لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

ابهام پا بر جا؛ آيا انتخابات سالم بود؟


نحوه شمارش آرا و تاخير در اعلام نتايج، سلامت انتخابات را با انتقاداتی روبه رو ساخت.
نحوه شمارش آرا و تاخير در اعلام نتايج، سلامت انتخابات را با انتقاداتی روبه رو ساخت.

در ایران، بحث درباره ابهامات مربوط به شمارش آرای انتخاباتی روز بیست و چهار آذرماه همچنان ادامه دارد.



در حالی که در محافل منتقد سیاسی در پایان هفته سخن از این به میان آمد که به نظر می رسد تب و تاب اولیه مطبوعات جناح اصلاحگرا در انتشار گزارش ها ی مربوط به تخلفات انتخاباتی فروکش کرده است، مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی با برگزاری نشستی در روز پنج شنبه به پیگیری این موضوع پرداخت.



مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی مرکب از گرایشی از نمایندگان دوره های پیشین مجلس است که همه اعضایش از جناح اصلاحگرا حمایت می کنند.



علی صالح آبادی ، مدیرمسئول روزنامه همبستگی و یکی از حاضران در نشست پنج شنبه شب، تا آنجا پیش رفت که پيشنهاد کرد « براي زدودن بدگمان ی ‌‏ها و شايبه‌‏ها آرا بازشمار ی شود و حتی اگر مشخص شد قانون رعايت نشده است، انتخابات باطل شود.»



از سوی ديگر، یدالله اسلامی دبیر کل مجمع ، با انتقاد از مسئولان انتخابات، سخن از احتمال حضور ناظران انتخاباتی بين المللی در رای گیری های بعدی به عنوان امری متداول در جهان سخن به میان آورد ؛ امری که طرح آن به این صراحت، در گفته های مقامات جمهوری اسلامی بی سابقه است.



در خارج از ایران ، بخشی از فعالان سیاسی که رفتار انتخاباتی مردم را در این دوره انتخابات متفاوت با رفتار آنان در انتخابات نهم ریاست جمهوری، انتخابات مجلس هفتم و انتخابات دومین دور شوراها ارزیابی می کنند، از این پیشنهاد استقبال می کنند.



حسن شریعتمداری دبیر شورای مرکزی جمهوری خواهان ملی ایران و عضو هیئت سیاسی-اجرایی اتحاد جمهوری خواهان ایران در گفت و گو با راديو فردا می گوید اصلاحگرایان که در پی انتخابات اخیر این احتمال را می دهند که در رای گیری های آینده مجلس و ریاست جمهوری پیروز شوند، نگران دخالت نیروهای نظامی و امنیتی برای تغییر نتیجه انتخابات در آینده هستند و اشاره دبیرکل مجمع نشانه همین دغدغه است.



بابک امیرخسروی ، دبیر اول حزب دموکراتیک مردم ایران نیز به راديو فردا می گوید فعالان سیاسی ایرانی خارج از کشور می توانند در این زمینه به تحول طلبان داخل ایران یاری رسانند.



هر چند حسن شریعتمداری و بابک امیرخسروی هر دو تاکید دارند که جمهوری اسلامی ایران در گذشته رغبتی به حضور ناظران خارجی انتخاباتی نشان نداده است، حسن شریعتمداری می گوید تحولات آتی را میزان قدرت احزاب قانونی تعیین می کند و این عامل که آيا این اشاره در حد یک تهدید باقی خواهد ماند یا مسئله جدی تر از تهدید صرف است.



مسعود بهنود ، تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار در لندن نیز ضمن جدی دانستن ح ر ف معترضان برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی به راديو فردا می گويد آنچه باعث شد در روزهای پایانی هفته از شدت و حدت انتقادات به روند شمارش آرا کاسته شود ، این ا ست که جناح های رقیب از جمله اصلاح طلبان به این نتیجه رسیده اند که گرچه تخلفات در انتخابات تاثیر داشته ، اما این تاثیر تا آن حد نبوده است که نتیجه انتخابات را به گونه ای تعیین کننده تغییر دهد.



مسعود بهنود درباره این انتقاد که اگر آرای سفید و باطله انتخابات مجلس خبرگان شمرده شود، می توان در نتیجه اعلام شده نرخ شصت درصدی مشارکت در این رای گیری شک کرد ، می گوید علاوه بر اینکه راه شمارش آرای سفید مسدود است، در چارچوب بحث های احزاب و تشک ي لات داخل حاکمیت ، مسئله مهم نتیجه انتخابات مجلس خبرگان است و این اجماع در میان آنان که حامیان روحانی دولت محمود احمدی نژاد در آن بازنده شدند.



نکته جدید در انتخابات این دوره شوراهای شهر تهران این بود که مسئله وجود ابهام در شمارش آرا ی انتخاباتی را تنها چهر ه های جناح اصلاحگرا پیش نمی کشیدند.



در میان حامیان دولت محمود احمدی نژاد که از فهر ست «رایحه خوش خدمت» در انتخابات شورای شهر تهران حمایت می کردند نیز بودند کسانی که به شمارش آرا ایراد گرفتند.



اما پرداختن به این ایرادها باز هم بیشتر در ابراز نظر های چهره های شاخص جناح اصلاحگرا بازتاب داشت تا آنجا که در طیف میانه رو این جناح نیز مهدی کروبی ، رهبر حزب اعتماد ملی گفت:«آقایان به رای مصلحتی باور دارند و دخل و تصرف در ر ای مردم را حرام نمی دانند. »



روند را ی ‌‏گيری، نحوه نظارت، نحوه شمارش آراء و اختلاف نظر بر سر شمارش ماشینی و شمارش دستی، جابه‌‏جاي ی صندوق‌‏ها در انتخابات شورا ی شهر تهران و از جمله گم شدن ده صندوق انتخاباتی برای مدتی پس از انتخابات، عدم اعلام نتیجه شمارش در هر صندوق و در هر شعبه و تاخیر چند روزه در اعلام نتایج آرای انتخابات همین شورا، از جمله نکاتی بود که وی از آنها انتقاد کرده است.



محمدخاتمی ، چهره شاخصِ «مجمع روحانیون مبارز» و ر ي یس جمهور ی پیشین نیز در انتقادی تلویح ی گفت :« حیف است شیرینی حضور مردم در انتخابات با ابهامات و شبهه ها در روند شمارش آرا تلخ شود. »


XS
SM
MD
LG