لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

بادی بیلدر های ایرانی:دخترها نمی دانند عضله یعنی چه


اولين دوره مسابقات فيتنس قهرمانی استان تهران، مرداد ماه سال ۱۳۸۵
اولين دوره مسابقات فيتنس قهرمانی استان تهران، مرداد ماه سال ۱۳۸۵

سال ها پيش بروس لی، اسطوره فيلم های ورزش رزمی، همراه تب کنگ فو، شيوه آرايش و لباس پوشيدن جوانان را هم تغيير داد.


هرچند بروس لی، بدنی بسيار ورزيده و عضلانی داشت، اما با ظهور آرنولد شوارتزنگر و بعدتر سيلوستر استالون، ژان کلود وندم و شماری ديگر بود که داشتن عضلات در هم پيجيده و برجسته، و به قول بعضی ها هيکل های سماوری، خيلی جاها به مد روز بدل شد.


اين روزها بسياری از مردها، ساعت ها وقتشان را صرف عرق ريختن و زحمت کشيدن برای رسيدن به اين بدن های «رويايی» می کنند و برای آن هزينه های زيادی هم می پردازند.


من ابتدا برای پايين آوردن وزنم اين ورزش را شروع کردم، اما بعد با خودم گفتم اگر بخواهم به استخر يا کنار دريا بروم، چه بهتر که بدن خوشگلی داشته باشم
امير

يافته های سال های اخير در علم پزشکی، هم در زمينه فعاليت های بدنی و هم با فراوانی و تنوعی که در مواد مکمل غذايی و دارو در بازار به وجود آمده است، در گسترش اين روند نقش بازی می کند.


ورزش پرورش اندام بر اساس تصاوير موجود، از اواخر قرن نوزدهم در اروپا وجود داشته و در ايران پس از انقلاب به صورت رسمی از سال ۱۳۷۲ زير نظر فدراسيون وزنه برداری شکل گرفت.


اما اکثر جوان های ايرانی اين ورزش را به صورت حرفه ای دنبال نمی کنند و انگيزه اصلی آنها زيبايی و افزايش اعتماد به نفس است.


امير يکی از اين ورزشکارها که در يک سالن بدن سازی شلوغ در تهران از زير وزنه بيرون آمده به راديو فردا می گويد:«من ابتدا برای پايين آوردن وزنم اين ورزش را شروع کردم، اما بعد با خودم گفتم اگر بخواهم به استخر يا کنار دريا بروم، چه بهتر که بدن خوشگلی داشته باشم.»


مهدی، يکی ديگر از بادی بيلدرها که عضلاتش را منقبض می کند و در آينه تماشايشان می کند، دليل روی آوردنش به اين ورزش را تغيير مدل لباس ها از دهه ۷۰ به بعد عنوان می کند. او می گويد: «اگر اندام لاغر داشته باشی، لباس به تنت گريه می کنند.»


خيلی از مردان جوان پنهان نمی کنند که انگيزه اصلی شان در داشتن يال و کوپال، ربودن دل دخترخانم هاست. اما بيشتر دخترهايی که در گفت و گو با راديو فرداشرکت کردند، زيبايی اندام مرد را نه در پيچ در پيچ بودن و حجيم بودن عضلات، بلکه در متناسب بودن قد و وزن می دانند.


مريم در اين باره می گويد:«برخی از پسرهای بادی بيلدر، با قد نسبتا کوتاه، سرنسبتا کوچک، بالا تنه بزرگ و کمر باريک او را به ياد شخصيت های کارتونی می اندازند.»


اما در پاسخ به اين دسته از دخترها، اميرکه خودش تقريبا از همين هيکل های «سماوری» دارد، می گويد:«دخترها نمی دانند زيبايی اندام چيست. آنها فقط دنبال پول و زبان چرب و نرم هستند.»


اما گاهی نه پيروی از مد، انگيزه است و نه ميل به جا کردن در دل جنس مخالف.


برخی از پسرهای بادی بيلدر، با قد نسبتا کوتاه، سرنسبتا کوچک، بالا تنه بزرگ و کمر باريک او را به ياد شخصيت های کارتونی می اندازند
مريم

يک مربی بدنسازی با اشاره به نقش ورزش در انضباط شخصی و اين که مشوقش در بدن سازی يک پير زن بوده، می گويد: «بيشتر دخترها نمی دانند که عضله چيست، و به همين خاطر هم هيکل های مثل مرا چاق می دانند.»


اما به جز انگيزه زيبايی، يک مربی ورزش گفته است بعضی از جوان ها برای اينکه به خيابان بروند و يقه مردم را بگيرند به اين ورزش روی آورده اند و خيلی از جوان ها قبل ازماه محرم وزنه زدن را شروع و خود را برای علم کشی آماده می کنند.


اين مربی ورزش در همين حال به مواد نيروزا و آمپول هايی که بعضی از اين ورزشکاران برای ايجاد حجم کاذب استفاده می کنند اشاره می کند و می گويد:«سه سال پيش يکی از شاگردانم به دليل مصرف اين مواد از دورن ترکيد.»


رشته پرورش اندام يکی از رشته هايی است که نه تنها در تناسب اندام موثر است، بلکه باعث قوی شدن عضلات می شود و همين سبب می شود که روی مفصل ها کمتر فشار وارد شود.


رشته پرورش اندام يکی از ورزش های پر هزينه است. بدن سازان معمولا بين ۴ تا ۶ وعده غذا می خورند که بيشتر از پروتيين همراه با مکمل های غذايی تشکيل شده است.


XS
SM
MD
LG