لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

الجزایر؛ دوباره در آستانه بی ثباتی؟


القاعده، مسئوليت بمبگذاری الجزيره را بر عهده گرفت.
القاعده، مسئوليت بمبگذاری الجزيره را بر عهده گرفت.

روز پنج شنبه، دوازدهم آوريل، شبکه القاعده با انتشار پيامی اينترنتی، مسئوليت بمبگذاری در نزديکی دفتر نخست وزيری در الجزيره پايتخت الجزاير را بر عهده گرفت.


اين بمبگذاری دو روز پيش، يازدهم آوريل، جان دست کم سی نفر را گرفت و بيش از ۱۵۰ مجروح را روانه بيمارستان کرد.


پيام اينترنتی توسط گروهی که خود را القاعده در مغرب اسلامی معرفی می کند، منتشر شده است. اين گروه، چند ماه پيش نيز مسئوليت بمبگذاری های ديگری را در اين کشور بر عهده گرفته بود.


الجزاير، يکی از بحرانی ترين مناطق در آفريقای شمالی به شمار می رود. سال ۱۹۹۲، پس از آنکه اسلامگرايان «جبهه نجات اسلامی» در دور اول نخستين انتخابات فراگير و چند حزبی مجلس اين کشور به پيروزی دست يافتند، نظاميان الجزاير دور دوم را منتفی و جبهه نجات اسلامی را غير قانونی اعلام کردند.


در نتيجه اين رخدادها، اين کشور وارد جنگی داخلی شد که با کشتارهای بزرگ غير نظاميان همراه بود و از پی آن نزديک به دويست هزار نفر جان خود را ازدست دادند.


با آغاز سده بيستم، کشتارها و عمليات تروريستی کاهش پيدا کرد. اين کشور يک دوره نسبتا آرام تر را آغاز کرد. اما از چند ماه گذشته موج جديد از عمليات تروريستی سبب شده است، تا نگرانی ها از شکل گيری يک جنگ داخلی يا بحران انسانی دوباره شدت بيابند.


پس از آنکه شنيده ها و تحليل ها خبر از نزديک شدن گروه شبه نظامی موسوم به گروه سلفی برای تبليغ و جهاد به شبکه القاعده دادند، اين نگرانی ها دو چندان شدند.


ماگنس رانستورپ، کارشناس تروريسم در کالج دفاع ملی سوئد، در گفت و گو با راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، در مورد اين گروه می گويد:«من فکر می کنم ريشه گروه سلفی برای تبليغ و جهاد به شبه نظاميان ارتش اسلامی دهه نود باز می گردد. آنها کاملا تحت تاثير اسامه بن لادن و ايمن اظواهری بودند. عمليات خود را بر روی نيروهای نظامی، پليس و مسئولين نظام متمرکز می کردند و از هدف قرار دادن غيرنظاميان دوری می جستند. من فکر می کنم همراه شدن گروه سلفی برای تبليغ و جهاد با القاعده در مغرب همچنان ادامه دارد.»


در ماه های گذشته، يکی از هدف های حمله های تروريستی، کارکنان خارجی مشغول به کار در الجزاير به ويژه در زمينه استخراج نفت بودند.


به گفته ماگنس رانستورپ، کارشناس تروريسم، سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ زمان مهمی در نزديک تر شدن گروه های اسلامگرای تندروی داخل الجزاير و شبکه القاعده می داند.


آقای رانستورپ می گويد:«اين مسئله پنهانی نيست که از سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به بعد گروهی از افرادی که با عنوان جناح چپ شبکه قديمی تر القاعده شناخته می شدند، در الجزاير حضور داشتند. اين گروه تلاش می کرد تا اتحاد بيشتری با تندروهای الجزاير ايجاد کند و از لحاظ فنی و حتی تاکتيکی تجربه و کمک بيشتری در اختيار آنها بگذارد.»


با به پايان رسيدن دهه نود و آغاز قرن بيست و يکم، نشان کمی از گروه های تندرو و عمليات تروريستی در الجزاير به جا مانده بود. حمله های اخير نگرانی از فعال شدن اين گروه ها را زياد کرده است.


XS
SM
MD
LG