لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

واکنش های جهانی به سخنان جرج بوش


واکنش های اوليه حاکی از مخالفت دمکرات ها با استراتژی جرج بوش است.
واکنش های اوليه حاکی از مخالفت دمکرات ها با استراتژی جرج بوش است.

سخنان جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا مبنی بر اعزام بیست و یک هزارسرباز دیگر به عراق واکنش های متفاوتی را به همراه داشته است.


درحالی که دولت عراق از این تصمیم ابرازخرسندی کرده و علی دباغ، سخنگوی دولت افزایش شمارنیروهای آمریکايی را در راستای منافع عراق خواند، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا گفت ضروری است که همزمان با تقویت نیروی نظامی در عراق، تدابیر سیاسی نیز درنظرگرفته شود.


درخود آمریکا واکنش های اولیه حاکی ازمخالفت دمکرات ها با استراتژی جدید جرج بوش است.


دمکرات ها می گویند که مردم آمریکا درانتخابات اخیر که منجر به راه یافتن اکثریت دمکرات به کنگره شد ، خواهان عقب نشینی نيروها ی آمریکا از عراق شدند.


نانسی پلوسی، ريیس مجلس نمایندگان گفته است که خواستار رای گیری کنگره درباره طرح جرج بوش خواهد شد.


سناتور ادوارد کندی ، سیاست جدید جرج بوش را تسریع همان سیاست شکست خورده چهارسال گذشته خواند وگفت که اقای بوش باید متوجه این نکته باشد که کنگره به طرح او رای نخواهد داد.


ريیس جمهوری آمریکا حق وتوی رای کنگره را دارد، اما مخالفت کنگره ضربه ای به اعتبار او به شمار می آید.


همزمان گفته می شود بسیاری از دمکرات ها مایل به کاستن از بودجه نیروی هايی که به عراق اعزام می شوند نیستند چرا که نمی خواهند متهم به درخطر انداختن جان سربازان این کشور شوند.


درهمین حال قراراست کاندولیزا رایس ، وزیر امور خارجه و رابرت گیتس، وزیر دفاع امروز درمقابل کمیته روابط خارجی کنگره برای پاسخگويی به سوال های آنها حاضر شوند.


در کشور های دیگر، بریتانیا متحد آمریکا گفته است که قصد ندارد نیروی جدیدی را به عراق اعزام کند.


مارگرت بکت، وزیرامور خارجه بریتانیا، ضمن ابرازخرسندی ازتصمیم جرج بوش برای اعزام بیست و یک هزار نیروی جدید به عراق گفت که سیاست بریتانیا در حال حاضر، برقراری و حفظ امنیت دربصره است و بریتانیا امیدواراست که نیروهای امنیتی عراق بتوانند هرچه زودترمسئولیت بیشتری را در این زمینه بپذیرند.



جان هوارد، نخست وزیر استرالیا هم ضمن حمایت ازتصمیم جرج بوش گفت که استرالیا قصد افزایش نیروی خود را درعراق ندارد.


همزمان، شینزوآبه، نخست وزیر ژاپن، درتماسی تلفنی با جرج بوش، گفته است که ژاپن همچنان به تامین کمک های خود برای بازسازی عراق ادامه خواهد داد.


در ایران هم محمدعلی حسينی ، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سياست جديد جرج بوش درعراق را ادامه اشغال اين کشور خواند و آن را محکوم کرد.


آقای حسينی گفت تصميم جرج بوش برای افزايش نيروهای نظامی آمريکايی در عراق «می‌تواند به گسترش بيشتر ناامنی و تنش در اين کشور منجرشود که کمکی به حل مشکلات عراق نخواهد کرد.»


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اضافه کردکه «آمريکا با فرافکنی مشکلات خود و متهم کردن ساير کشورها به دخالت در عراق ، سعی دارد تا بر سياست های اشتباه خود سرپوش بگذارد.»


محمدعلی حسينی همچنين به تصميم جرج بوش برای استقرارموشک های پاتريوت درمنطقه اشاره کرد و گفت که «استقرار اين موشک ها درعراق صرفا در راستای تلاش آمريکا برای ايجاد چتر حمايتی از رژيم اسراييل از طريق يک کشور اسلامی صورت می گيرد که از نظر ما و مسلمانان سراسرجهان محکوم است.»




XS
SM
MD
LG