لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

توليد داروی ارزان قيمت برای بيماران کم درآمد


پروفسور شوناک می گويد نقش او و کسانی که در خدمت جامعه جهانی و دانشگاهی کار می کنند آن است که به داد بيماران بی بضاعت برسند.
پروفسور شوناک می گويد نقش او و کسانی که در خدمت جامعه جهانی و دانشگاهی کار می کنند آن است که به داد بيماران بی بضاعت برسند.

دانشمندان بريتانيايی راه جديدی برای کاهش قيمت دارو يافته اند که آن را «داروسازی مسئول يا با اخلاق» می خوانند.


دو دانشمند بريتانيايی هندی الاصل از امپريال کالج دانشگاه لندن، راه جديدی پيدا کرده اند تا داروهای موجود در بازار را با فرمول های جديد توليد کنند، به طوری که حق امتياز يا پاتنت (Patent) شرکت های دارويی صاحب آن داروی خاص از آنها سلب شود و به اين ترتيب بتوانند داروی مشابه را با قيمتی به مراتب ارزان تر وارد بازار کنند.


پروفسور سونيل شوناک Sunil Shauna متخصص بيماری های عفونی در امپريال کالج لندن و يکی از دو کاشف اين روش در گفت و گو با راديو فردا می گويد: «ما روش خود را داروسازی مسئول می خوانيم.


وی می افزايد:«اولين دارويی که ما با اين روش پيدا کرديم، داروی هپاتيت C است. حدود ۲۰۰ ميليون نفر در سراسر جهان به اين بيماری مبتلا هستند، اما فقط ۳۰ هزار نفر قدرت خريد داروی آن را دارند.»


پروفسور شوناک می گويد:«اين دارو از دو مجموعه اصلی به نام اينترفرون (Interferon) و ملکول های شکر درست شده. کاری که ما کرديم آن بودکه ملکول های شکر را با فرمول ديگری به اينترفرون متصل کرديم و به اين ترتيب حق امتياز فرمول اوليه اين دارو از شرکت دارويی سلب شد.»


وی می افزايد:« ما تحقيقات خود را با بودجه دولت بريتانيا، حمايت دولت هند و همچنين کمک های مالی سازمان های خيريه انجام داديم و به اين ترتيب دارو را با قيمتی ارزان توليد می کنيم تا بتواند در دسترس ميليون ها انسان بی بضاعت قرار گيرد.»


پروفسور شوناک به راديو فردا می گويد:«پزشکان بدون مرز به قدری از اين روش ما خوشحال شدند که با ما تماس گرفتند و قرار است از هفته ديگر برای يافتن داروی ارزان بيماری ليش مانياسيز (Leish Maniasis) کار کنيم.»


بيماری ليش منياسيز، يک بيماری پوستی عفونی مانند سالک است که در اکثر مناطق فقير نشين در کشورهايی چون هند، مصر، سودان و برخی کشورهای آمريکای جنوبی شيوع دارد.


پروفسور شوناک می گويد: «قيمت داروی معالج اين بيماری مثلا در ايالت بيجار هند معادل ۸۰ درصد درآمد سالانه يک فرد است. ما می خواهيم اين دارو را طوری درست کنيم که در هوای گرم دوام آورد و قيمت آن ۱۰ درصد قيمت کنونی اين دارو باشد.»


پروفسور شوناک اميدوار است داروی هپاتيت C تا دو يا سه سال ديگر و داروی بيماری سالک تا پنج سال ديگر در اختيار بيماران قرار گيرد.


او می گويد قصد ندارد بر روی داروی ايدز کار کند چرا که تلاش های بی وقفه کسانی چون بيل گيتس، رييس شرکت مايکروسافت و بيل کلينتون، رييس جمهوری سابق آمريکا باعث شده که اين دارو با قيمت بسيار ارزان در اختيار ميليون ها بيمار بی بضاعت قرار گيرد.


پروفسور شوناک می گويد نقش او و کسانی که در خدمت جامعه جهانی و دانشگاهی کار می کنند آن است که به داد بيماران بی بضاعت برسند.


XS
SM
MD
LG