگر نزديک کنند.


بنابر اخبار انتشار يافته، آقای اکبرين در ارديبهشت ماه امسال و پس از انتشار چند مقاله در ارتباط با حقوق زنان و هشتم مارس(روز جهانی زن) از سوی دادگاه انقلاب مورد بازجويی قرار گرفته و از آن پس هيچ مقاله ای از وی در سايت ها و نشريات منتشر نشده است.


محمدجواد اکبرين مازندرانی است و تحصيلات حوزوی خود را از سال ۱۳۶۷ آغاز و آن را تا سطح خارج ادامه داده است.


او چند سال پيش نيز به اتهام انتشار مقالاتش در روزنامه های نشاط و عصرآزادگان( دو روزنامه ای که به حکم قضايی توقيف شدند) به حکم دادگاه ويژه روحانيت بازداشت و مدتی را در زندان گذرانده است.


محمد جواد اکبرين متاهل است و يک پسر ۹ ساله دارد.


هفته نامه شما ارگان رسمی حزب هيئت موتلفه اسلامی در ۲۷ خرداد ۸۵ به دنبال انتشار مقاله ای با عنوان«راه بازرگان،راه خمينی» از سوی آقای اکبرين، در مقاله ای مفصل به قلم محمد مهدی اسلامی، اين پژوهشگر و روزنامه نگار را متهم کرد که «به دنبال اجرای بـرنـامـههای غرب در لباس پيامبر است» و حال که «تلاش برای اجرای نقشه آمريکا از داخل کشور به کرسی عمل ننشست، اينک از بيروت برای آن تلاش ميکنند.»


بازداشت ها ادامه دارد


بازداشت محمد جواد اکبرين از سوی دادگاه ويژه روحانيت دومين مورد از اين گونه بازداشت ها طی يک ماه اخير است.


پيش از اين، هادی قابل از روحانيان اصلاح طلب و عضو ارشد جبهه مشارکت نيز در ۲۱ شهريور ۸۶ بازداشت شده است.


روز چهارشنبه، روح الله قابل فرزند وی به خبرگزاری ايسنا گفت که آقای قابل در تماسی تلفنی از برگزاری ناگهانی دو جلسه از دادگاه خود به شکل غير علنی و بدون دسترسی وی به وکيل خبر داده است.


روز يکشنبه ۲۲ مهرماه نيز، عمادالدين باقی روزنامه نگار و رييس انجمن حمايت از زندانيان به دنبال احضار به معاونت امنيت دادستانی تهران بازداشت و پس از آن اعلام شد که وی برای اجرای حکم زندانی که قبل از اين برايش صادر شده به زندان اوين انتقال يافته است.


با اين حال، آقای باقی به جای انتقال به بند عمومی که محل گذراندن دوران محکوميت زندانيان است، آن گونه که نزديکانش گفته اند به سلولی انفرادی انتقال يافته است.


اين درحالی است که از مدتی قبل رسانه های حامی دولت و نزديک به نهادهای امنيتی با انتشار مطالبی عليه مصطفی تاج زاده يکی ديگر از اعضای ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب در حال زمينه سازی برای بازداشت احتمالی وی هستند.


آقای تاج زاده خود نيز در واکنش به اين موضوع اعلام کرده:« در صورت تشکيل پرونده قضايی آن را به پروژه مبارزه با آپارتايد قضايی تبديل می کند.»


او به سايت خبری آفتاب گفته« در جمهوری اسلامی ايران اين گونه رسم شده که هر وقت نماينده ولی فقيه درروزنامه کيهان عليه کسی به طور مرتب و در چند شماره مطلبی مينويسد اين بدان معناست که پيشاپيش پروندهسازی قضايی صورت گرفته و آقای شريعتمداری وظيفه توجيه مساله را در افکار عمومی به عهده مd گيرد.»


اگرچه نمی توان پيش بينی کرد که بعد از محمد جواد اکبرين نوبت بازداشت چه کسی فرا خواهد رسيد، اما شماری از ناظران می گويند با توجه به نوع و شيوه اين بازداشت ها به نظر می رسد که برخی از چهره های شاخص در جناح اصلاح طلب جمهوری اسلامی، در دور جديد بازداشت ها، هدف قرار گرفته اند.


XS
SM
MD
LG