لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

چین، روسیه، آمریکا؛ هم دور و هم نزدیک


پیش از این سه کشور چین، روسیه و آمریکا در جریان مذاکرات شش جانبه کره شمالی نیز همکاری نزدیکی داشته اند.
پیش از این سه کشور چین، روسیه و آمریکا در جریان مذاکرات شش جانبه کره شمالی نیز همکاری نزدیکی داشته اند.

منافع ملی سبب می شوند تا کشورهایی که رقیب جدی یکدیگر هستند به هم نزدیک شوند. چین، ایالات متحده و روسیه، از دیر باز در بسیاری مسائل چه آنها که جنبه اقتصادی دارند و چه آنها که جنبه نظامی و استراتژیک دارند، با يکديگر در رقابت بوده اند.


اما برخی از این مسائل ممکن است منافعی را نصیب همه رقبا کند. منافع مشترکی، که برای دستیابی به آنها رقبا نیز ممکن است با یکدیگر همکاری می کنند.


مسئله ایران می تواند هم برخی کشورها را از یکدیگر دور کند و سبب اختلافاتی میان آنها شود و هم آنها را به هم نزدیک کند و منافع مشترکی را به وجود بیاورد.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، چین و آمریکا دو کشوری هستند که برای مدت زمان مدیدی چنین روابط نزدیک و گرمی نداشته اند.


دلیل این گرمی روابط، ایران و کره شمالی هستند. تحلیلگر آسوشیتدپرس می نویسد کره شمالی با همکاری چین به پای میز مذاکرات باز گشت. آهسته تر و آرام تر از آن، سیاست چین در قبال ایران است؛ کشوری که با حمله احتمالی به جمهوری اسلامی به شدت مخالف است و از سوی دیگر از تند و تیزتر شدن تحریم ها، که ممکن است منافع اقتصادیش را به خطر بیندازد نیز حمایت نمی کند.


آسوشیتدپرس در گزارش تحلیلی خود از تلاش های بی صدای چین برای قانع کردن ایران به توقف غنی سازی اورانیوم خبر می دهد.


چین به مذاکراتی که برای ایجاد امنیت و ثبات در بغداد به جریان می افتد نیز شرکت می کند؛ مذاکراتی که مقام های سه دولت ایالات متحده، سوریه و ایران نیز در آن شرکت خواهند کرد.


دیدار در بغداد فرصتی خواهد بود تا کشورهای چین، روسیه، آمریکا و ایران در مورد مسئله مشترکی به نام امنیت عراق، با هم گفت و گو کنند.


روسیه کشور دیگری است که روابط آن با ایالات متحده از یک سو و با ایران از سوی دیگر به خصوص طی ماه های اخیر موضوع تحلیل های بسیاری بوده است.


ویلیام برنز، سفیر ایالات متحده در مسکو، دیروز بر تلاش های مشترک هر دو کشور برای جلوگیری از گسترش سلاح هسته ای تاکید کرد، اما اضافه کرد که ایالات متحده و روسیه باید تعهد بیشتری نسبت به این مسئله داشته باشند.


آقای برنز گفت هیچ زمانی مانند الان، فرصت خوبی برای دو کشور برای همکاری وجود نداشته است.


ویلیام برنز می گوید: «اگر این فرصت از دست برود اشتباه بزرگی مرتکب می شویم، اشتباهی که هم گریبانگیر دو کشور می شود و هم برای نظم جهانی خطرناک است.»


کره شمالی و ایران و همکاری های دو کشور برای حل مسائل اتمی مربوط به این دو کشور منظور اصلی سفیر ایالات متحده در مسکو بود.


ويليام برنز می گوید: «ما در مورد هر دو کشور در جست و جوی روش های دیپلماتیک هستیم تا جلو گسترش سلاح ها و آنچه را برای ثبات جهانی بسیار خطرناک است بگیریم.»


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفته های سفیر ایالات متحده در مسکو همزمان است با گسترش نگرانی های مسکو در مورد برپاکردن سپر ضد موشکی آمریکا در کشور های لهستان و چک.


روسیه به شدت مخالف ایجاد این سپر ضد موشکی است. ایالات متحده همواره این اطمینان را به این کشور می دهد که هدفت ایجاد این سپر، جلوگیری از یک حمله احتمالی موشکی یا حتی اتمی از سوی ایران و یا کره شمالی به غرب است، هر چند ایران همواره تاکید کرده است که فعالیت های اتمی اش تنها جنبه صلح آمیز دارند.


XS
SM
MD
LG