لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۷

فوتبال برزيل زير شلاق انتقاد


تيم برزيل اکنون با هشت امتياز در رده سوم رقابت های انتخاباتی جام جهانی است
تيم برزيل اکنون با هشت امتياز در رده سوم رقابت های انتخاباتی جام جهانی است

با انجام دور چهارم رقابت های انتخابی جام جهانی در منطقه آمريکای جنوبی، راه صعود برای تيم های برزيل با رکورد پنج بار و آرژانتين با دو بار قهرمانی جهان چون هميشه هموار نيست.


در پايان پنج مسابقه دور چهارم در ۲۱ و ۲۲ نوامبر، آرژانتين در حالی از بوليوی دو بر يک شکست خورد که پاراگوئه با قدرت نمايی در رده نخست جای اين کشور را گرفته است.


برزيل نيز در سايه يک دروازه بان ارزنده به نام خوليو سزار و گلزنی فابيانو، تيم اروگوئه را در سائوپائولو، برخلاف جريان بازی دو بر يک شکست داد تا با هشت امتياز همچنان در رده سوم بايستد.



تا تابستان آينده، که دور پنجم رقابت های انتخابی در روزهای ۱۴ و ۱۵ ژوئن ۲۰۰۸ انجام می شود، دونگا به عنوان مربی بايد زير تيغ انتقادات و انتظارات برزيليان عاشق فوتبال برزيل را در جايگاه مطلوب قرار دهد.


د ر پيروزی دو بر يک برزيل بر مهمانان اروگويايی تماشاگران حاضر در ورزشگاه به شدت دونگا، مربی و ستارگانی چون رونالدينيو و آدريانو را مورد سرزنش قرار دادند.



آنان خاطره شکست دو بر يک از همسايه کوچک را در مسابقه پايانی جام جهانی ۱۹۵۰ در ماراکانا را مجسم کردند که دومين و آخرين قهرمانی برای اروگوئه را به همراه داشت .


شايد بيشتر تماشاگران آن روز فراموش نشدنی ديگر زنده نباشند، اما کابوس آن سينه به سينه به نسل امروز فوتبال رسيده است.


اروگوئه در يک شب توفانی ديگر به دروازه برزيل تاخت و علاوه بر اين که گل نخست را زد، در بيشتر وقت مسابقه حاکم بر حريفی با نام های بزرگ در زمين بود.


برزيل با گل های فابيانو و درخشش دروازه بانش، سرانجام پيروز شد، اما در دور پنجم در خانه پاراگوئه پيشتاز بايد برزيلی در حد خواسته هواخواهان پرشمارش باشد.


تا هفت ماه ديگر آرژانتين هم ميزبان اکوادور خواهد بود که در دور چهارم با پيروزی پنج بر يک بر پرو، بزرگان فوتبال را تکان داد.


مسابقه های انتخابی منطقه آمريکای جنوبی ميان ده کشور به صورت دوره ای و رفت و برگشت انجام می شود که چهار تيم اول جواز حضور در جام جهانی را دريافت خواهند کرد و تيم پنجم به مسابقه پلی آف می رود.


تا پايان دور چهارم پاراگوئه در راه جام جهانی ۲۰۰۸ به جهش شگفت انگيزش ادامه داد. تيم ملقب به آلبيروخا تيمی متفاوت با آرژانتين در کلمبيا بود و در سانتياگوی شيلی به پيروزی چشمگيری نائل آمد تا به تنهايی و بی شکست با ده امتياز پيشتاز شود.


آرژانتين پس از سه پيروزی پياپی در کلمبيا دو بر يک باخت و با ۹ امتياز به رده دوم آمد. برزيل با پيروزی کمرنگ بر اروگوئه رده سوم را برای خود نگاه داشت.


اکوادور با زدن پنج گل به پرو در کوئيتو، آغاز بد در اين مسابقه های را پشت سر گذاشت و ونزوئلا که در دوره های گذشته تيم هميشه مغلوب و دهم بود، با پيروزی بر بوليوی، تيم مغلوب را ته نشين جدول رده بندی کرد.


به نوشته سايت فيفا، مسابقه برتر دور چهارم پيروزی پنج بر سه ونزوئلا بر بوليوی بود. دانی يل آريسمندی در دقيقه های ۱۹ و ۴۰ ، آلخاندرو گوئررا در دقيقه ۸۲ و جيان کارلو مادونادو در دقيقه های ۸۹ و ۹۰ برای ونزوئلا گل زدند. مارسلو مارتينز در دقيقه های ۱۹ و ۷۸ و خوآن کارلوس آرسه در دقيقه ۲۶ بوليوی را تا ۱۲ دقيقه پيش از پايان مسابقه برنده نشان می دادند.


در اين مسابقه مهيج و پرگل، که دو تيم نود دقيقه حالت تهاجمی داشتند، يک فوتبال خوب ۴۲ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه پوئبلو نوئه وو در شهر سان کريستوبال را راضی به خانه فرستاد.


شگفتی دور چهارم


شکست صفر بر سه شيلی از مهمانان پاراگويايی با گلهای ساوادور کاباناس در دقيقه ۲۳ و پائولو را سيلوا در دقيقه های ۲، ۴۵ و ۵۶، شگفتی دور چهارم بود.


تيم جراردو مارتينو هيچ نشانی از تيمی نداشت که بخواهد فرصت حضور در سرزمين موعود ۲۰۱۰ را از دست بدهد.



پاراگوئه که يک هفته پيش از اين و در دور سوم پنج بر يک تيم اکوادور را درهم کوبيده يود، با همان چهره کوبنده به سانتياگو رفت و شيلی را مغلوب کرد. شيلی پيش از اين يک تساوی معتبر دو بر دو در خاک اروگوئه را داشت.


پاراگوئه چون هميشه يک دفاع محکم و يک قدرت کشنده در ضد حمله داشت.


بازيکن شاخص روز


اگرچه برزيل با همه بزرگانش از جمله رونالدينيو و آدريانو کم فروغ بود، اما بايد لوييس فابيانو مهاجم تيم سوی يا از اسپانيا را در اين تيم چهره روز دانست.


لوييس فابيانو زوج روبينيو در خط حمله بود و با دو ضربه تمام کننده چشمگير به برزيل در برابر رقيب ديرينش اروگوئه، يک پيروزی با بختی بلند داد.



برزيل در حالی يک گل زود هنگام خورد که يک شماره نه به ياری آنان آمد. برزيل پس از کاره کا، روماريو و رونالدو ديگر يک مهاجم گلزن تمام عيار نداشته است.


گل سرنوشت ساز روز


در پيروزی دو بر يک کلمبيا بر آرژانتين روبن بوستوس، مدافع کناری تيم کلمبيا همگان را بيش از پيش متوجه مهارتش روی توپهای ساکن کرد.


گل او در دقيقه ۶۲ باعث شکست آلبيسلسته (آرژانتين) و بی اثری گل ليونل مسی شد. ضربه او با پای راست از سد دستهای کشيده روبرتو آبوندانزيری، دروازه بان آرژانتين، گذشت و نشان داد که گل زيبای او در پيروزی پيشين بر ونزوئلا اتفاقی نبوده است.



با انجام چهار بازی در راه جام جهانی در آمريکای جنوبی هنوز هيچ تيمی از گردونه بخت صعود خارج نشده است.



بازگشت کلمبيا در برابر آرژانتين نشان داد که آنان يک مدعی جدی هستند و همسايه آنان، ونزوئلا، اکنون در رده پنجم است که حفظ آن می تواند يک مسابقه پلی آف برای صعود داشته باشد. ونزوئلا اکنون نا اميد از صعودی تاريخی نيست.



در همين حال برای پاراگوئه، پيشتاز جديد آمريکای جنوبی، با چراغ سبز ازسفر به سانتياگو، حالا در انديشه ميزبانی برزيل در دور پنجم است.



برای بعضی از مربيان آمريکای جنوبی فشار از هم اکنون احساس می شود. در حالی که تيم های اين مربيان در ته جدول دست و پا می زنند، خوزه دل سولار، مربی تيم پرو و اروين سانچز، مربی تيم بوليوی از سوی رسانه ها و هواخواهان اين تيمها به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اند.



در بالای جدول هم مارسلو بيلسا، مربی تيم ملی آرژانتين نياز به شروعی درخشان برای مسابقه با شيلی دارد تا با قدرتی جادويی نشان دهد يک مدعی بی چون و چرا برای حضوری ديگر در جام جهانی است.



در همين حال شيوه تهاجمی اروگوئه به مربيگری واشينگتن تابارز چندان مورد علاقه همگان در اروگوئه نيست.



برای اکوادور قعر نشين راه خوديابی برتری بر شيلی است تا پس از رفتن زودهنگام فرناندو سوآرز، فضايی برای نفسی به راحتی کشيدن فراهم شود. در حالی که هنوز يک چهارم مسابقه ها هم به پايان نرسيده است بار ديگر اين واقعيت ترديد ناپذير می نمايد که نتيجه حرف نخست را می زند و نه زيبايی و تاکتيک بازی.


در پيروزی کلمبيا بر آرژانتين در بوگوتا، تنها ناراحتی کلمبيا اين بود که گل مسی باعث شد تا دروازه آگوستين خوليو در بازيهای ملی، پس از ۸۳۷ دقيقه باز شود.


آخرين باری که دروازه بان باشگاه ديپورتس توليما در يک بازی ملی توپ را از تور دروازه بيرون کشيد در ۲۹ ماه مه ۱۹۹۹ بود که رونالد سرريتوس از تيم ال سالوادور در يک بازی دوستانه به او گل زد.


XS
SM
MD
LG