لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

نشر و کتاب در هفته گذشته


قوام در تيررس حادثه


در تيررس حادثه ، زندگی سياسی احمد قوام السطنه، تاليف حميد شوکت که درهفته گذشته منتشر شد، نه تنها روايتی نو و متفاوت از کليشه های نقد ناشده رايج به دست می دهد، بلکه در قالب پژوهشی متديک درباره يکی از شخصيت های مهم و اثرگذار تاريخ معاصر ايران، فصلی مهم از سرنوشت سياسی کشور ما را با استناد به اسناد معتبر و از منظری نو و نقاد تصوير می کند.



احمد قوام در امضای فرمان مشروطه نقش مهمی داشت. در چند کابينه پس از مشروطه وزير و نخست وزير بود. به دوران پهلوی اول تبعيد و خانه نشين شد و از چهره های اصلی و موثر رخدادهای دهه سی بود.



به هنگامی که حکومت فرقه دموکرات و اتحاد شوروی سودای جدا کردن آذربايجان را از ايران در سر داشتند، در مقام نخست وزير ايران، با درايتی کم نظير، کشور را از خطر تجزيه نجات داد .



به دورانی که دکتر محمد مصدق، در اعتراض به دربار، از نخست وزيری استعفا کرد جای او را گرفت، اما حوادث سی تير ۱۳۳۱ شاه را مجبور به بر کناری او کرد.



قوام به گفته مولف کتاب، «زير آوار هولناک سی تير مدفون» و نام او «در موجی از افترا و اتهام که دربار، حزب توده، آيت الله کاشانی و جبهه ملی » بر او آوار کردند، « به زشتی آلوده شد».


حميد شوکت، مولف کتاب، در پژوهش ارزنده خود می کوشد تا از ورای آرشيو وزارت امور خارجه بريتانيا، آمريکا، روسيه و آلمان و ديگر اسناد معتبر تاريخی تصويری واقعی، چند سويه و همه جانبه از قوام به دست دهد.


شوکت از پژوهندگان تاريخ معاصر ايران است و از آثار او می توان به انحصار طلبی انقلابی و سرکوب دولتی و چند جلد مجموعه نگاه از درون به جنبش چپ: مصاحبه با مهدی خانبابا تهرانی، کوروش لاشايی، محسن رضوانی و ايرج کشکولی اشاره کرد.


تصحيح تازه جهانگشای جوينی


با انتشار تصحيح تازه ای از کتاب تاريخ جهانگشای جوينی، در هفته گذشته يکی از معتبرترين و معروف ترين منابع دست اول تاريخ کلاسيک ايران در دسترس پژوهشگران قرار گرفت .


عطالله ملک ابن محمد بن محمد جوينی، مولف کتاب، که در ساختار ديوان سالاری حکومت مغولان مقامی بلند داشت، يکی از بحرانی ترين دوره های تاريخ کلاسيک ايران را در کتاب خود تصوير کرده است.


تاريخ جهانگشای جوينی را حبيب الله عباسی و ايرج مهرکی بر اساس قديمی ترين نسخه موجود تصحيح و منتشر کرده اند.



۲۰۰ شعر چاپ نشده آتشی


خبر انتشار ۲۰۰ شعر چاپ نشده منوچهر آتشی در مجموعه در دست چاپ آثار او، با استقبال محافل فرهنگی ايران رو به رو شد .



منوچهر آتشی در ۱۳۱۰ در دشستان چشم به جهان گشود و پس از اتمام تحصيلات دانشگاهی خود در زبان و ادبيات انگليسی به تدريس روی آورد.


نخستين مجموعه شعر آتشی در ۱۳۳۳ به چاپ رسيد.



برخی شعرهای مجموعه آهنگ ديگر، که در ۱۳۳۹ منتشر شد، از جمله شعر معروف و ماندگار « اسب سپيد وحشی» جايگاه آتشی را به عنوان شاعری حماسی و برخوردار از تخيلی سرشار، خلاقيتی بارآور، زبانی زنده و تصويری و توانايی خلق ساختارهای نو و بکر در عرصه شعر، تثبيت کردند.


آتشی با انتشار مجموعه شعرهای آواز خاک و ديدار در فلق، در دهه های چهل و پنجاه، چشم اندازی نو در شعر حماسی نيمايی خلق کرد .


مجموعه شعرهای وصف گل سوری، گندم و گيلاس، زيباتر از شکل قديم جهان، چه تلخ است سيب و حادثه در بامداد، که پس از انقلاب منتشر شدند، از جست و جوها و تجربه های آتشی در قلمروهای کشف ناشده شعر معاصر فارسی نشان دارند .


آتشی چند کتاب از جمله رمان فونتامارا اثر سيلونه، دلاله نوشته وايلدر، لنين اثر ماياکوفسکی و معنای هنر نوشته هربرت ريد را به فارسی ترجمه کرد.



منوچهر آتشی در آبان ماه سال گذشته رخت از اين سرای برکشيد.
XS
SM
MD
LG