لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

«اسراييل نيازمند شهامت سياسی بيشتری است»


اهود اولمرت، پس از بيماری آريل شارون، نخست وزير اسراييل شد.
اهود اولمرت، پس از بيماری آريل شارون، نخست وزير اسراييل شد.

«سالی که به بیهودگی در خاورمیانه ازدست رفت»، عنوان سرمقاله روزنامه ی فیگارو است که با بررسی رویدادهای خاورمیانه و تصمیمات اسرايیل پس از آریل شارون معتقد است، حکومت اهود اولمرت برای پایان دادن به بحران با فلسطینی ها به ابتکار عمل و شهامت سیاسی بیشتری نیاز دارد.


روزنامه فیگارو با اشاره به تصمیم آریل شارون در خروج اسرايیل از نوار غزه می نویسد: به رغم اهداف آریل شارون، در دوازده ماه گذشته روابط اسرايیل و فلسطینی ها به وخامت بیشتری گرايیده است.


به نوشته فيگارو، نوار غزه در آستانه یک جنگ داخلی بین حماس و طرفداران فتح است و موقعیت اهود اولمرت جانشین آریل شارون روز بروز ضعیف تر می شود و به ویژه، به دنبال جنگ ناکامیاب اسرايیل در برابر حزب الله در جنوب لبنان، دولت فعلی اسرايیل برگ برنده ای برای طرح سیاسی تازه ای در دست ندارد.


فیگارو سپس با نگاهی به مجموعه ی خاور میانه می افزاید با هرج و مرج موجود درعراق، بحران لبنان و افزایش قدرت جمهوری اسلامی در منطقه، دیپلماسی آمریکا، که تنها دیپلماسی موجود با امکانات لازم است، اسرايیل و فلسطینی ها را به حال خود رها کرده تا به تنهايی به رو در رويی خود ادامه دهند.


در ادامه سرمقاله اين روزنامه افزوده شده انزوای دیپلماتیک و مالی تحمیلی به دولت اسلامی حماس موجب شده که محمودعباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی هم نتواند از یک حمایت واقعی به جز قول های شفاهی برخوردار باشد.


به نظر سرمقاله نويس فیگارو، دولت اهود اولمرت با آگاهی بر اینکه تنها راه حل، تقویت جریان لايیک در میان فلسطینی ها است، تصمیم گرفت محمود عباس را به حضور بپذیرد؛ دیداری که در آن نشانه های صمیمیت تا حدی بود که اهود اولمرت، تا افراشتن پرچم فلسطینی ها در باغچه خانه خود پیش رفت، اما آزادی زندانیان فلسطینی را به زمانی بعد موکول کرد.


به نوشته فيگارو، اسرايیل همیشه گفته است که تا پیش از آزادی سربازی که در اسارت حماس است، اقدام به آزادی زندانیان فلسطینی نخواهد کرد.


روزنامه فیگارو در پایان می نویسد درحالی که اهود اولمرت پس از پیکار ناکام با حزب الله لبنان طرح دیگری برای پیشنهاد ندارد، برای پیشگیری از تبدیل شدن فلسطین به یک سرزمین اسلامی، باید از خود قاطعیت نشان دهد.


فيگارو می افزايد دراین راه، مهم ترین ابتکار عمل برای اسراييل، آزادی مروان برقوتی، شخصیت مهم فتح است که در میان فلسطینی ها محبوبیت بسیاری دارد و می تواند امتیازی برجسته و عاملی تعیین کننده در برابر حماس باشد؛ اما چنين ابتکار عملی نياز به يک شهامت سياسی دارد.


XS
SM
MD
LG