لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

بوش: دستوری برای حمله به ايران صادر نشده است


جرج بوش گزارش های منتشر شده درباره صدور دستور آمادگی برای حمله نظامی به ایران در ماه ژانویه یا فوریه را « تبلیغات تهی» خواند.
جرج بوش گزارش های منتشر شده درباره صدور دستور آمادگی برای حمله نظامی به ایران در ماه ژانویه یا فوریه را « تبلیغات تهی» خواند.

جرج بوش، ريیس جمهوری آمریکا صدور هرگونه دستور برای آمادگی حمله نظامی به ايران در ماه های پيش رو را تکذيب کرد و از گزارش های منتشر شده در اين زمينه به عنوان « شايعات بی اساس» ياد کرد.


وی در گفت و گويی با شبکه تلويزيونی ماهواره ای العربيه، گزارش های منتشر شده درباره صدور دستور آمادگی برای حمله نظامی به ایران در ماه ژانویه یا فوریه را تکذيب کرد و گفت چنین گزارش هایی « تبلیغات تهی» هستند.


آقای بوش افزود:« این گونه شایعات فقط شایعه اند و شایعاتی بی اساسند.»


رييس جمهوری آمريکا بار ديگر تاکيد کرد که مصمم است در ارتباط با مسايل ايران، به راه های ديپلماتيک متوسل شود.


وی درعين حال افزود که تلاش خواهد کرد به منظور توقف فعالیت های تهران در زمینه غنی سازی اورانیوم، تحریم های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند.


ريیس جمهوری آمریکا گفت، «رژیم ایران باید درک کند» که وی و کسانی که به دنبال او بر سر کار خواهند آمد، «متعهد به این اصل هستند که تهران نباید خواست خود را برای غنی سازی اورانیوم دنبال کند.»


وی با این حال بار دیگر آمادگی آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران را اعلام کرد و گفت، به محض اینکه ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، «آمریکا بر سر میز مذاکره حاضر خواهد بود.»


به گفته کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، غنی سازی اورانیوم از جمله اقداماتی است که برای یک برنامه هسته ای صلح آمیز، «ضروری» نیست. در عین حال اورانیوم بسیار غنی شده می تواند برای ساخت یک بمب هسته ای به کار رود.


جرج بوش در مصاحبه با شبکه العربيه گفت: «در آمریکا یک نگرانی جهانی درباره اهداف ایران وجود دارد و این، یک مساله حزبی میان یک حزب یا حزب دیگر نیست.»


اين اظهارات پس از آن عنوان می شود که هيلاری کلينتون، سناتور دموکرات و يکی از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری آمريکا نيز به صراحت گفت که حزب دموکرات نيز با يک ايران هسته ای کنار نمی آيد.



«اشتباه مرگبار»
آقای ربيعی می گويد عراق بيش از هر کشور ديگری از يک حمله احتمالی به ايران آسيب خواهد ديد


همزمان، موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق در مخالفت با هرگونه حمله احتمالی به ايران تاکيد کرده است که اين گزينه حتی نبايد بررسی شود.

آقای ربيعی، که در جلسه ای در واشينگتن به میزبانی مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک سخن می گفت، اظهار داشت هرگونه حمله ای به ایران، سرتاسر خاورمیانه را به آتش خواهد کشید و عراق بیشترین زیان را از آن خواهد دید.


وی گفت:« این یک استراتژی نیست. یک اشتباه در حد واقعه انفجار نیروگاه چرنوبیل است.»


گرچه مقامات غربی، و از جمله جرج بوش رييس جمهوری آمريکا در جريان بحران پديد آمده بر سر پرونده اتمی ايران، بارها بر ضرورت حل و فصل مساله از راه های ديپلماتيک سخن گفته اند، اما در عين بر اين نکته نيز تاکيد کرده اند که در اين راستا، همه گزينه ها، از جمله توسل به اقدام نظامی قابل بررسی هستند.


موفق الربیعی با اشاره به همين نکته، گفت:«آنچه که ما از دولت ایالات متحده انتظار داریم این است که به طور جدی با ایران وارد مذاکره شود.»


وی افزود:«حمله به ايران؟ من يک نه بزرگ می گويم. اين يک اشتباه مرگبار است. حمله نظامی به ايران هرگز نبايد يک گزينه باشد.»




آمريکا و اتحاديه اروپا، جمهوری اسلامی را به تلاش برای دستيابی به سلاح های اتمی و و نیز کمک مالی و نظامی و آموزش گروه های شبه نظامی در عراق متهم می کنند، اما ايران اين اتهامات را رد می کند.


رد مذاکره بر سر «حقوق مسلم»


در تازه ترين موضع گيری ها بر سر پرونده اتمی ايران، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی روز روز جمعه ۱۳ مهر گفت که ايران حاضر نيست درباره «حقوق مسلم هسته ای» خود با «قدرت های بزرگ» مذاکره کند.


محمود احمدی نژاد در سخنرانی پيش از خطبه های نماز جمعه گفت: «ما ديگر حاضر نيستيم در صحنه سياسی در مورد حق مردم ايران در مورد انرژی هسته ای مذاکره کنيم و قدرت های بزرگ بايد اين موضوع را بدانند.»


سخنان آقای احمدی نژاد دو روز پس از آن بيان شد که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، با اشاره به استراتژی اين کشور در پرونده هسته ای کره شمالی، گفته بود: «کره شمالی می تواند الگويی برای حل بحران هسته ای ايران باشد.»


رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه تاکید کرده بود که در صورت توقف فعاليت های هسته ای حساس در ایران، امکان مذاکره مستقيم ميان ايران و آمريکا وجود دارد.


این در حالی است که دولت فرانسه از اتحاديه اروپا خواسته است که تحريم های بيشتری را عليه ايران تصويب کند. بريتانيا نيز از پيشنهاد فرانسه حمايت کرده است.


XS
SM
MD
LG