لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

قرارداد کلمنته؛ ادامه ابهام پس از امضای نهايی


کلمنته پس از سفر به ايران، قرارداد خود را با فدراسيون فوتبال امضا کرد. عکس از مهر
کلمنته پس از سفر به ايران، قرارداد خود را با فدراسيون فوتبال امضا کرد. عکس از مهر

يک روز پس از اعلام « نهايی شدن » قرارداد خاوير کلمنته برای سرمربيگری تيم ملی فوتبال، با آشکار شدن نوع پاره وقت بودن آن از سوی مربی اسپانيايی، بار ديگر ورق برگشت و وضعيت سرمربی تيم ملی فوتبال ايران در پرده ای از ابهام قرار گرفت.



پس از انتشار گفت و گوهای آقای کلمنته با رسانه های اسپانيايی در خبرگزار ی های داخلی، و اينکه او نمی تواند در ايران زندگی کند، علی کفاشيان، رييس فدراسيون فوتبال ايران روز سه شنبه ۲۳ بهمن اعلام کرد: « متن تازه ای از قرارداد را برای کلمنته خواهيم فرستاد که در آن تنها با تغيير يک بند او می تواند دو بار در سال به کشورش سفر کند و اگر بخواهد بيشتر از اين به اسپانيا برود، بايد از فدراسيون اجازه بگيرد. ضمن آنکه ما قبول نمی کنيم که او از اسپانيا و با تماشای فيلم بازی های ليگ در باره تيم ملی تصميم گيری کند.»


مخالفت با کنترل از راه دور


آقای کفاشيان يک روز پيش از اين گفته بود که پس از تاييد کميته بين المللی در مورد متن نمابرشده خاوير کلمنته به فدراسيون فوتبال ايران، او هم قرارداد را امضا و برای آقای کلمنته ارسال خواهد کرد.



رييس فدراسيون فوتبال ايران در باره اينکه خاوير کلمنته در نمابر ارسالی و امضا شده اش شرط کنترل از راه دور را برای مربيگری منظور کرده است، سخنی به ميان نياورده بود.


در همين روز ، سه شنبه ۱۲ فوريه ، خبرگزاری رويترز در گزارشی به پذيرش سرمربيگری تيم ملی فوتبال ايران از سوی خاوير کلمنته اسپانيايی پرداخت.



بنابر اين گزارش، خاوير کلمنته مربی پيشين تيم های ملی اسپانيا و صربستان پيشنهاد سرمربيگری تيم ملی ايران در جريان مرحله راهيابی به جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی را پذيرفته است.


آقای کلمنته روز دوشنبه به خبرگزاری رويترز گفت: « بله، من پيشنهاد را پذيرفته ام. هدفم کمک به اين است که ايران به عنوان يک تيم بياموزد و بهبود يابد.»


تيم ملی ايران با پيشينه سه بار قهرمانی جام آسيايی فوتبال، از ماه ژوييه گذشته و به هنگام رفتن امير قلعه نويی پس از حذف از مرحله يک چهام پايانی رقابت های جام ملت های آسيا توسط کره جنوبی، بدون مربی بوده است.


«در ايران زندگی نخواهم کرد»


فدراسيون فوتبال ايران ماه پيش اعلام کرد ه بود که خاوير کلمنته را برای مربيگری برگزيده است، اما مربی اسپانيايی اعلام کرد که تصميم گيری وی به ديداری از ايران بستگی دارد.


آقای کلمنته در اين مورد گفت: « ديدار از ايران در هفته گذشته خوب بود. » او همچنين توضيح داد که در تهران زندگی نخواهد کرد و تنها برای آماده سازی تيم ملی برای مسابقه هايش به ايران سفر خواهد کرد.


او به رويترز گفت: « تصميم گرفته شده است که من برای مربيگری تيم ملی، بين اسپانيا و ايران در رفت و برگشت باشم. من در ايران زندگی نمی کنم.»


اين مربی ۵۷ ساله اضافه کرد که مذاکراتی غيررسمی با جواد نکونام، هافبک ملی پوش ايرانی تيم اوساسونا داشته است که به تصميم گيری اش کمک کرد و بر آن شد که اين مسئو ليت را بپذيرد.


او گفت: « صحبت هايی که من با نکونام داشتم خيلی مفيد بود و به من کمک بزرگی کرد.»



وظيفه دشوار


خاوير کلمنته با کار بزرگی رو به رو است تا وضعيت تيم ملی ايران را بهبود بخشد و به انتظارات فزاينده هواداران اين تيم پاسخی مثبت دهد.


تيم ملی ايران ، رقابت های انتخابی جام جهانی فيفا را در چهارشنبه ششم فوريه با تساوی بدون گل با سوريه، نااميد کننده آغاز کرد.



تيم های ايران و سوريه در گروه پنجم و با حضور چهار تيم خاورميانه ای، از جمله کويت و امارات، بازی می کنند.


ايران سومين تيم ملی است که خاوير کلمنته در دوران مربيگری اش هدايت می کند. او پس از ناکامی اسپانيا در راهيابی به جام ۱۹۹۲ قهرمانی اروپا در سوئد، رهبری تيم ملی کشورش را به عهده گرفت و اسپانيا را در هر دو دوره جام های ۱۹۹۴ جهانی و ۱۹۹۶ اروپايی تا مرحله يک چهارم پايانی پيش برد.


او در ماه ژوييه ۲۰۰۶ سرمربی تيم ملی صربستان شد، اما در دسامير سال ۲۰۰۷ پس از اين که نتوانست صرب ها را به مرحله پايانی جام ۲۰۰۸ قهرمانی اروپا برساند ، از مقامش برکنار شد.


صربستان در رقابت های گروهی در پشت سر پرتغال و لهستان در رده سوم قرار گرفت.


به عنوان يک مربی باشگاهی، او بيشترين موفقيت را در اتله تيک بيل بائو داشت که در سال ۱۹۸۳ اين تيم باسکی را به مقام قهرمانی ليگ اسپانيا رساند و سال بعد توانست با همين تيم هر دو مقام قهرمانی ليگ و جام حذفی اسپانيا را کسب کند.



خاوير کلمنته همچنين مربيگری باشگاه های ديگر شامل ا تله تيک مادريد ، اسپانيول، رئال سوسيه داد، رئال بتيس و المپيک مارسی را بر عهده داشته است.


XS
SM
MD
LG