لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

شادباش های نوروزی هنرمندان


از راست به چپ: سیمین بهبهانی، خسرو سینایی و فاطمه معتمد آریا
از راست به چپ: سیمین بهبهانی، خسرو سینایی و فاطمه معتمد آریا

شماری از سرشناس ترين هنرمندان ايرانی، در گفت و گو با کيانوش فريد از راديو فردا،نوروز را شادباش و از سال گذشته و آرزوهای خود در سال جديد سخن گفته اند.




محمد بهارلو، نویسنده و منتقد:


من سال نو را به هموطنان عزيزم در هر کجای دنيا که هستند به ويژه در ايران و زادگاه خودم آبادان تبريک می گويم و اميدوارم امسال سال خوبی باشد برای همه ايرانيان و البته جهانيان به ويژه از لحاظ صلح، فرهنگ و آزادی های مدنی.




سيمين بهبهانی، شاعر و عضو کانون نويسندگان ايران:


من درود می فرستم و تبريک به همه هموطنان عزيزم و اميدوارم سال بسيار بسيار خوشی را در پيش داشته باشيد و انشاالله فجايعی که در سال گذشته در ايران اتفاق افتاد، به هيج وجه تکرار نشود.


در سالی که گذشت همان طور که کانون نويسندگان ايران اعلاميه داد سال بسيار بسيار ناگواری بود برای آنکه ما زندانيانی داشتيم از کارگرانان، از دانشجويان، از معلمان و خصوصا از زنان که رفتار ناهنجاری با آنها صورت گرفت.


اصصلاح دانشجوی ستاره دار واقعا مايه شرمندگی برای ما شد. اين وضع بسيار ناگواری است که اميدوارم در سال آينده هيج کدام از اينها تکرار نشود و اميدوام توجه به اعلاميه کانون نويسندگان داشته باشيد که به طور مفصل مسايل سال گذشته در آن ذکر شده و من هر چه بگويم کمتر از آن خواهد بود ولی اميدوارم سال آينده سالی باشد که چنين فجايعی تکرار نشود.


سيمين بهبهانی در پايان يکی از آخرين شعرهای خود را به هموطنانش تقديم کرد و گفت:«اميدوارم که همه هشتاد ساله ها و هشت ساله ها و پيرها و کودکان و همه و همه اميدوار باشند.»



«هشتاد سالگی و عشق»

هشتاد سالگی و عشق ؟ تصديق کن که عجيب است
حوای پير دگر بار ، گرم تعارف سيب است

لب سرخ و زلف طلايی، زيبا ولی نه خدايی
به چهره رنگم اگر هست، آرايش است و فريب است

در سينه ام دل شيدا، پرپر زنان ز تمنا
هفتاد ضربه او را، گويی دو بار ضريب است

عشق است و دغدغه شرم ، تن از دمای هوس گرم
می سوزم از تب و اين تب ، فارغ ز لطف طبيب است

با بوسه بسته دهانم ، گفتن سخن نتوانم
آتش فکنده به جانم ، اين بوسه نيست لهيب است

ای تشنه مانده عشق، بخت است يار موافق
با اين شراب گوارا ، ديگر چه جای شکيب است

شادا کنار من آن يار، آن مهربان وفادار
گويی ميان بهشتم، تا اين کنار نصيب است

آدم ! بيا به تماشا ! بگذر ز چالش و حاشا
هشتاد ساله حوا با بيست ساله رقيب است




محمدابراهيم جعفری، نقاش و شاعر:


پناه می برم به يک شعر کوتاه:


رستن سبزه تازه به چمن
شوق سرشاری تو در دل من
مهربانی ماه با ور و اميد
و همين
سال نو يعنی اين.




امير حسن چهل تن، نويسنده:


برای هموطنانم صلح، احساس امنيت، آرامش خاطر، سلامتی و البته باز هم صلح آرزو می کنم. اميدوارم در سال نو همه جامعه بخصوص زنان، فرهنگيان، دانشجويان، روزنامه نگاران، نويسندگان و هنرمندان به مطلوب خود برسند. اميدوارم امسال سال رفاقت و آشتی و سال برادری باشد.




منيژه حکمت، کارگردان سينما:


سال نو را تبريک می گويم و اميدوارم که سال جديد سال صلح باشد؛ سالی که هيج کجای دنيا صدای هيچ بمبی وصدای هيچ هواپيمايی شنيده نشود و سالی باشد پر از آرامش و دوستی بين تمام ملت دنيا .
آرزوی سختی است ميدونم محال است اما آرزوی من تنها همين است.




علی اشرف درويشيان، نويسنده و عضو کانون نويسندگان ايران:


با درود سال نو را به همه عزيزانی که در خارج از کشور هستند و سال هاست که جشن نوروز را دور از خانوداده و عزيزانشان برگزار می کنند، تبريک می گويم.


تبريک به مادران و خانواده هايی که عزيزانشان را در راه به دست آوردن آزادی و رهايی از ستم از دست داده اند.


اميدوارم روزی بتوانيم دور از همه انحصار طلبی ها و اقتدار گرايی ها با هر مرام و مذهب و انديشه در کنار هم در صلح و آرامش و دوستی در ايرانی آزاد زندگی کنيم.

و هموطنانم در داخل کشور که روزگار پر مشقت و سختی را می گذرانند و همچنان سربلند و مبارز پا بر جا هستند، تبريک می گويم و اميدوارم مبارزات معلمان، کارگران، دانشجويان، زنان، پرستاران و روشنفکران به پيروزی برسد و شر واپسگرايان و کوته انديشان از سر مردم جهان کم شود.


و اميدوارم کانون نويسندگان که من عضوی از آن هستم مثل هميشه بر ضد سانسور و در راه آزادی انديشه و قلم و بيان مبارزه ای خستگی ناپذير و مداوم داشته باشد.




حسين زمان، خواننده:


من برای همه ايرانيان عزيز در همه جای دنيا آرزوی سلامتی و شادی دارم. اميدوارم که سال جديد سالی سرشار از عشق و آزادی و خالی از نفرت و اسارت باشد.


آروز می کنم که هنرمندان عزيز ما در داخل و خارج از کشور، اصالت هنری خودشان را که بيان واقعيت های زندگی است فراموش نکنند و حاضر نشوند برای يک چند صباحی بقای بيشتر، اين هنر را ارزان بفروشند.


اين روزها بيشتر از هر زمان ديگر مردم ما نيازمند روشنگری و آگاهی بخشی هنرمندان جامعه مان هستند و من برای همه آنها اروزی موفقيت دارم.




خسرو سينايی، کارگردان سينما:


آرزو می کنم سال جديد مردم ايران همه احساس کنند که کشور به طرف بهبودی و پيشرفت می رود و مردم با خوشحالی در ساخت اين بهبودی و پيشرفت شريک بشوند.




اسماعيل فصيح، نويسنده:


اميدوارم اين نوروز زيبا، درخشان تر از نوروزهای قبلی باشد و برای تمام مردم ايران، خوب و پاک و سرشار از خوشبختی باشد.


الان من يک آرزو دارم با تمامی قلبم: آخرين رمانم با نام تلخکام سرانجام منتشر شود و بعد از سرگيجه مداوم کمی مرا راحت بکند.




هوشنگ کامکار، آهنگساز و سرپرست گروه کامکارها:


من سال نو را به همه هم ميهنان عزيزم چه در داخل ايران و چه در خارج از ايران تبريک می گويم و اميدوارم که امسال سال بسيار بسيار خوب و پر از صلح و صفا و برکت برای همه باشد و ما همه بتوانيم در اينجا خدمتی که می توانيم انجام دهيم برای فرهنگ و هنر کشورمان بيشتر انجام بدهيم و اميدوارم که بتوانيم کنسرت های خوبی در ايران برگزار کنيم.


همين طور قرار است در سال جديد در آمريکا و کانادا هم کنسرت داشته باشيم که اميدوارم بتوانيم آنها را برگزار کنيم.




جواد مجابی، نويسنده، شاعر و منتقد:


باسلام و شاد باش فروردين ۸۶ برای هموطنان عزيزم و با آرزوی روزهای پر از پيروزی و شادی که همواره به عنوان يک اميد در دل ما روشن است.


به مناسبت فرا رسيدن سال نو، شعری را با نام افسون فروردين به همه شما تقديم می کنم:



خواب مرا
به من باز آور
تا بوسه ای که در خواب از تو گرفته ام باز پس دهم
آرام و رام
روياها به انتظار ديدارت
و من بی قرار لحظه ی ديدارت
موسيقی کهن می وزد،همايون
فاصله امتداد ما را می پيمايد
از اوج می گذرد غلت نغمه ها
تا در سرود ببوسمت دگربار و با تو بمانم در اوج



با تو سبز شد
دورنمای اتاق کوچک
مرغان آواز و راز
باز آمدند در سايه ات
تا بهار را از اين ديدار شعبده ای جهانگير کرده باشی.




فاطمه معتمد آريا، بازيگر:


من سال نو را به همه ايرانيان و به همه کسانی که اول بهار سال نو آنها به حساب می آيد، تبريک می گويم و آرزو می کنم که امسال برای همه سالی پر از سلامتی و خوشبختی و مهم تر از همه آرامش و امنيت باشد، چيزی که سال هاست در واقع در جهان وجود ندارد.




داريوش مهرجويی، کارگردان سينما:


من اميدوارم که در سال ۸۶ ميزان بحران و خبرهای اسف بار و اضطراب و تشويش دايمی درباره سرنوشت خود و ملت خود به فيض قوه الهی و يمن عقلانيت و درايت مديران حاذق مملکت به اندازه ۳۰ درصد الی ۳۵ درصد تخفيف پيدا کند.





بازگشت به صفحه ویژه نوروزی


XS
SM
MD
LG